نخست‌وزیر عراق تاکید کرد در مورد بحران موجود پیرامون پرونده هسته‌ای ایران و تشدید تنش‌های بین ایران و آمریکا، عراق همچنان نقش بزرگی ایفا می‌کند.

عبدالمهدی: عراق به تلاش برای ایفای نقش مثبت در قبال ایران و آمریکا ادامه می‌دهد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق شامگاه سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود در بغداد تاکید کرد: «در مورد بحران موجود پیرامون پرونده هسته‌ای ایران و تشدید تنش‌های بین ایران و آمریکا، عراق همچنان در نقش بزرگی ایفا می‌کند و ما روند دیپلماتیک فعالی را در این زمینه در پیش گرفته ایم.»

عبدالمهدی افزود: «ما از ارسال و دریافت پیام‌ها در این زمینه استقبال می‌کنیم و حتی افرادی را برای حل بحران موجود و دستیابی به راه حل‌های مطلوب اعزام کرده ایم.»

وی گفت: «عراق نقش خود را در این زمینه ایفا کند چرا که عراق کشوری محوری در این زمینه است و همه کشورهایی که ما اخیرا با مسئولان آن‌ها دیدار کردیم، بر اهمیت نقش عراق در این پرونده تأکید و عراق را برای ایفای نقش در آن تشویق و با ما اعلام همبستگی کردند.»

نخست‌وزیر عراق گفت: «ما با وزیر خارجه آلمان دیدار کردیم و در مورد این موضوعات توافق و همگرایی خوبی بین طرفین وجود داشت. او پس از دیدار با ما به تهران رفت. همچنین ما فردا با وزیر خارجه عمان در بغداد دیدار خواهیم کرد و همه این سفرها در چارچوب رایزنی‌های موجود در مورد بحران اخیر صورت می‌گیرد. به علاوه وزرا و سفرا و نمایندگان ما به صورت مداوم با همه طرف‌ها در ارتباط و تماس هستند.»

وی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد سفر روز چهارشنبه وزیر امور خارجه عمان به بغداد و نقش این سفر در مهار تنش‌های بین ایران و آمریکا گفت: «بحران بین ایران و آمریکا در حیطه اختیارات ما نیست تا بتوانیم دستاوردی در آن داشته باشیم یا چیزی را محقق سازیم. دو طرف این بحران دارای مواضع قوی و بسیار مؤثر هستند، نه ایران ضعیف است و نه آمریکا؛ نه ایران کم تأثیر است و نه آمریکا.»

عبدالمهدی ادامه داد: «دستاورد ما در واقع همه این تلاش‌هایی است که از سوی عمان، عراق، اروپا یا نخست‌وزیر ژاپن به کار گرفته می‌شود تا در مرحله نخست اوضاع را آرام و بحران را حل کنیم و پیام‌های مثبت را انتقال دهیم. همه طرف‌ها اعلام کرده اند نمی‌خواهند به سوی جنگ پیش بروند و همه جنگ را برای همه طرف‌ها هزینه بردار می‌دانند.»

وی گفت: «با این حال، ما در سیاست می‌توانیم مواضع را ارزیابی کنیم، ولی احکام مطلق در سیاست وجود ندارد و ممکن است روند تحولات به دلیل یک حادثه کوچک که در زمان غیر مناسب و شرایط متشنج رخ می‌دهد، تغییر کند.»

عادل عبدالمهدی تاکید کرد: «همه طرف‌ها با جنگ مخالف هستند، اما آیا به صلح رسیده ایم؟ آیا به ایجاد زیرساخت‌ها برای مذاکره رسیده ایم؟ خیر هنوز نرسیده ایم.»

نخست‌وزیر عراق در پایان گفت: «سرفصل‌های اصلی سفر وزیر خارجه عمان رایزنی در مورد بحران کنونی منطقه است,، ولی جزئیات آن پس از اینکه سفر انجام گرفت روشن خواهد شد.»

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.