حتما تاکنون نام روستای ییلاقی مایان از توابع شهرستان طرقبه و شاندیز را شنیده‌اید. روستایی که از زیبایی‌های طبیعی خاصی برخوردار است و جاذبه‌های زیادی برای گردشگران و دوستداران طبیعت دارد. این شرایط مایان را به یکی از مناطق خاص ییلاقی در مجاورت مشهد تبدیل کرده است.

برای ماندن «مایان» فکری بکنیم

گرچه گردشگران و حافظان محیط زیست از چنین مناطقی همیشه به عنوان اماکنی با قابلیت استفاده بصری و تفرجگاه‌های طبیعی در دسترس نام برده اند، اما  تجربه نشان داده هرجایی از طبیعت که جاذبه طبیعی و چشم‌اندازی زیبا دارد دیر یا زود به خلوتکده‌ای برای برخی افراد خاص تبدیل شده و بکر بودن طبیعت آن جایش را به ساختمان‌های سربه فلک کشیده و ویلاهای آنچنانی می‌دهد.

  باغ ویلاهای سازمانی

مناطق بکر روستای مایان که اکنون دیگر بکر نیستند نیز داستانی اینچنینی دارند. هجوم برخی از شهرنشینان به این روستا و خرید ملک در داخل روستا چهره مایان را از حالت روستایی بودن خارج کرده است.

وجود تابلوها و بلوکه‌های انحصاری  که حاکی از ویلاهای پرسنل برخی مؤسسه‌ها و حتی سازمان‌های دولتی دارد این جریان را پررنگ تر و این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که این‌ها با چه هدفی سر از مایان در آورده‌اند؟

این روزها اگر سری به مایان بزنید و کوچه باغ‌های قبلی این روستا را در خاطر داشته باشید، خواهید دید اکنون نه تنها از آن زیبایی‌ها خبری نیست که  درصد بالایی از آن‌ها تبدیل به باغ ویلاهای آنچنانی شده‌اند یا اینکه در شرف تبدیل شدن به ویلاهای لاکچری و خاص برای افراد خاص‌تر هستند!

 جای پای طبیعت‌خواران در مایان

راه اندک کوچه‌باغ‌های مخفی مانده از ولع ویلاسازان را که در پیش بگیرید، به مکانی در مجاورت ارتفاعات جنوبی مشهد می‌رسید که تقریباً بکرتر از دیگر جاهاست. در  این منطقه گرچه به تراکم بقیه نقاط روستا خبری از ویلاسازی نیست، اما نشانه‌هایی از پیشرفت طبیعت‌خواران به چشم می‌خورد.

ستون‌های انتقال برق که گویا چند وقتی از کاشتن آن‌ها در داخل کوچه باغ و حتی بستر رودخانه جاری آن می‌گذرد، نشان از هجوم قریب‌الوقوع طبیعت‌خواران به این منطقه دارد!

از خراش‌هایی که بر قامت کوه‌های مجاور برای وسعت دادن به ویلاها کشیده شده می‌توان صدای بغض‌آلود طبیعت را براحتی شنید.

 هجوم مردم برای خرید زمین و باغ

یکی از اهالی مایان در مورد شرایط فعلی باغ‌های روستا می‌گوید: شرایط اکنون با گذشته خیلی تفاوت کرده است. بیشتر باغ‌های روستا کم کم دارد به باغ ویلا تبدیل و از شرایطی که داشته دور می‌شود. هجوم مردم برای خرید زمین و باغ در مایان سبب شده قیمت ملک از سال گذشته تاکنون به شکل سؤال برانگیزی افزایش یابد. باغی که سال گذشته با التماس با متری ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شده، اکنون از ۸۰ هزار تومان به بالا فروخته می‌شود!

لابه لای حرف‌های این مایانی می‌شود به این نکته رسید که در چشم به‌هم زدنی مایان همین اندک جاذبه بکر طبیعی را که دارد، به‌زودی از دست داده و آرامش فعلی جایش را به تخریب، سر و صدا و شلوغی خواهد داد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.