البرز- اگر تا سال های نه چندان دور شلوغی وترافیک جاده چالوس به روزهای محدودی از سال خلاصه می شد ویک طرفه کردن آن برای خلاصی از بار ترافیک اتفاقی ویژه محسوب می شد اما امروز به لطف افزایش خودروها، ویلادار شدن بخشی از مردم در شهرهای شمالی و تمایل فزاینده مردم به سفر شکلی متفاوت یافته است.

چهارمین جاده زیبای دنیا نفس می‌کشد

قدس آنلاین – گروه استان ها- این افزایش سرسام آور سفر به شمال آنهم از جاده چالوس که از آن به عنوان چهارمین جاده زیبای دنیا یاد می شود مشکلات و مصائبی را برای ساکنان بومی این محور داشته و در این سالها به کرات به آن پرداخته شده است.

اما با توجه به شرایط فنی جاده و کشش پایین آن در حجم بالای خودروهای عبوری راه حل مشخصی برای حل ریشه ای مشکل وجود نداشته و مسئولان همواره رفع مشکلات تردد به شمال کشور به خصوص شهرهای غرب مازندران را منوط به بهره برداری از اتوبان تهران شمال می کردند.

اما از سوی مقابل روند احداث جاده به خصوص در فاز نخست که بخشی از ترافیک جاده چالوس در محدوده استان البرز را کم میکند به کندی پیش رفته و هر ساله وعده های مسئولان برای زیر ترافیک رفتن آنبه نوعی رنگ باخته است.

با این حال روند اجرایی احداث اتوبان شمال در قطعه اول با توجه به افزایش تردد ها از جاده چالوس و مشکلاتی که این جاده قدیمی وسالخورده دارد شتاب گرفته و در آخرین بازدید مسئولان ملی واستانی وعده از بهره برداری آن در اواخر تابستان امسال داده اند.

رییس سازمان برنامه وبودجه کشور روز سه شنبه هفته جاری در بازدید از این پروژه ازتزریق اعتبارات مناسب برای تسریع در تکمیل این پروژه مواصلاتی خبرداده بود.

محمد باقرنوبخت گفت: فاز نخست پروژه آزادراه تهران - شمال با تزریق اعتبار لازم نیمه اول سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: اعتباری ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل فاز یک پروژه آزادراه تهران شمال اختصاص یافته و توقع می رود ظرف ۲ ماه فاز یک این پروژه تکمیل و زیر بار ترافیکی برود.

نوبخت افزود: وظیفه داریم بستر لازم برای تردد آسان مردم را فراهم کنیم  وشایسته نیست که مردم در تعطیلات وقت خود را در ترافیک سنگین صرف کنند.

این مسئول تصریح کرد: تمهیدات لازم اندیشیده شده تا فاز یک پروژه آزادراه تهران شمال نیمه اول سال  جاری به بهره برداری برسد.

نوبخت با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان نیز برای تسریع در اجرای پروژه فاز یک آزادراه تهران به شمال  و تکمیل آن ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده است گفت: پس از تخصیص اعتبارات لازم انتظار می رود ظرف ۲ ماه فاز یک این پروژه تکمیل و زیر بار ترافیک برود.

پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی

معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل نیزدر این بازدید اظهار امیدواری کرد که آزادراه تهران-شمال تا اواخر تابستان امسال به بهره‌برداری برسد.

خیرالله خادمی گفت: در حال حاضر پیشرفت منطقه اول آزادراه تهران-شمال به ۹۵ درصد رسیده است، این قطعه با ۲.۵ درصد پیشرفت دیگر قابلیت بهره‌برداری را خواهد داشت که طبق برنامه تا پایان تابستان امسال این هدف محقق خواهد شد.

وی افزود: در این مدت بخش‌هایی از پروژه نیازمند مرمت بود که این انجام شده اما در روند پیشرفت پروژه تاثیر داشته است.

این مسئول با بیان اینکه در مجموع امور سازه‌ای و فیزیکی ۹۹ درصد انجام شده است اعلام کرد: در بخش تأسیسات ۶۵ درصد پیشرفت حاصل شده که بخش‌های ضروری تا زمان بهره‌برداری به اتمام می‌رسد و سایر بخش‌ها در ادامه تکمیل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در هر حال امید است که فاز نخست آزادراه تهران-شمال در پایان تابستان ۹۸ افتتاح شود چون این پروژه از نظر سرمایه‌گذاری بسیار مهم است.

شمارش معکوس برای بهره برداری از یکی از مهمترین راه های کشور آغاز شده و این یعنی اینکه جاده چالوس میتواند به شکل استاندارد و بر اساس ظرفیت و توان خود محل عبور ومرور مسافران به شمال کشور باشد.

واقعیت آن است که این جاده زیبا و چشم نواز به واسطه حجم تردد های بالایی که ازآن صورت گرفته کمتر فرصتی برای بهسازی و رسیدگی های لازم در بخش های مختلف داشته وحال با بهره برداری از فاز اول اتوبان تهران به شمال این مجال ایجاد می شود که مسئولان استانی وملی با فراغ بال بیشتر درصدد حل مشکلات این جاده  و نیازهای بر زمین مانده ساکنان شریف و مظلوم آن داشته باشند.

جاده چالوس به عنوان شاهراه اصلی تردد مرکز نشینان به شهرهای غرب استان مازندران محسوب می شود و در این سالها با افزایش ترددها از مسیر طبیعی توسعه خود بازمانده وحال در شرایطی که یک محور جدید مواصلاتی قرار است بخشی از این مسئولیت را عهده دار شود بهترین زمان است تا مشکلات ده ها هزار نفر از سکنه جاده چالوس در موضوعات مختلف پایش و در جهت رفع آنها گام برداشته شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.