«ایران دیس اینفو» برنامه‌ای است که با هدف مقابله با تبلیغات جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی ایجاد شده بود اما مخالفت ها با حمایت دولتی از آن در آمریکا، منجر به قطع کمک ها مالی دولت ترامپ به این پروژه شده است.

آنها حتی به خبرنگاران «صدای آمریکا» و «رادیو فردا» هم رحم نمی‌کنند

به گزارش خبرنگار بین‌الملل قدس آنلاین، جنجال پیرامون حمایت مالی دولت ایالات متحده از پروژه «ایران دیس‌اینفو» (Iran Disinfo Project) تا حدی بالاگرفت که در نهایت مقامات کنگره آمریکا را وادار به واکنش کرد.

برنامه پروژه «ایران دیس اینفو» برنامه‌ای است که با هدف مقابله با تبلیغات جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی ایجاد شده بود اما مخالفت‌ها با حمایت دولتی از آن در آمریکا، منجر به قطع کمک‌های مالی دولت ترامپ به این پروژه شده است.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است: :وزارت خارجه آمریکا تأیید کرده است که کمک‌های مالی خود را به این پروژه متوقف کرده است".

گاردین خبرداد که مقامات وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به ایمیل‌های آنها این مسئله را تائید کرده‌اند.

اما توقف حمایت های دولت آمریکا از پروژه «ایران دیس اینفو» در حالی صورت می‌گیرد که این روزها تعدادی از افراد از جمله «روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه، برخی فعالان حقوق بشر و برخی چهره‌های دانشگاهی»، در توئیتر مورد هجمه قرار گرفته‌اند.

صفحه توئیتری «ایران دیس اینفو» این افراد را متهم کرده است که با حکومت جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کنند و این همکاری را خیانت به مردم ایران و خیانت به آرمان آزادی ایران! عنوان کرده است و به همین دلیل به آنها به این افراد حمله کرده است.

به نوشته گاردین، وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که "بخش عمده‌ای از فعالیت «ایران دیس‌اینفو» در راستای گستره توافق شده با وزارت خارجه بوده است؛ با این حال اخیراً توئیت‌هایی دیده‌ایم که خارج از دایره این تعریف بودند."

در عین حال یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواسته نامش فاش شود در گفت‌وگو با نمایندگان کنگره امریکا که با این اقدام دولت ترامپ مخالف هستند، گفته است که دولت آمریکا بودجه یک و نیم میلیون دلاری برای گردانندگان «ایران دیس اینفو» اختصاص داده است؛ صفحه‌ای که بارها و بارها منتقدان سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران را ظالمانه و ناعادلانه خوانده‌اند.

«مکس آبرامز» استاد آمریکایی رشته علوم سیاسی دانشگاه نورث ایسترن و تحلیلگر امور خاورمیانه در این رابطه می‌گوید: این پروژه (Iran Disinfo Project) تنها پروژه‌ای نبوده است که دولت آمریکا برای جهت‌دهی و خط دادن علیه حکومت جمهوری اسلامی به آن متوسل شده است؛ اما یکی از معروف‌ترین ها برای تحکیم گفت‌وگوهای ضدحکومتی علیه ایران تلقی می شد."

وی افزود:"بسیاری از منتقدان به این نتیجه رسیده‌اند و خاطر نشان کردند که این برنامه شبیه «مزارع ترول» بود که توسط رژیم های خودکامه در خارج از کشور استفاده می شد."

«ایلهان عمر» نماینده مسلمان کنگره آمریکا که بارها از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مورد اهانت قرار گرفته است در اظهارنظری در صفحه توئیتر خود نوشت: "هنوز هم بسیاری از سؤالات بدون جواب در اینجا(در رابطه با این مسئله) وجود دارد؛ آیا مقرراتی برای جلوگیری از تخلف سازمان‌های دولتی عیه شهروندان آمریکایی وجود دارد؟"

استفاده از مالیات شهروندان آمریکایی توسط دولت آمریکا علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که از زمان جنگ دوم جهانی قانون اساسی آمریکا استفاده از تبلیغات دولتی علیه شهروندان آمریکا را ممنوع کرده بود.

در این رابطه ، باربارا لی نماینده دیگر کنگره، وزارت خارجه آمریکا را متهم کرد که پول مالیات دهندگان را به افرادی می‌دهد که "متهم به تهدید و آزار و اذیت فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و دانشگاهیان آمریکایی هستند ؛ اتهام زنی به افرادی که از سیاست‌های اسرار آمیز دولت ترامپ در مورد ایران انتقاد کرده‌اند."

وی افزود: "این وضعیت به هیچ وجه قابل قبول نیست و ما از این اقدام حمایت نمی‌کنیم."

انتقادات سناتورهای آمریکایی از این اقدام دولت امریکا در حمایت از پروژه «ایران دیس اینفو» در حالی بالا گرفته است که برخی از آنها گفته‌اند که تهدید و اهانت و آزار و اذیت منتقدان دولت آمریکا در فضای مجازی یادآور عملکرد «مزارع مخفی»(سازمان‌هایی که کارکنان آن با انتشار مطالبی علیه مخالفان در فضای مجازی در صدد منکوب کردن آنها هستند) تحت کنترل عربستان سعودی و دیگر کشورها در تلاش برای شکل گیری بحث های آنلاین و ارعاب منتقدان، است.

اما نکته جالب در این رابطه این است که گردانندگان صفحه «ایران دیس اینفو» در مواردی حتی به خبرنگاران رسانه‌های مخالف دولت ایران حمله کرده‌اند که بودجه همین رسانه‌ها را دولت ایالات متحده تأمین می‌کند و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی حمایتشان می‌کنند.

البته با اینکه بودجه این پروژه و پروژه مشابه تعلیق شده است اما مشخص نیست که این تعلیق صرفاً به دلیل حمله به شهروندان آمریکایی توسط پروژه‌ای باشد که با بودجه مالیات‌دهندگان آمریکایی اداره می‌شود.

به احتمال قوی در تعلیق حمایت های دولت آمریکا از این پروژه، مسائل دیگری فراتر از اقدامات غیرقانونی این پروژه موثر بوده است.باید دید نحوه برخورد وزارت خارجه آمریکا با این سبک از حملات رسانه‌ای چگونه خواهد بود و زمان هدف دولت آمریکا از توقف این پروژه را مشخص خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.