ارومیه میزبان هفته سوم لیگ ملت های والیبال در گروه ایران است و این شهر والیبال خیز فرصتی ایده آل برای دیده شدن دارد.

نمایش فرهنگ و هویت پایتخت والیبال ایران

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، مرحله مقدماتی رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال از روز جمعه ۱۰ خرداد ماه آغاز شده و تا نهم تیرماه ادامه خواهد داشت. تیم‌های آرژانتین، استرالیا، برزیل، بلغارستان، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، ایران، ایتالیا، ژاپن، لهستان، پرتغال، روسیه (قهرمان دوره گذشته مسابقات)، صربستان و آمریکا ۱۶ تیم حاضر در مرحله مقدماتی مسابقات هستند. پس از پنج هفته رقابت، ۶ تیم برتر راهی مرحله نهایی خواهند شد. مرحله نهایی مسابقات به میزبانی آمریکا از ۱۹ تا ۲۳ تیرماه برگزار می شود و تکلیف قهرمان مشخص خواهد شد.

در حالی دو هفته از مرحله مقدماتی لیگ جهانی به میزبانی چین و ژاپن پشت سر گذاشته شد که در هفته سوم و چهارم ایران میزبان است، اتفاقی خوشایند که برای نخستین بار (دو هفته میزبانی) به نام والیبال ایران رقم خورده است. یکی از اقدامات مطلوب رئیس پیشین فدراسیون والیبال است که می توان بهترین استفاده را از آن داشت. این مسابقات فرصتی مغتنم است که می تواند زیبایی ها، فرهنگ و هویت کشورمان را برای میهمانان نیز به نمایش بگذارد تا ورزشکارانی همچون «کوبیاک» لهستانی دریابند که این کشور از چه فرهنگ والایی برخوردار است. اما یکی از اقدامات قابل توجه میزبانی ایران در لیگ جهانی والیبال، برگزاری این مسابقات در شهر زیبای ارومیه است.

* ارومیه، پایتخت والیبال ایران
لقب پایتخت والیبال ایران را به ارومیه داده‌اند چرا که والیبال یکی از رشته‌های پر طرفدار مردمان این دیار است، نوجوانانی که بر خلاف سایر هم سن و سالان خود که در کوچه پس کوچه‌های شهر مشغول فوتبال بازی کردن هستند به والیبال روی آورده‌اند. حضور پر شور و هیجان هواداران در سالن‌های والیبال باعث شد تا این شهر به عنوان یکی از میزبان‌های لیگ جهانی به FIVB معرفی شود و مورد تأیید نیز قرار گرفت. سالن۶ هزار نفری غدیر روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه پذیرای والیبالی‌ها خواهد بود.

سالن غدیر ارومیه

* میزبان خوبی باشیم
در شرایطی که تصویری خلاف واقع از ایران در رسانه های غربی به نمایش گذاشته شده است، میزبانی لیگ جهانی فرصتی است تا این تبلیغات دور از انصاف را پاک کنیم و چهره واقعی ایران را به نمایش بگذاریم. زمان موعود فرا رسیده است و ارومیه این هفته میزبان کانادا، لهستان و روسیه است. این فرصت با میزبانی یکی از رویدادهای مهم ورزش فراهم شده است که هواداران زیادی را در سراسر دنیا دارد. دوربین‌ها و لنزهای خبری بیش‌تری در این هفته روی ایران زوم می کنند. میهمان نوازی از جمله صفات بارز ایرانیان است که همیشه به آن بالیده‌ایم و چه بهتر که فرصت را غنمیت شماریم و آداب و فرهنگ ایرانی را به دید جهانیان برسانیم.

آشنایی با جاذبه های تاریخی و طبیعی ارومیه
تیم‌ها در ایران حاضر می‌شوند و چه فرصتی بهتر از این تا کمی با جاذبه‌های دیدنی ارومیه بیش‌تر آشنا شویم. به دلیل فشردگی برنامه مسابقات فرصت بازدید از جاذبه ها وجود ندارد اما در قالب پوستر، بروشور و فیلم‌های تبلیغاتی کوتاه می‌توان جاذبه‌های دیدنی ارومیه را تبلیغ کرد تا ورزشکاران کانادا، لهستان و روسیه هر یک به عنوان سفیران ورزشی حامل جاذبه‌های دیدنی ارومیه به خانواده‌ها و هم وطنانشان باشند و در قالب تعطیلات خود بار دیگر به ایران سفر کنند.

همانطور که محمود صادق پور معروف به شامی شاعر ارومیه ای گفت:

سازیمی آلمیشام اله قوشام سنه دستان اورمو
اودار سولار دیاری سان هریانین باغ بوستان اورمو
گؤزللیگین وصفه گلمز عالم سنه حیران اورمو
چای لارین شارهاشار آخار یاشیللانار هریان اورمو
شاعر سنه ماهنی قوشار گؤرمیه سن خزان اورمو

ترجمه:

سازم را دست می‌گیرم و برای آبادی ارومیه شعر می گویم
به هر سو می نگرم دیار آب‌های روان و باغ و بوستان است
زیباییت به چشم نمی‌آید عالم همه حیران تو هستند
رودهایت همیشه جاری است
شاعر برای تو ترانه می‌سراید نکند که خزان تو را ببیند

اشاره شامی به طبیعت ارومیه بی دلیل نیست، دریاچه ارومیه، دریاچه مارمیشو. کلیسا ننه مریم از جمله مناطق دیدنی این شهر است که چشم هر ببینده ای را به خود خیره می‌کند.

* دریاچه مارمیشو
یکی ازبهترین جاذبه‌های طبیعی گردشگری آذربایجان غربی یعنی دریاچه مارمیشو در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه در منطقه سرسبز ترگور می‌باشد. این دریاچه در دره بانی و دامنه کوه‌های مرزی ایران و ترکیه قرار دارد. دریاچه مارمیشو چشم اندازی بسیار زیبا و دلنشین دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای استراحت و آرامش است که هر مسافری را شیفته خود می‌کند. برای دیدن مارمیشو باید حدود ۴۵ کیلومتر از غرب شهر ارومیه فاصله گرفت و دریاچه نیلی رنگ مارمیشو را در میان کوهستان‌های این شهرستان نزدیک به مرز ایران و ترکیه مشاهده کرد. مسیر از حاشیه رودخانه نازلوچای در غرب شهر ارومیه می‌گذرد و در میان راه از روستاهای پسان، بانی و هلانی عبور می کند و به روستای مارمیشو می‌رسد. مسیر جاده در دره زیبایی قرار گرفته که از منظره کوهستانی خاصی برخوردار است. در روستای مارمیشو با پیدا کردن زیارتگاه پیر خراسانی و ادامه دادن مسیری سنگلاخی می‌توان به دریاچه مارمیشو رسید.

دریاچه مارمیشو

* دریاچه ارومیه
یکی از این جاذبه‌های طبیعیِ متفاوت، دریاچه ارومیه است که در شمال غربی ایران جا خوش کرده و فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشته و علیرغم نامهربانی‌ها هنوز هم تماشایی به نظر می‌رسد. در تابستان ۲۰۱۵ وسعت این دریاچه در حدود ۶ هزار کیلومتر مربع بود و همین وسعت، نامِ دریاچه ارومیه را در رده بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار داد. این دریاچه به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران نیز شناخته می‌شود. مشت عثمان و کریستال‌های نمکی نیز از جمله جاذبه‌های دیدنی این دریاچه به شمار می‌رود.

دریاچه ارومیه

مشت عثمان

کریستال‌های نمکی

* کلیسای ننه مریم
کلیسای ننه مریم ارومیه میراثی به جا مانده از اقوام آشوریان در تاریخ ایران می‌باشد که بنابر ادعای باستان‌شناسان عنوان دومین کلیسای قدیمی جهان را پس از کلیسای بیت لحم در فلسطین از آن خود کرده است. با توجه به تاریخ غنی و آثار تاریخی مهمی که در استان آذربایجان غربی وجود دارد و تبلیغاتی که درباره آن شده سالانه گردشگران زیادی به سمت آن سفر می‌کنند. این استان میزبان یکی از کهن‌ترین بناهای تاریخ ایران است که تاریخی پرفراز و نشیب را در فصلنامه خود ثبت کرده است. بنایی که از ابتدای ساخت ماهیتی مذهبی داشته و امروزه نیز همچنان از آن به عنوان یک مکان مذهبی یاد می‌شود. کلیسای ننه مریم ارومیه اثری تاریخی در ایران است که در شهرستان ارومیه و در یکی از خیابان‌های این شهرستان به نام خیابان قدس قرار دارد. نام امروزی این اثر تاریخی شرق آشور است که در گذشته از آن به نام‌های دیگری همچون کلیسای حضرت مریم و کلیسای مارت مریم یاد می‌شده است.

کلیسای ننه مریم

برنامه دیدارهای ایران در هفته سوم به شرح زیر است:

* ایران - کانادا - جمعه ۲۴ خرداد - ساعات ۱۸:۳۰
* ایران - لهستان - شنبه ۲۵ خرداد - ساعت ۱۸:۳۰
* ایران - روسیه - یکشنبه ۲۶ خرداد - ساعت ۱۸:۳۰

پس از پایان مسابقات هفته سوم در ارومیه، اردبیل دومین میزبان این رویداد جهانی است. امید داریم تا رقابت ها بدون حواشی و با خاطره خوش به میزبانی ارومیه برگزار شود و پس از آن به استقبال هفته چهارم و این بار در اردبیل برویم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.