بورس تهران آخرین روز معاملاتی هفته را نیز پشت سر گذاشت. به این ترتیب طی معاملات روز جاری شاخص کل سهام با رشد ۲۷۳۵ واحدی بر فراز قله جدید ۲۳۳ هزار و ۳۵۳ واحد ایستاد.

 بورس قله‌های جدید را یکی پس از دیگری فتح می‌کند/ بازدهی ۳۰درصدی شاخص از ابتدای سال

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران آخرین روز معاملاتی هفته را نیز پشت سر گذاشت. به این ترتیب طی معاملات روز جاری شاخص کل سهام با رشد ۲۷۳۵ واحدی بر فراز قله جدید ۲۳۳ هزار و ۳۵۳ واحد ایستاد. به این ترتیب بازدهی نماگر بورس تهران از ابتدای سال تاکنون از ۳۰ درصد فراتر رفت. تداوم ورود نقدینگی به بازار سبب شد تا امروز ارزش معاملات خرد سهام به ۱۶۸۳ میلیارد تومان برسد. این بیشترین مقدار از ۱۵ اردیبهشت بود.

در این روز دو گروه بانک و خودرو بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند و از این منظر در صدر برترین گروه‌های بورس تهران قرار گرفتند. پس از مدت‌ها انتظار برای رونمایی از نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها، روز گذشته صورت‌های مالی بانک صادرات و بانک تجارت روی سامانه کدال نشست. گردش محسوس محور تقاضا روی سهام بانکی طی معاملات امروز به انتشار صورت‌های مالی و کشف نرخ مبنای تسعیر دارایی‌های ارزی در این گروه باز می‌گشت. بانک تجارت در صورت مالی خود خبر از اعمال نرخ دلار ۸۶۰۰ تومانی (نرخ دلار سامانه نیما برای سال قبل) برای تسعیر دارایی‌های ارزی این بانک ‌داد. البته «وتجارت» در سال ۹۷ نیز با زیان ۵۱۳ میلیارد تومانی مواجه بوده (۲۳ ریال به ازای هر سهم با سرمایه جدید) که البته نسبت به سال ۹۶، میزان زیان شرکت افت ۸۴ درصدی را تجربه کرده است. در این میان سود حاصل از مبادلات ارزی بیش از ۳۶۰۰ میلیارد تومانی نقش به سزایی در کاهش زیان شرکت نسبت به سال ۹۶ داشته است. به این ترتیب امروز سهام بانکی و در صدر آن دو نماد بانک ملت و پاسارگاد مورد توجه معامله‌گران قرار گرفتند.

در میان تحولات سیاسی، آبه شینزو ؛ نخست‌وزیر ژاپن، امروز وارد تهران خواهد شد. این اولین سفر یک نخست‌وزیر ژاپن به ایران بعد از ۴۰ سال به شمار می‌رود. سفر وی همزمان با نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک تهران-توکیو انجام می‌شود که مورد توجه فعالان بازار قرار دارد.

در بازارهای جهانی نیز امروز بعد از دامنه‌دار شدن ابعاد اخیر جنگ تجاری و آمارهای نگران‌کننده از اقتصادهای بزرگ دنیا، روند قیمت کامودیتی‌ها از مسیر صعود بازماند و عمدتا با افت‌های نسبی همراه شد. این مساله به خصوص در رابطه با قیمت نفت توانست بورس تهران را نیز متاثر سازد. باید توجه داشت که عمده شرکت‌های کامودیتی محور بورس تهران گزارش‌های فوق‌العاده‌ای از عملکرد اردیبهشت‌ماه منتشر کرده‌اند و مانع اصلی واکنش جدی به این ‌گزارش‌ها تردیدهای قیمتی در معاملات جهانی است و در صورتی که روند بازارهای جهانی بتواند به ثبات برسد، این وضعیت می‌تواند عامل اطمینان‌بخش و قدرتمندی در جهت صعود سهام کالایی باشد.

در فرابورس ایران نیز امروز شاخص کل با رشد ۱۹.۵ واحدی (معادل ۰.۷ درصد) همراه شد. در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، صنایع ماشین‌های اداری ایران و پالایش نفت لاوان بیشترین نقش در صعود آیفکس را بر عهده داشتند. بیشترین ارزش معاملات در این بازار اما به نماد معاملاتی گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی اختصاص پیدا کرد. «سمگا» که در ۶ روز اخیر رشد بیش از ۴۰ درصدی را ثبت کرده است، امروز روندی متعادل را تجربه کرد تا کف قدرتمند دیگری برای این سهم بسازد و آماده پرش به سطوح بالاتر شود. گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۶۵۹ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲۳درصد رشد داشت. با توجه به این گزارش کارشناسان برای سهم مذکور، پس از چندین ماه در جا زدن، صعود تا هدف هزار تومان را نیز محتمل می‌دانند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.