رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: کاهش قیمت طلا و ارز که اکنون شاهد آن هستیم، موقتی بوده، دائمی نیست و بیشتر ناشی از مباحث سیاسی است.

کاهش قیمت طلا و ارز بیشتر ناشی از مسائل سیاسی است تا اقتصادی
به گزارش قدس آنلاین ؛ شهرام مرصعی ، در خصوص کاهش قیمت طلا و ارز در بازار، اظهار کرد: مباحث اقتصادی به صورت ناگهانی رخ نمی‌دهند، حرکت‌های رو به بهبود آن‌ها آهسته مشاهده می‌شوند و حتما هم راه حل اقتصادی دارند، بنابراین نمی‌توانیم در این زمان کوتاه بیان کنیم که آیا اتفاق خاصی از نظر اقتصادی رخ داده که نتیجه آن روند کاهشی قیمت بوده یا خیر.
وی افزود: در این مدت مسائل و مباحث سیاسی بسیار بیشتر از مباحث اقتصادی در قیمت دلار تاثیرگذار بوده و مباحث اقتصادی زمان‌بر است. یافتن اشکال و بعد ایجاد اصلاح در شاخص‌های اقتصادی نیاز به متخصص دارد، تنها با صحبت نمی‌توان تغییر ایجاد کرد. حتما باید عملیاتی و علمی باشد که زمان‌بر هم هست.
مرصعی بیان کرد: کاهش قیمتی که اکنون شاهد آن هستیم، موقتی بوده، دائمی نیست و بیشتر ناشی از مباحث سیاسی است. یک‌سری رفت و آمدها و برخی صحبت‌ها موجب شده که هیجان قیمت ارز کمتر شود و اثرات آن را به صورت کاهشی در بازار شاهد باشیم. البته این اتفاق طولانی‌مدت نیست، از هفته گذشته شروع شده و ممکن است تا چند روز آینده ادامه داشته باشد اما مطمئن نیستم ماندگار باشد و بعید می‌دانم همچنان ادامه پیدا کند.
رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی با بیان اینکه کاهش قیمت طلا و ارز ناشی از فعل و انفعالات سیاسی است تا اقتصادی، عنوان کرد: برای اینکه مشکل اقتصادی را حل کنیم، ابتدا باید مشکل را درک کنیم، اگر درک درستی نسبت به این معضل اقتصادی نداشته باشیم و آن را به گونه دیگری بینیم، یعنی به جای اینکه آن را اقتصادی بینیم، سیاسی می‌بینیم و بعد می‌‎خواهیم از راه سیاسی آن را حل کنیم که طبیعتا حل نمی‌شود، ممکن است اثرات کوتاه‌مدت داشته باشد اما درمان نمی‌شود زیرا به موضوع اصلا اقتصادی نگاه نکرده و عمل نکردیم که جواب دهد.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد نیاز به بستر مناسب برای رشد و شکوفایی دارد که یکی از شاخص‌های بستر مناسب عدم هیجان و ثبات نسبی در تمام حوزه‌ها و زمینه‌ها است، تصریح کرد: بخش‌هایی از این ثبات را داریم اما تاثیرگذارترین آن‌ها را نداریم. زمانی که قصد دارید راه حل اقتصادی پیدا کنید، باید عوامل تاثیرگذار را پیدا کنید و بدانید مشکل چیست.
مرصعی گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که تاثیر مستقیمی در حوزه اقتصاد دارد، موضوع روابط بین الملل است که در این بخش ضعیف هستیم، اگر کشوری می‌خواهد وضع اقتصادی خود را اصلاح کند، یکی از عوامل تاثیرگذار در آن روابط بین الملل و حداقل روابط منطقه‌ای است. زمانی که کشوری نمی‌تواند روابط منطقه‌ای درستی داشته باشد، این مساله مستقیما اثر سوء خود را بر مباحث اقتصادی می‌گذارد.
رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی اضافه کرد: سال‌های زیادی است که افراد فعال در حوزه اقتصاد، تولید، عرضه، تقاضا، صادرات و واردات در حالت بلاتکلیفی، عدم ثبات و اطمینان به سر می‌برند و نمی‌توانند کاری انجام دهند و آثار مثبت اقتصادی را پیدا کنند، در این صورت نمی‌توان حدس زد که برای اقتصاد در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. 
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.