کارگاه آموزشی درمان عوارض سکته مغزی و اختلالات حرکتی سر، صورت و گردن با تزریق بوتولینوم بر روی بیماران به صورت زنده و نیز تزریق روی جسد، در مشهد برگزار شد.

درمان اختلالات حرکتی ناشی از پارکینسون و سکته مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

به گزارش قدس آنلاین، این کارگاه آموزشی در حاشیه سومین کنگره التهاب در سیستم عصبی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد و در آن، یک فوق تخصص اختلالات حرکتی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و یک استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به صورت مشترک، مراحل و چگونگی تزریق بوتولینوم را بر روی سه بیمار و نیز بر روی جسد، به صورت زنده آموزش دادند.

دکتر امیر حسن حبیبی و دکتر علی شعیبی، در این کارگاه که عصر روز گذشته  در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، جزئیات نحوه تزریق بوتولینوم با ویژگی‌های خاص این نوع درمان در اختلالات حرکتی را همراه با سونوگرافی عضلات محل تزریق در سر، صورت و گردن به صورت کامل برای گروهی از رزیدنت‌های مغز و اعصاب، نورولوژیست‌ها و دانشجویان سطوح تخصصی علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشریح کردند.

دکتر علی شعیبی در حاشیه برگزاری این کارگاه گفت: تزریق بوتولینوم در جراحی‌های زیبایی هم کاربرد دارد؛ اما شکل، میزان، محل، روش و نوع تزریق در درمان اختلالات حرکتی ناشی از بیماری‌های مغز و اعصاب (دیستونی) ارتباطی با کاربرد این دارو در جراحی‌های زیبایی ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اگر چه این نوع درمان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد چند سال است که انجام می‌شود؛ اما این کارگاه آموزشی به جهت همراه شدن با سونوگرافی همزمان با تزریق دارو برای آموزش بالا بردن دقت در محل تزریق و نیز از جهت تزریق به صورت زنده بر بیماران، بی‌سابقه بود.

وی توضیح داد: پس از تزریق این دارو بر روی سه بیمار که به اختلالات حرکتی در ناحیه چشم، صورت و گردن مبتلا بودند، فراگیران کارگاه با بررسی دقیق ماهیچه‌های محل تزریق بر روی یک بیمارنمای زنده نیز آشنا شدند و چگونگی یافتن دقیق محل‌های تزریق برای اطمینان از سلامت بیمار پس از تزریق را فراگرفتند.

وی اضافه کرد: در قسمت دوم کارگاه، پزشکان و جراحان حاضر در کارگاه، با تزریق عملی بر روی جسد، این روش درمانی را به صورت کامل و عملی فرا گرفتند و از این پس خواهند توانست این روش درمانی را برای بیمارانی که به مراکز درمانی استان مراجعه می‌کنند، با ضریب اطمینان بالا از تأثیر درمانی، انجام دهند.

فوق تخصص اختلالات حرکتی از دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: این نوع درمان برای برخی عوارض سکته‌های مغزی، پارکینسون یا اختلالات حرکتی که در سر و صورت دیده می‌شود، کاربرد دارد.

دکتر امیرحسن حبیبی افزود: در این کارگاه، ما این نوع درمان را بر روی بیمارانی که دچار بلفارو اسپاسم یا همواسپاسموشیال (پلک زدن زیاد یا پلک زدن یک طرفه) و ترشح غیر ارادی و بیش از اندازه‌ بزاق و ریزش بزاق از دهان هستند، انجام دادیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: این گونه تزریق در برخی جراحی‌های زیبایی هم انجام می‌شود، اما تزریق این دارو برای درمان عوارض بیماری‌های مغزی یا اختلالات حرکتی، نوعا با آن کار تفاوت دارد و بسته به اینکه عمق و شدت عارضه یا بیماری چه اندازه باشد و بدن بیمار چه واکنشی به درمان نشان بدهد، ممکن است از دو تا چندین تزریق به فواصل ماهانه مورد نیاز باشد تا مشکل بیمار به صورت کامل حل شود.

منبع: صداو سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.