ارومیه –نبود اشتغال و از طرفی انگیزه برای ورود اجناس قاچاق همواره موجب شده تا شیب تجارت و مشکلاتی ازجمله کول بری به سمت مرزهای غربی کشور سنگین شود.

سنگینی کوله مشکلات بر دوش کولبران

قدس آنلاین-گروه استان ها: در مناطق مرزی ساتان آذربایجان غربی به دلیل نبود اشتغال مناسب لذا بسیاری از افراد فاقد مهارت به کوله بری روی می‌آورند که این موضوع تاکنون تبعات بسیاری برای دولت و مرزنشینان داشته است.

ظرفیت‌های بلااستفاده مرزی

نادر پیرانشهری یکی از تجار محلی بابیان اینکه نبود اشتغال باعث روی آوردن بسیاری از مردم حتی افراد تحصیل‌کرده به کول بری شده است بیان می‌کند: کول بری شغل نیست و لذا از سر ناچاری مردم مناطق آذربایجان غربی این کار را انجام می‌دهند.

وی بابیان اینکه از فرصت‌های مرزی این استان استفاده چندانی نشده است ادامه می‌دهد: در جنوب آذربایجان غربی مرز «تمرچین» در پیرانشهر از خیلی امکانات و جلوه‌های موردنیاز درخور شأن کشور محروم است و وجود پایانه، گمرک و بازارچه مرزی تمرچین نه‌تنها نتوانسته مشکل قاچاق را  در این منطقه حل کند بلکه مشکلاتی همچون کول بری را نیز بر حجم مشکلات ناشی از دیگر محرومیت‌ها افزوده است.

در آذربایجان غربی هفت بازارچه مشترک مرزی قرار دارد که از این ظرفیت برای مقابله با جنگ اقتصادی به درستی استفاده نشده استوی با اشاره به این موضوع که اوضاع در مرز «کوزه رش» سلماس به‌مراتب بدتر از سایر مرزهاست یادآور می‌شود: این در حالی است که مرز«کوزه رش» سلماس دارای کوتاه‌ترین، هموارترین و امن‌ترین مسیر ارتباطی بین دو کشور ایران و ترکیه است و بازگشایی آن همواره خواسته دیرینه مردم این شهرستان بوده است.

وی می‌افزاید: پیش‌ازاین قرار بود در این شهرستان منطقه ویژه اقتصادی راه‌اندازی شود اما تنها چیزی که تاکنون در منطقه راه نیفتاده همین منطقه ویژه است.

وی عنوان می‌کند: در میانه مرزهای آذربایجان غربی و در مجاورت ۵ کیلومتری مرکز استان مرز سرو به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مرزهای کشور قرار دارد که عملاً به دلیل سیاست‌های غلط ملی و محلی ظرفیت آن به کار گرفته نشده است.

تعطیلی معابر کول بری

تعطیلی معابر کول بری یکی از طرح‌های ساماندهی است که استاندار آذربایجان غربی در سال گذشته با اعلام آن بیان کرد: معابر کول بری تعطیل شد و دیگر فراموش کنید که بازشوند چون معبر کول بری در بازارچه‌های رسمی ادغام‌شده و برای ساماندهی و امنیت مرزها و جلوگیری از کالای قاچاق، این موضوع منتفی شده و مردم به‌جای آن از کارت‌های الکترونیکی مرزی استفاده کنند.

محمدمهدی شهریاری در این راستا بیان کرد: پیش‌ازاین در آذربایجان غربی ۱۵ هزار کول بردر منطقه باکارت کول بری وجود داشت که اکنون برای ۵۵ هزار نفر کارت الکترونیک است.

مشکلات کارت‌های پیله‌وری

باوجوداینکه استاندار این اقدام را در راستای ساماندهی کول بران بسیار مفید می‌خواند اما ابو مراد طهمورث یکی از ساکنان مرزی در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: در آذربایجان غربی هفت بازارچه مشترک مرزی قرار دارد که سه مورد از آن‌ها مربوط به آئین‌نامه ساماندهی مبادلات در بازارچه‌های غیررسمی شامل «تمرچین» پیرانشهر و «کیله» و «اشکان» سردشت است.

وی بیان می کند: اگر سری به این بازارچه‌ها بزنید مشاهده می‌کنید که هیچ‌یک از آن‌ها زیرساخت‌های لازم را نداشته و باوجوداینکه قرار بود بازارچه در مرز اشکان فعال شود اما به این موضوع توجهی نشده است.

وی در خصوص مشکلاتی که کارت‌های پیله‌وری برای مرزنشینان به همراه داشته است بیان می‌کند: سودجویان با بستن قرارداد با مرزنشینان و اجاره کردن کارت پیله‌وری آنان مکلف می‌شوند تا مالیات مربوط به واردات کالا را نیز پرداخت کنند اما پس از واردکردن کالا به وعده خود عمل نمی‌کنند و پرداخت مالیات چندمیلیونی را به عهده صاحب کارت پیله‌وری می‌اندازند.

وی می‌افزاید: به‌این‌ترتیب از یک‌سو فرصت‌طلبان به شیوه‌های مختلف بازارچه‌های مرزی استان را در انحصار خود قرار می‌دهند و از سوی دیگر مرزنشینان به علت آشنا نبودن با قانون تجارت تاوان می‌دهند.

مشکلات رصد می‌شود

در همین رابطه بابک دین‌پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشوردر جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی آذربایجان غربی با پذیرفتن برخی مشکلات عنوان کرد: در فرآیند تخصیص اعتبارات موانع و مشکلاتی وجود دارد که باید راه‌حل‌هایی برای آن‌ها یافت و این مشکلات را یکی پس از دیگری رفع کرد.

دین‌پرست بابیان اینکه در این استان ۲۴ هزار و ۲۸ نفر برای صدور کارت مرزنشینی شناسایی‌شده‌اند، اظهار کرد: از این تعداد تنها برای ۱۷ هزار و ۸۰۴ نفر کارت فعال صادرشده و متأسفانه به دلایلی تعداد زیادی از کارت‌های فعال نیز بدون استفاده بوده و در عمل غیرفعال است.

وی گفت: دولت ۴۲ هزار میلیارد ریال برای کمک به ساماندهی معیشتی مرزنشینان که تحت عنوان کوله بر فعالیت دارند، مصوب کرد  که از این میزان ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای ۱۷ هزار و ۸۰۴ نفر از کوله بران دارای کارت فعال در آذربایجان غربی تخصیص‌یافته است.

وی در پاسخ به برخی کم‌کاری‌ها و تعلل در ایجاد زیرساخت‌ها در بازارچه‌های مرزی این استان بیان کرد: این سفر با همین هدف به استان آذربایجان غربی انجام پذیرفته و در سایر استان‌های مرزی نیز دنبال خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.