البرز- مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور از تفکیک ۲۵ درصدی زباله های تولید شده در کشور خبرداد.

تنها ۲۵ درصد زباله‌های تولیدی کشور بازیافت می‌شود

به گزارش قدس آنلاین وبه نقل از پایگاه خبری شهرداری کرج، ضیاءالدین الماسی صبح امروز پنج شنبه در سومین نشست روسای سازمان های مدیریت پسماند کلانشهرهای کشور که به میزبانی باشگاه میلاد کرج برگزار شد، اظهار کرد: روزانه بیش از ۳۰۰ تن پسماند عفونی ناشی از فعالیت مراکز بهداشتی ودرمانی در کشور تولید می شود که بخشی از آنها با پسماندهای عادی مخلوط می شود.

 وی با بیان اینکه بیش از ۶ هزار تن پسماند در شهرهای ساحلی شمالی کشور تولید می شود گفت: این میزان در ساحل جنوبی کشور  ۸ هزار تن است.

 الماسی معضل پسماندهای شهرهای ساحلی را حادتر از شهرهای داخل سرزمینی  ارزیابی کرد و گفت: این پسماندها و ترکیبات و شیرابه های آن ها مستقیما وارد دریا می شود و به سرعت از طریق زنجیره غذایی به بدن انسان ها بر می گردد  به همین دلیل نه تنها سلامت ساحل نشینان بلکه سلامت شهروندان اقصی نقاط ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.

شیرابه های تولید شده از پسماندها دارای ترکیباتی هستند که به شدت سرطان زا بوده و غدد درون ریز را تحلیل می برد بنابراین باید فرایند مدیریت آن را جدی گرفت.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور اضافه کرد: پسماندهای شهرهای ساحلی به خصوص پلاستیک ها، محیط زیست دریا را تحت تاثیر قرار می دهد  واز این ناحیه سالانه هزاران ماهی، لاک پشت های دریایی، کوسه ها، پستانداران دریایی در دام پلاستیک ها اسیر شده و می میرند.

 این مسئول با اشاره به اینکه زیست گاه های ارزشمند دریایی نظیر مرجان ها که پشتیبان ذخائر شیلاتی کشور هستند به واسه ورود پلاستیک و پسماندها در حال تخریب و نابودی است، گفت: از این رو اولویت دهی به مدیریت پسماند شهرهای ساحلی برای حفظ سلامت جامعه ضروری است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.