هرمزگان-از هجوم ملخ ها و شیطنت های کشور های منطقه در عدم مبارزه با این آفت که بگذریم سخنان فرماندار بندر عباس همزمان با هجوم ملخ ها به این استان مبنی بر خرید هر کیلو ملخ به میزان ۸۰ هزار ریال این سوال را در اذهان عمومی ایجاد کرد که این ملخ ها با چه هدفی خریداری می شود و به چه مصرفی می رسد؟

پای ملخ ها به اقتصاد باز شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: هر زمان که اسم ملخ به میان می آید چهره ای چندش آور و البته مخرب و بلای جان اقتصاد کشاورزی در اذهان عمومی تداعی می شود هر چند که این موضوع بیشتر در کشور ما مصداق دارد چون بسیاری از کشور های حاشیه خلیج فارس و یا آسیایی از این حشره به عنوان غذای روزانه استفاده می کنند.

در این بین فضای مجازی هم که مثل همیشه با کابرانی فعال روبروست اخباری را منتشر کرد که خانواده ها هنگام تناول غذا در رستوران های بیرون با دیده شک و تردید به غذاها می نگریستند.

بازار داغ ملخ

کشورهای شرقی آسیا و عربی از واردکننده‌های اصلی ملخ هستند. در این کشورها ملخ به‌عنوان یک محصول غذایی استفاده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که حتی عده‌ای در ایران جمع‌آوری و صادرات فله‌ای ملخ را به‌عنوان شغل مقطعی و فصلی خود برگزیده‌اند.

گفته می شود در طی سال های گذشته چینی‌ها هر کیلوگرم ملخ را حدود ۳۰ هزار تومان خریداری کردند.

البته قابل ذکر است در برخی مناطق جنوب کشور فروش و مصرف ملخ یا به اصطلاح محلی‌های آنجا میگو یا «مئگه» ریشه  دیرینه دارد.

در برخی از مناطق به میگو، ملخ گفته شده و به دم‌پخت میگو، برنج و ملخ اطلاق می‌شود.

بنابراین به نظر می‌رسد یکی از علت‌های اصلی دستور اخیر فرماندار بندرعباس همین نگاه و جایگاه ملخ در زندگی برخی بومی ‌ها بوده است!

دفع سالم

فرماندار بندرعباس در خصوص سوء تعبیر از سخنانش در این رابطه اظهار می کند: فرمانداری بندرعباس تنها خرید ملخ زنده آن‌هم با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان را در دستور کار قرار داده است و لذا ملخ مرده یا سمپاشی شده خریداری نمی شود.

عزیزالله کناری در پاسخ به این سوال که چرا این تصمیم اتخاذ شده است بیان می کند: سم‌پاشی موجب مقاوم‌سازی سایر آفات و هم چنین از بین رفتن تمامی حشرات مفید می شود و لذا اقدام مناسبی برای مبارزه با ملخ ها نیست.

وی ادامه می دهد: سم پاشی به جز اینکه میلیارد ها تومان هزینه را به دولت تحمیل می کند و ملخ های مرده را بلااستفاده می گذارد ره آورد دیگری ندارد.

وی اظهار می کند: لذا برای ایجاد انگیزه  و جلوگیری از آسیب‌های مبارزه شیمیایی، طرح خرید تضمینی ملخ زنده را به ازای کیلویی هشت هزار تومان ارائه کردیم که نه تنها این کار به اقتصاد روستائیان کمک می کند بلکه ازهزینه سم پاشی نیز کاسته ضمن اینکه منبع قابل توجهی برای خوراک دام ها و آبزیان از این طریق تامین می شود.

وی با بیان اینکه خرید ملخ از سوی کشورهای شرق آسیا و همچنین عربی اغلب با هدف استفاده به‌عنوان خوراک انسانی صورت می‌گیرد می افزاید: ملخ ها در ایران خوراک طیور و ماهی می‌شوند.

منبع پروتئین

در این رابطه کارشناسان حفظ نباتات توصیه می کنند بهترین روش برای حل مسئله حمله ملخ‌ها، استفاده از تکنولوژی دفع سالم و زنده آنهاست زیرا در این صورت می‌توان بدون سمی کردن یا کشتن، آنها را به تور انداخته و از این طریق علاوه بر استفاده‌های داخلی، به صادرات ملخ و فرآورده‌های آن بپردازیم مخصوصاً  که ملخ ها به عنوان منبعی سرشار از پروتئین یکی از غذاهای بسیار محبوب ماهی‌های کپور محسوب شده و رشد آنها را تسریع می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.