مالک نفتکش ژاپنی گفته بر خلاف ادعای آمریکا کشتی کوکوکا توسط یک شی پرنده هدف قرار گرفته نه توسط مین

مالک نفتکش ژاپنی: روایت آمریکا از حادثه دریای عمان اشتباه است

قدس آنلاین: «یاتاکا کاتادا»، مالک یکی از نفتکش‌های ژاپنی که روز گذشته (پنجشنبه) در دریای عمان هدف قرار گرفت گفته که روایت واشنگتن درباره نحوه حمله به نفت‌کش‌ها در این دریا اشتباه است. 

طبق گزارش «دیلی‌بیست»، مالک این کشتی در جریان یک کنفرانس خبری در توکیو روز جمعه، سخنان «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا را زیر سوال برد. 

به نوشته دیلی‌بیست آقای کاتادا در فیلمی تشکیک کرده که نیروی دریایی آمریکا منتشر کرده و در آن ادعا شده یک قایق کشتی ایرانی در حال جدا کردن یک مین عمل‌نکرده از بدنه نفتکش ژاپنی به نام «کوکوکا» است. 

مالک نفتکش ژاپنی گفته بر خلاف ادعای آمریکا کشتی کوکوکا توسط یک شی پرنده هدف قرار گرفته نه توسط مین. او گفت: «به نظر می‌رسد یک شی به سمت آنها پرواز کرد. این شی، باعث ایجاد حفره مورد نظر [در بدنه کشتی] شد. گزارشی که من دریافت کردم این است.»

وی در ادامه هدف قرار گرفتن نفت‌کش توسط اژدر را هم رد کرد. او گفت: «به نظر می‌رسد به احتمال زیاد این کشتی‌ها توسط یک شی پرنده هدف قرار گرفته‌اند. محل اصابت، کاملاً بالای آب است. فکر نمی‌کنم اژدر بوده باشد.»

همچنین «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان گفت: ویدیوی آمریکایی که در ارتباط با حمله به دو نفتکش در خلیج عمان منتشر شده برای اثبات مسئولیت این اقدام کافی نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از بخش عربی خبرگزاری «رویترز»، ماس در اسلو نروژ به خبرنگاران گفت: ویدیوی آمریکایی‌ها کافی نیست. این برای ارزیابی نهایی کفایت نمی‌کند.

ستاد مرکزی فرماندهی ایالات متحده (سنتکام) ویدیویی منتشر کرده و مدعی شده است که جمهوری اسلامی ایران در عملیات علیه دو نفتکشی که در دریای عمان دچار سانحه شدند، دست دارد.

سایت شبکه اول تلویزیون آلمان (Tagesschau) نیز نوشت: با اینکه از بررسی ویدیوی منتشرشده نمی‌توان به نتیجه قطعی رسید و عامل اصلی حمله به دو نفتکش را تعیین کرد، اما آمریکا قصد دارد از این فرصت بهره‌برداری کند.

«دویچه وله» نیز گزارش داد: آمریکا می‌کوشد ایران را به عنوان طرف برجام غیرقابل اعتماد معرفی کند و به پنج قدرت امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران (بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه) فشار بیاورد تا این توافق را نامعتبر بشمارند.

کشورهای اروپایی گفته‌اند که به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) وفادار هستند. اکنون ایالات متحده سعی دارد به آن‌ها نشان دهد که ایران آرامش و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.

در این میان مالک ژاپنی یکی از دو نفتکشی که در دریای عمان مورد حمله قرار گرفت، گفته است که برخلاف ادعای آمریکایی ها، حمله به کشتی از بالا صورت گرفته و نه از درون آب.

«یوتاکا کاتادا»، رئیس شرکت ژاپنی «کوکوکا سانجیو»، در توکیو به خبرنگاران گفته است که کارکنان کشتی به او گفته‌اند که «شیئی پرنده» از بالا به کشتی اصابت کرده است؛ به این ترتیب حمله به کشتی توسط مین یا اژدر نبوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.