۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 659808

یادداشت

تهدید نگاه صرفاً اقتصادی به حوزه درمان

دکتر حسن جان فدا، دکترای تخصصی مدیریت بهداشت و درمان

اداره هیئت امنایی، یک مدل مدیریتی در اداره یک بیمارســتان است که میکوشد در بخش دولتی استقلال مالی ایجاد کرده و به شرکتی تبدیل کند تا منجر به اداره یک بنگاه اقتصادی خودگردان در بخش دولتی شود؛ بنابراین با هیئت امنایی شدن بیمارستان، مهمترین هدف خودگردان یک بیمارستان دولتی محقق می‌شود.

 از اهداف اصلی طراحان این شــیوه مدیریتی علاوه بر استقلال مالی، انتخاب نیروی انسانی و کاستن از مهاجرت پزشکان از بخش دولتی به بخش خصوصی و غیر دولتی و افزایش کیفیت خدمات بوده است.

 به دنبال هیئت امنایی شدن بیمارستان‌ها و با افزایش اختیارات مدیرعامل به عنوان نماینده هیئت مدیره، میتوان در انتخاب تعداد بیشــتری نیروی متخصص و فوق تخصص در این بخش به طور مؤثری اقدام کرد که این مهم از مشــخصه‌های بسیار تأثیرگذار در افزایش درآمد بیمارستان است که به افزایش نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف بیمارستانهای بخش دولتی منجر خواهد شد.

 با این حال هیئت امنایی شدن بیمارستان‌ها عالوه بر مزایایی که دارد ممکن است مخاطراتی نیز به همراه داشته باشد . نگاه صرفاً اقتصادی به حوزه درمان برای کشور خطرناک است که اگر تمهیدات لازم برای آن اندیشیده نشود، حوزه سلامت را در بخش دولتی شبیه حوزه آموزش و پرورش خواهد کرد و سرنوشتی شبیه مدارس دولتی در انتظار بیمارستان‌های دولتی است و محرومان جامعه قادر به استفاده از این امکانات نخواهند بود.

امکاناتی از قبیل پزشکان متخصص و فوق تخصص ماهر، کادر پزشــکی متبحر، فناوری و تجهیزات مدرنتر و کیفیت ارائه بهتر که با پرداخت بیشتر بیماران قابل استفاده خواهند بود. آیا شبیه این خدمات‌دهی در سایر بیمارستان‌های دولتی غیرهیئت امنایی قابل دسترسی است؟

اینکه نظام سلامت کشور یکی از حوزههای حیاتی مردم در همه کشورها محسوب میشود و همیشه به طور ویژه در شرایط اقتصادی فعلی باید توجه بیشتری به اقشار آسیب‌پذیر جامعه داشته باشیم، این دغدغه‌ها مطرح است که آیا میتوان منابع مالی قابل قبولی برای بیمارســتان‌ها تأمین کرد؟ آیا سازمان‌های بیمه گر در این زمینه مشــارکت و همکاری لازم را خواهند داشت و سرانجام اینکه در نهایت چه تعداد از بیمارستان‌های کشور هیئت امنایی خواهند شد؟

در حال حاضر نیز تعداد زیادی از دهک‌های پایین اقتصادی کشــور تحت پوشــش بیمه‌های مختلف ســلامت هســتند، با این حال قدرت پرداخت فرانشیز درمان در بیمارستانهای دولتی را ندارند و در بسیاری از موارد از خدمات مددکاری (حمایتهای خیریه‌ای) استفاده میکنند؛ بنابراین باید در اساسنامه بیمارستان‌های هیئت امنایی برای این قبیل افراد تمهیدات لازم پیش‌بینی شود، اما تا زمانی که آیین‌نامه هیئت امنایی شدن بیمارستان‌ها ابلاغ نشود نمی‌توان در این زمینه تحلیلی داشت.

 امید می‌رود در آیین‌نامه «هیئت امنایی شــدن بیمارســتان‌ها» دسترسی آسان به خدمات سلامت، رعایت عدالت اجتماعی در ارائه خدمات درمانی با کیفیت بالا برای همه اقشــار جامعه بویژه دهک‌های اقتصادی پایین‌تر لحاظ شده باشد چراکه باید بتوانیم در نظام سلامت به اقشار مختلف جامعه خدمات درمانی با کیفیت ارائه کنیم.

 به اعتقاد من تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزه سلامت در مقایسه با سایر حوزه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که این حوزه علاوه بر اینکه با سلامت و جان مردم در ارتباط اســت، همه افراد جامعه را شــامل می‌شود و باید به این مهم توجه داشت که در سالهای اخیر به دلیل اعمال تحریمهای ظالمانه از سوی آمریکا، شرایط اقتصادی کشــور دشــوار شده و درآمد بســیاری از مردم زیر خط فقر است و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ما باید بکوشیم تمهیداتی را در حوزه سلامت فراهم کنیم تا بیماران دغدغه‌ای جز سلامت نداشته باشند.

 با اجرای طرح تحول نظام سلامت در سالهای نخست، بخشی از دغدغه‌های بیماران کاهش یافت اما متأســفانه به مرور زمان، در یکی، دو ســال اخیر بار دیگر بخشی از فرانشیزها از بیماران گرفته میشود و در واقع بسته خدمتی که در «طرح تحول نظام ســلامت» برای بیماران تعریف شده بود کوچکتر شده و پرداخت از جیب بیماران  ( pocket of out )افزایش یافته است.

با این حال امید میرود در اساسنامه هیئت امنایی شدن بیمارستانها به طور شــفاف از دهک‌های اقتصادی پایین جامعه که بخش عمده مراجعه کنندگان به بیمارستان‌های دولتی فعلی و هیئت امنایی آینده را تشکیل می‌دهند حمایت شود تا پرداخت از جیب این قشر از بیماران جامعه کاهش یابد و هیئت امنایی شدن اداره امور بیمارستان‌ها به گونه‌ای سیاست‌گذاری شود که دغدغه‌ای برای دهک‌های اقتصادی پایین که بیشــترین جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، ایجاد نکند.

 بار دیگر به دلیل اهمیت موضوع باید اشاره کرد که حوزه سلامت نبایستی با چالش عدالت و دسترسی در ارائه خدمات باکیفیت مواجه شود؛ بنابراین هیئت امنایی شدن بیمارستان‌ها یک آزمون بسیار مهم و تاریخی در حوزه درمان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.