نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان با خبرنگاران برگزار شد و کدخدایی در این نشست به تشریح آخرین بررسی و اقدامات شورای نگهبان پرداخت.

قانون انتخابات کارآمد و منطبق با نیازهای روز نیست/ دعوت از پگاه آهنگرانی پیشنهاد من بود

 گروه سیاسی قدس آنلاین: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران به توضیح آخرین لوایح و قوانین بررسی شده در شورای نگهبان پرداخت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگاری درباره دعوت از پگاه آهنگرانی برای حضور در انتخابات به عنوان ناظر انتخاباتی و اینکه درخواست از طرف چه کسی بود، اظهار داشت: ظاهراً خانم آهنگرانی همراه یکی از افراد رسانه ای به نام آقای کریمی در حال ساخت مستندی هستند و مصاحبه هایی را با افراد مختلف انجام داده اند و درخواست کرده بودند با بنده هم مصاحبه ای داشته باشند که من هم پذیرفتم و مصاحبه انجام شد و خود آنها مستند را منتشر خواهند. شورای نگهبان چون وظایف خود را طبق قانون انجام می دهد، نگرانی از بابت این گونه مسائل ندارد و هر کسی می تواند ناظر انتخاباتی باشد و ما در پایان مصاحبه پیشنهاد کردیم که خانم آهنگرانی بصورت نمادین ناظر انتخابات شورای نگهبان باشد و از نزدیک در جریان روند برگزاری انتخابات قرار گیرند.

قانون انتخابات کارآمد و منطبق با نیازهای روز نیست​

کدخدایی در پاسخ به این سوال خبرنگار «قدس آنلاین»، مبنی بر اینکه جنابعالی در توئیتی عنوان کرده بودید که راه تخلف در قوانین انتخاباتی ایران باز است، کدام قوانین انتخاباتی نقص و خلل دارد و آیا در اصلاح قانون انتخابات راهی برای کاهش این ایرادات وجود دارد، گفت: این موضوع درد قدیمی ما هست و قانون انتخابات قوانینی کارآمد و منطبق با نیازهای امروز ما نیست. البته تلاش هایی هم برای اصلاح قوانین انتخاباتی صورت گرفته اما متاسفانه اصلاح آن به سرانجام نرسید و امیدواریم که بالاخره اصلاح قانون انتخابات در مقاطع بعدی انجام شود تا ما هم بتوانیم بهتر پاسخگو باشیم و نظام انتخاباتی هم از این مشکلاتی که با آن مواجه است، نجات یابد.

اجرای قانون ملاک و معیار شورای نگهبان است

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه نقل قولی از حضرتعالی مطرح می شود مبنی بر اینکه شورای نگهبان قرار است برای انتخابات پیش روی مجلس سه مبحث فساد مالی، فساد اخلاقی و عدم مقابله جدی با اصل نظام را مدنظر قرار بدهد و به نوعی این گونه تفسیر شده است که شورای نگهبان قصد دارد امسال با دست بازتری صلاحیت ها را بررسی کند، آیا صحت این موضوع را تایید می کنید، تصریح کرد: البته شورای نگهبان از گذشته تاکنون همین معیارها داشته و مدنظر قرار داده است. به هر حال مباحث مفاسد اقتصادی و یا اخلاقی که در خود قانون انتخابات نیز آورده شده و از جمله بندهای آن همان مواردی است که شما در قانون انتخابات ملاحظه می کنید و همچنین این مباحث در چارچوب نظام سیاسی ما نیز قرار دارد و مطابق آن موضوع افرادی که ضدیت با نظام داشته باشند در قانون انتخابات آورده شده است، بنابراین مطلب جدیدی از این جهت بیان نشده است. اما از جهت اینکه سوال پیش می آید معیارهای شورای نگهبان برای تایید صلاحیت ها چیست، باید گفت که در مصاحبه ها دسته بندی معیارها در قالب همان سه شرط کلی مطرح شده اعلام شده است. طبیعتاً اجرای قانون ملاک و معیار شورای نگهبان می باشد و در این انتخابات پیش رو هم شورا جز عمل به قانون روش دیگری نخواهد داشت.

کدخدایی همچنین در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اخیراً اعلام کرده  که با توجه به اینکه شورای نگهبان ایرادات متعددی به طرح اصلاح قانون انتخابات وارد کرده است، بنابر همین قرار شده کارگروهی متشکل از اعضای شورای نگهبان، اعضای کمیسیون شوراها و مسئولان وزارت کشور تشکیل و ایرادات قابل رفع برطرف شود، جزئیات آن چیست، افزود: اگر مجلس از کارشناسان شورای نگهبان برای حل این موضوع دعوت کند قطعاً کارشناسان ما در این جلسات حاضر خواهند شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به این سوال آقای دکتر شما درباره گفتگوی خود با خانم آهنگرانی توضیحاتی فرمودید، بحث انتخابات سال ۸۸ و موضوعاتی که محل اختلاف بین چهره های سیاسی اصلاح طلب درباره همان موضوع نظارت استوابی است، آیا پیشنهاد گفت و گو از سوی چهره های سیاسی به شما شده است؟ اظهار داشت: ما گفتگوهایی با افراد و گروه های مختلف داریم و لازم نیست که این گفتگوها رسانه ای شود. دوستان هیئتی را تشکیل دادند و ما توضیحاتی را نیز به آنها دادیم و اگر ابهامی یا سوالی دارند همکاری و گفتگوها در حال انجام است. موضوع مصاحبه خانم آهنگرانی هم بدلیل اینکه برای تهیه مستندی بود رسانه ای شد درغیر اینصورت بقیه جلسات در قالب گفتگوها و رفع ابهامات در حال برگزاری است و صحبت هایی هم صورت می گیرد. به هر حال اگر نظارت استصوابی برای این افرادی که گفتید محل ابهام و سوال است، ما توضیحات کافی را داده و رفع ابهام کرده ایم بنابراین اگر آنها بخواهند بپذیرند رفع ابهامات صورت گرفته و اگر نخواهند بپذیرند که در اینصورت طبیعتاً ابهام برایشان باقی است.

آماده برگزاری انتخابات الکترونیکی هستیم

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه سخنگوی وزارت کشور اعلام کرده که برای برگزاری الکترونیکی انتخابات این دوره از انتخابات مجلس منتظر نظر شورای نگهبان هستند آیا شورا نظر خود را اعلام کرده، بیان کرد: ما اعلام نظر کرده ایم و گفتیم در صورتی که دوستان در وزارت کشور آمادگی داشته باشند و امکانات لازم را برای انتخابات الکترونیکی با تامین شرایط امنیتی فراهم کنند، ما هم آماده ایم و خوشبختانه هماهنگی های خوبی بین شورای نگهبان و وزارت کشور برقرار است.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان از یکی از نمایندگان مجلس شکایت کرده است، آیا این مغایر قانون اساسی نیست، توضیح داد: شورای نگهبان به هئیت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شکایت کرده است زیرا این نماینده به شورای نگهبان نسبت هایی را دادند که ما این نسبت ها را قبول نداریم و ما شکایت را به خود مجلس بردیم. ایشان افترایی زده اند و اصل ۸۶ می گوید که نمایندگان در بیان نظرات درخصوص انجام وظایف قانونی شان اختیار دارند بنابراین آیا این بیان نظرات مشتمل بر ارتکاب جرم آنها می شود؟ به هر حال اگر ایشان نتواند ادعای خود را ثابت کند قطعاً در وضعیت ایشان برای انتخابات بعدی تاثیر دارد و این ادعایشان به نوعی دروغ محسوب می شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این پرسش که اخیراً هجمه هایی از سوی برخی اصلاح طلبان بر نظارت موثر شورای نگهبان وارد می شود و می گویند اگر لیست ما تایید شود در انتخابات شرکت خواهیم کرد، این اقدام به نوعی گرو کشی است. نظرتان دراین باره چیست، ابراز کرد: شورای نگهبان تنها به انجام وظایف می پردازد و بر اساس اختیارات قانونی خود عمل می کند و نگرانی هم از این بابت ندارد که فردی اعلام کند که تنها به شرطی در انتخابات شرکت می کنیم که تایید شویم. ضمن اینکه مردم هم گوش شان بدهکار این مسائل نیست و همیشه هم از این گونه مسائل وجود دارد و اینها به نوعی غرهای اول انتخابات است و در ابتدای  انتخابات چنین موضوعاتی مطرح می شود و مردم پاسخ روشنی به این اظهارات خواهند داد.

ما هرگز شوق و میلی برای افزایش اختیارات نداریم

وی در ادامه سوال این خبرنگار درباره افزایش اختیارات شورای نگهبان برای نظارت بر تایید صلاحیت کاندیداهای شوراهای شهر و روستا نیز گفت: ما هرگز شوق و میلی برای افزایش اختیارات نداریم و قانون اساسی هم چنین اختیاری را قائل نیست. در اجرا هم حاضر نیستیم نظارت بر انتخابات شوراها را داشته باشیم بنابراین پاسخ ما به افزایش اختیارات شورای نگهبان برای نظارت بر شوراهای شهر منفی است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شما درباره موضوع انتخابات ۸۸ بازخوانی هایی داشتید، نظر و توصیه ای شما درباره اظهاراتی که اخیرا درباره انتخابات سال ۸۸ مطرح می شود چیست؛ اظهار داشت: کشور ما کشور آزادی است و هر کسی حرف می زند و گویا چندان هم معیار مشخصی وجود ندارد که این سخنان مصداقتوهین و افترا باشد اما گوشما اینها را نمی شنود و مسلم است که انتخابات سال ۸۸ انتخابات سالمی بود و اگر گاهی اوقات ما مطالبی منتشر می کنیم تنها جهت تقویت آگاه سازی مردم است بنابراین ما توجه چندانی به برخی اظهارات پیرامون این موضوع نداریم.

کدخدایی درباره سوالی درخصوص ایران هراسی آمریکایی ها اظهار داشت: اظهارنظرهای سیاسیون داخلی آمریکا نشان می‌دهد رویکرد دولت جدید آمریکا غیرقابل قبول است، در گذشته هم این‌گونه بوده، پایداری ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران بر حقوق خود، موجب این موضع‌گیری‌ها است.  ملت ایران می‌خواهند مستقل باشند و این‌گونه اقدامات، هیچ‌گاه آنها را از هدف خود منصرف نمی‌کند.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.