رئیس‌جمهور آمریکا در حالی ایران را به دست داشتن در قضیه حمله به دو نفتکش در دریای عمان متهم می‌کند که بارها در مسائل مختلف به دروغگویی متهم شده است.

اعتبار، مشکل اصلی ترامپ در مقصر جلوه دادن ایران در حادثه دریای عمان

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ درباره عامل انفجارهای دو نفتکش در دریای عمان تردیدی ندارد و ایران را مقصر معرفی می‌کند، اما اکنون این پرسش مطرح است که آیا دیگران هم در این زمینه اطمینان دارند؟ هر رئیس جمهوری که بخواهد کشور دیگری را به ارتکاب یک اقدام جنگ‌افروزانه متهم کند، با چالش‌های زیادی مواجه است تا بتواند بر تردیدهای داخلی و خارجی فائق آید و برای رئیس جمهوری که به دروغگویی و بحران افروزی شهرت دارد، این کار به نظر دشوارتر می‌رسد.

در این گزارش آمده است: ترامپ در دو سال و نیمی که رئیس جمهور آمریکا بوده، اظهارات گمراه‌کننده و خلاف واقع زیادی درباره خودش، دشمنانش، سیاست‌هایش، خانواده‌اش، کسب و کارش و تعاملاتش با کارکنانش بیان کرده است؛ به گونه‌ای که حتی مدیر روابط عمومی سابق وی، یک بار او را دروغگو خواند و بسیاری از مردم آمریکا هم خیلی وقت پیش به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توان به ترامپ اعتماد کرد.

نویسنده این مطلب با بیان این که پس از تهاجم تحت رهبری جرج دبلیو بوش به عراق بر اساس اتهامات واهی وجود سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور و تردیدهایی که درباره ادعای باراک اوباما وجود داشت زمانی که حکومت سوریه را به استفاده از گازهای شیمیایی ضد مردم این کشور متهم می‌کرد، افزود: اکنون مردم بیش از قبل درباره صحت ادعاهای روسای جمهور و اطلاعات جاسوسی ارائه شده بدبین شده‌اند.

جان‌ای مک لافین، معاون سازمان سیا در زمان جنگ عراق، گفت: مشکل آن‌ها دو بعد دارد. یک بعد قضیه این است که مردم همواره صحت اطلاعات جاسوسی را زیر سوال می‌برند، زیرا دانش جمع‌آوری این اطلاعات دانش دقیقی نیست. اما مهمترین مشکلی که آن‌ها با آن مواجه‌اند، اعتبار خودشان و تناقض‌گویی‌هایشان است.

نیویورک تایمز افزو: کار ترامپ اکنون از بقیه دشوارتر است؛ زیرا وی خود قابل اعتماد بودن نهادهای جاسوسی آمریکا و حتی اعتبار روسای این نهاد که خود آن‌ها را منصوب کرده، زیر سوال برده است.  وی یکبار کمی پس از آنکه به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرد، سازمان‌های جاسوسی را با حزب نازی آلمان مقایسه کرد و از آن زمان نیز به کرات یافته‌های آن‌ها را درباره مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ [۱۳۹۵] زیر سوال برده است.

همه آنچه گفته شد موجب می‌شود در زمان بروز تنش‌های بین‌المللی مانند انفجار روز پنجشنبه دو نفتکش، حادثه‌ای که به نگرانی‌ها درباره ایمنی مهمترین مسیر انتقال نفت، دامن زد، سوال‌ها و تردیدهای زیادی مطرح شود. زمانی که ترامپ روز جمعه به فاکس نیوز گفت ایران مسبب این حادثه بوده است، در واقع از مردم کشورش می‌خواست حرفش را باور کنند.

جنیفر ساکی، مدیر روابط عمومی کاخ سفید و سخنگوی ارشد وزارت امور خارجه در دوره ریاست جمهوری اوباما، اعتبار ترامپ را درحد یک فروشنده روغن مار توصیف کرد و گفت شاید وی بتواند حرف‌هایش را به هم‌حزبی‌هایش بقبولاند، اما در زمان‌های بحرانی حتی درباره موضوعات مهمی مانند دست داشتن ایران در انفجار نفتکش‌ها، مردم به حرفهایش اعتماد نمی‌کنند.

مقامات کاخ سفید از اظهارنظر درباره اعتبار اظهارات رئیس جمهور خودداری کردند، اما یک مقام ارشد دولتی که خواست هویتش فاش نشود، با بیان این که ترامپ از ابتدای نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری همواره تاکید کرده با هرگونه مداخله نظامی مخالف است، گفت ترامپ قصد نداشته است با جار و جنجال به راه انداختن، به توجیه جنگ بپردازد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.