معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی، انسداد حساب کاربری شبکه های برون مرزی را با هدف محدودسازی دایره قدرت جمهوری اسلامی عنوان کرد و اقدام حقوقی جمهوری اسلامی علیه مرورگر گوگل را راهکار پیشنهادی به صدا وسیما دانست.

انسداد شبکه های برون مرزی با هدف محدودسازی دایره قدرت جمهوری اسلامی

سعید مهدیون معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی در واکنش به مسدود سازی حساب کاربری شبکه پرس تی وی و هیسپان تی وی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: این اتفاق برای اولین بار است که به این شکل رخ می دهد و تحت فشار دولت آمریکا صورت گرفته است. این اقدام عملا با قواعد و در واقع موازین حقوقی بین المللی نه تنها هم خوانی ندارد بلکه  مغایر آن ها هم است و به نظر می رسد امریکا در رفتار های خودش برای فشار حداکثری به ایران حاضر شده که بعضی از قواعد بین المللی را هم زیر پا بگذارد. البته راه به جایی نخواهد برد، منتها امریکا با این اقدام نشان داد که این قوعد بین المللی را به صورت یک ابزار نگاه می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رسانه جمهوری اسلامی از نظر حقوق بین الملل می تواند در این زمینه شکایتی داشته باشد، اذعان کرد: در حیطه حقوق بین الملل بحث هایی داریم تحت عنوان قواعد و موازین، که این ها مصوبه می شود؛ مثلا ماده ۱۹ مبانی حقوق بشر و میثاق حقوق مدنی و سیاسی که در آن به ضرورت حفظ احترام به حق دسترسی به جریان آزاد اطلاعات و به طور کلی آزادی بیان اشاره شده؛ این در واقع دو طرف دارد، هم کسانی که می خواهند بشنوند حق به آن ها داده شده که این اتفاق برایشان بیفتد و نمی شود کسی را منع کرد و هم برای کسانی که می خواهند در مقام نشر اطلاعات باشند حق قائل شده است. در واقع شرکت گوگل با فشار دولت فعلی امریکا کاری را انجام داده که بر خلاف این قواعد و موازین است منتها چون این شرکت در آمریکا ثبت شده، برای طرح این شکایت باید به دادگاه های امریکا رفت، وقتی هم جمهوری اسلامی بخواهد در آمریکا اقدامی کند دولت امریکا تمام تلاشش را می کند که نگذارد این موضوع طرح شود. ولی از نظر موضوع بحث، خلاف قاعده بین المللی است و می شود این شکایت را به مجامع بین المللی برد، ولی اقدام قضایی که بخواهیم انجام دهیم و حکم کیفری ای که  بگیریم باید در آن دادگاه ها باشد.

مهدیون گفت: سال ها است که آمریکا از این طریق به دنبال اعمال فشار بر جمهوری اسلامی است، در حال حاضر موج جدید این فشارها با هدف محدود سازی دایره قدرت ایران اعمال می شود، دولت جدید امریکا رفتاری را پیش گرفته  و خودش را چندان پایبند به قواعد بین المللی نمی داند، جایی که احساس کند که می تواند فشاری را بر ایران بیاورد که از مواضع بر حق عدول کند، اصلا نگاه نمی کند که این خلاف است یا نیست، نمونه اش هم یکی از همان اقدام ها است که دولت فعلی امریکا به شرکت گوگل فشار آورده که شما حتی بر خلاف مسئولیت دولت ها عمل می کنید، چون مسئولیت دولت ها این است که مجری میثاق حقوق مدنی باشند و مانع از حق آزادی و مشخصا حق آزادی بیان نشوند؛ یعنی اگر دستگاه یا شرکتی این حق آزادی بیان را چه از طریق دریافت باشد چه بیان و ارائه اش، نقض کند باید دولت ها وارد عمل شده و مانع این اقدام شوند، اما می بینیم که دولت امریکا بر عکس عمل کرده و خودش هم پیوسته جزو گروهی است که تمام قواعد بین المللی در این زمینه را نقض می کند.

  معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی خاطر نشان کرد: در دنیایی که رسانه ها زندگی مردم را تسخیر کرده اند و فضای مجازی مسلط شده، حالا یکی دوتا شرکت هم بیایند و حساب کاربری ببندند و مانع شوند، درست است که این عملا  اختلال ایجاد می کند، ولی نمی توان گفت مانع اصلی و جدی برای شنیدن صدای مردم جهان به یکدیگر می شود، چون به هر حال این فضا به قدری وسیع است که می شود صدای حق را به طرق مختلف به گوش مردم رساند، منتها بحثی وجود دارد و آن هم این که خیلی از کاربرهای این شبکه ها و کسانی که داشته اند از این شبکه استفاده می کرده اند، اخبار را با استفاده از یوتیوپ می گرفتند و می شود گفت حقوق این افراد  نقض شده است.

وی افزود: مردمی که حقوقشان نقض شده باید نسبت به این اقدام واکنش نشان دهند، مبنی بر اینکه چرا گوگل نمی گذارد که صدای ایران یا صدای این خبرگزاری و رسانه به گوش من برسد؛ یعنی حتی بعضی کشورها می توانند روی این موضوع غرامت هم دریافت کنند و به نظر می رسد که جا دارد در واقع آن مردم و شنونده ها روی این زمینه فعالیت کنند، چون نباید بگذاریم این رفتار به یک عرف تبدیل شود ؛ یعنی امریکا با این کارش این اقدامات را آرام آرام تبدیل به عرف می کند که به تصمیم شخصی خود و دولتش این طور عمل می کند و با تصمیم شخصی خودش می تواند قواعد بین الملل را به راحتی زیر پا بگذارد این اتفاق برای هر کشور دیگری می تواند بیفتد.

 مهدیون در پایان گفت: شبکه های برون مرزی از قبل هم در فضای مجازی حضور داشته اند، فضای مجازی که آمد عملا مرز این شبکه ها از بین رفت. بهتر است. این ها رسانه های نوینی هستند که در واقع رشد خواهند کرد و شفافیت را به وجود خواهند آورد و در واقع می توان گفت صدای واقعی را و آن چه که حقیقت است را به گوش مردم می رسانند و عملا نمی شود گفت با یک یا دو اختلال جزئی که الان فرض کنید گوگل ایجاد می کند،  صدای آن ها به گوش مردم نمی رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.