«هنرمندان مشهدی هر کجای کره خاکی که باشند، دلشان مجاور امام مهربانی‌هاست» این جمله را هنرمند مشهدی مقیم آمریکا در ابتدای گفت‌وگو برایم روایت می‌کند که سال‌هاست خارج از ایران ساکن است. او این روزها دوباره در مشهدالرضاست. دعوتمان را در حالی به روزنامه می‌پذیرد که می‌گوید: موفقیتم را مدیون امام مهربانی‌ها هستم .

موفقیتم را مدیون امام مهربانی‌ها هستم

محمد تقی امیدیان، متولد ۱۳۴۴ هنرمند نقاشی است که بدون استاد به مرحله استادی رسیده و درحال حاضر از استادان نقاشی در یکی از ایالت‌های آمریکاست که سطح مدرک او معادلPHD ارزیابی شده است. او باب گفت‌وگو را این‌گونه آغاز می‌کند: از کودکی استعداد نقاشی داشتم و دیپلم علوم انسانی دارم، پدرم هم اهل شعر، ادب و هنر بود. سال ۶۹ شنیدم آستان قدس رضوی پرچم رسمی را می‌خواهند، طراحی کنند، مادرم که این خبر را شنید، خیلی مرا تشویق کرد و گفت همه وقتت را بگذار روی همین طرح و برای آن همه تلاش و وقتم را گذاشتم. وی با ذکر خاطره‌ای تأکید می‌کند: در نوزادی برایم مشکلی پیش آمد که دکترها از من قطع امید کردند و مادرم به امام رضا(ع) متوسل شد و شفایم را از او خواست. ارادت من و مادرم به آستان پرمهر حرم همیشه پابرجاست.

 طراحی پرچم آستان قدس رضوی

از ورود غیرمنتظره‌اش به آستان قدس رضوی با طراحی پرچم آستان قدس مزین به نام امام رضا(ع)، طراحی نقطه‌ها به صورت کبوتر، رساندن حس معنوی و تغییر شعاع نور به حدیث معروف برایمان توضیح می‌دهد و می‌گوید: با استاد عرب‌زاده که استاد فرش ایران است، آشنا شدم و درطراحی و نقاشی پرتره، کارم را استادان هنر، فوق‌العاده ارزیابی کردند. همان سال ۶۸ به آستان قدس، قسمت مرکز آفرینش‌های هنری برای کشیدن تمثال مبارک علمای خراسان معرفی شدم .۱۰ چهره شاخصی چون مرحوم آیت‌الله خراسانی، آیت‌الله حکیم، آیت‌الله اراکی، آیت‌الله میلانی و ...

 ۱۰ پرتره علما و استاد فرشچیان

وی با اشاره به این نکته که کشیدن پرتره آیت‌الله میلانی که عکس‌های سیاه و سفید کمی از وی باقی مانده بود موجب ورودم به مجامع جهانی شد، اظهار می‌دارد: برای کشیدن پرتره آیت‌الله میلانی شروع به تحقیق و خواندن زندگی‌نامه وی کردم و به همه اطلاعاتی که درباره او بود، پرداختم.

استاد امیدیان تأکید می‌کند: در این کار سعی کردم تکنیک کنترلی آبرنگ را ارتقا دهم، ترنس‌های رنگی را بیشتر نشان دادم بدون آنکه کار دچارخشک ‌شدگی سریع و حالت بسته شود، باید تقسیم‌بندی را انجام و دما را مدام تغییر می‌دادم و بعدها همین پرتره و تکنیکی که در این کار اجرا کردم موجب ارتقای سبک و دعوت من به مجامع هنری جهانی شد و در حال حاضر همه آن پرتره‌ها در موزه علوم قرآنی است. بعدها به خواسته مرحوم آیت‌الله طبسی پس از کشیدن تابلو عصر عاشورا توسط استاد فرشچیان، پرتره استاد را برای قدردانی از او کشیدم که این پرتره توسط خود استاد فرشچیان به موزه سعدآباد اهدا و در حال حاضر در موزه قرار دارد. همان دوران بود که از دوسلدورف آلمان، آمریکا، حوزه کشورهای عربی و... دعوت شدم.

 طراحی چهره امام خمینی (ره) در اسکناس

این استاد پیشکسوت نقاشی شهرمان از دیگرکارهای شاخصش، به طراحی چهره امام دراسکناس اشاره و بیان می‌دارد: پس از رحلت امام (ره) درسال ۶۸ طبق اصل ۹۰ مجلس، یک مسلمان شیعه ایرانی قرار شد که این طرح را انجام بدهد. طرح‌ها را زدم، کار سختی بود، خطوط نباید به هم می‌چسبید، موازی یا متقاطع بودند و این کارتکنیک خاصی داشت، مطالعه زیادی برای این کارانجام دادم و پس از آماده شدن، طرح در سوئیس توسط یک هنرمند روی شابلون زده شد و طرح من روی اسکناس‌ها نقش بست. وی ازدعوتش به انجمن هنری آبرنگ نیز می‌گوید: پس از رفتن در یوتیکا کالج وابسته به دانشگاه‌های سیراکیوس که از دانشگاه‌های هنری است، درآمریکا دعوت به کار و تدریس شدم.

 قوانین هنری مطلوب

از وی درخصوص وضعیت اقتصاد هنر و راه‌حل‌هایی برای ارتقای وضعیت هنرمندان می‌پرسم، می‌گوید: ما مصوبات خوبی درباره توسعه هنرداریم که این قوانین درهیچ کجای دنیا وجود ندارد اما بخشی از آن بی‌اطلاعی هنرمندان و عدم مطالعه‌شان و بخشی هم به اجرایی نشدن آن قوانین برمی‌گردد. به هرحال شرایط جغرافیایی و اقتصادی هرمنطقه متفاوت است و به همان نسبت مباحث هنری ازاین شرایط جدا نیستند. در هیچ کجای دنیا دولت مستقیم به هنرمندان کمک نمی‌کند اما بسترسازی برای رشد برابری افراد جامعه وجود دارد.

استاد امیدیان بیان می‌دارد: اگرهنرمندی درهر زمینه هنری کاری انجام بدهد و آن اثردارای ارزش‌های هنری باشد به دلیل وقت، تجربه، تکنیک خاص و مطالعه، حقوق معنوی ومادی او همیشه لحاظ می‌شود.

 هنرمندان و مشاغل مختلف

وی خاطرنشان می‌سازد: برای مثال ۸۰ درصد هنرمندان در آمریکا به غیر از هنر کار دیگری دارند تا بتوانند بودجه هنری شان را تأمین کنند. دوست نویسنده آمریکایی دارم که در بازرسی زندان‌های ایالتی نگهبان و چک کننده مانیتور است ومی‌گوید: از بودن در این کارهم درآمد دارم و هم ایده‌های خوبی برای نوشتن می‌گیرم یا دوست دیگر نقاشی که رفت‌وآمدهای کارگران یک کارخانه را کنترل می‌کند، می‌گوید: شغلی دارم که فرصت زیادی برای نقاشی هم در کنار آن وجود دارد. وی تأکید می‌کند: به نظرمن باید در کنارآموزش هنری، آموزش اقتصادی به هنرجویان هنر داد. دست‌کم آن‌ که کارنزدیک به هنرشان انجام بدهند.

 عظمت هنرایرانی

وی درخصوص هنرمندان ایرانی درعرصه‌های هنری جهانی نیز می‌گوید: درنیویورک، هنرمندان ایرانی مطرحی داریم که در زمینه‌های اقتصادی، دیزاین، مدلینگ و... بسیارمطرح هستند و رمزموفقیت آن‌ها اطلاعات خوب وتلفیق هنرمدرن با هنرایرانی است. در همه کتابخانه‌ها و موزه‌ها، هنرایرانی و عظمت آن وجود دارد.

این استاد پیشکسوت هنر نقاشی، یکی ازخلأهای هنری در شهرمان را استفاده نکردن ازحضور و انرژی هنرمندان جوان اعلام و خاطرنشان می‌سازد: به اعتقاد من برای جوان‌ها باید فرصت ایجاد کرد. برای مثال دوره‌ای حتی یکماهه، از حضور آن‌ها درمسندهای هنری به عنوان نمایندگان هنرمندان استفاده کرد و هم به آن‌ها وهم به ایده‌های نسل جدید هنر، فرصت ورود به جوامع هنری داد.

 خرید آثار شناسنامه‌دار به‌ جای طلا

محمد تقی امیدیان درباره قدرت خرید و استقبال ازهنرهای تجسمی در کشورهای خارجی می‌گوید: درکشورهای خارجی، نقاشی‌های آکادمیک و فوق هنری متعلق به طبقه مرفه است. آثاری که شناسنامه دارند ومثل سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند، با گذشت زمان ارزش افزوده دارند و حتی افراد گاه به جای طلا، تابلومی‌خرند. طبقه متوسط رو به بالا تابلوهای سبک‌های نورئالیسم، امپرسونیسم و... برایشان جذابیت دارد و درهمه جای دنیا داخل منازل، شرکت‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، اداره‌ها و... تابلوها روی دیوار نصب شده است.

این استاد نقاش با بیان این نکته که حتی مردمی که قدرت خرید تابلوهای اصل را ندارند، پوسترنقاشی‌های معروف را به صورت قاب گرفته شده در تزئین خانه استفاده می‌کنند و این در حالی است که برای چاپ پوسترها هم قانون کپی‌رایت همیشه برای هنرمندان یک اثر نقاشی یا عکاسی و... محفوظ است.

وی درخصوص تدریس به شاگردان خارجی علاقه‌مند به هنر می‌گوید: علاوه برتدریس در دانشگاه، شاگردان خصوصی دارم که اصول حرفه‌ای تکنیک آبرنگ را به آن‌ها آموزش می‌دهم و نیز در زمینه مجسمه سازی فلزی، دیزاینینگ فلز و نماها و فضاها، تابلوهای فلزی سه بعدی و... مشغول به کارهستم.

 حس امنیت

وی در پایان این گفت‌وگوی چهار ساعته درتحریریه قدس تأکید می‌کند: در برنامه زندگی من همیشه آمدن به مشهد وجود دارد. از فرودگاه مستقیم به زیارت امام غریب نوازمان می‌روم. حس امنیت را می‌توان درکنارش با تمام وجود احساس کرد.

سال‌ها پیش که به مشهد می‌آمدم از بالای پشت بام خانه‌مان حرم را می‌دیدم.

نورها و گنبد طلایی آن از دوردست‌ها دیده می‌شد و هنوزهم معتقدم پیرامون حرم، حریمی است که به هیچ قیمتی نباید ساختمان‌های اطراف بالا بروند. عکس حرم را درهمه دورانی که از ایران و مشهدالرضا دورم در کنارم دارم و همه موفقیت‌های امروزم را مدیون نظر لطف امام رضا(ع) در تمام دوران عمرم می‌دانم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.