رشت-گیاه سنبل آبی که از آن به‌عنوان قاتل مرداب‌ها، شیطان نیلگون، اهریمن بنفش و شیطان سبز هم یاد می‌شود در زمره گیاهانی است که به‌تازگی پایش به خانه‌های مردم گیلان بازشده و خبرهای منتشره حکایت از فروش این گیاه در خیابان‌های تهران و سایر شهرها دارد.

مراقب شیطنت‌های «شیطان سبز» باشیم/ قاتل مرداب در فهرست مجرمان

قدس آنلاین-گروه استان ها: مردم ایران از قدیم‌الایام همواره دوستدار طبیعت و سر سبزی و زیبایی بودند و لذا این موضوع را از گلدان‌های متعدد در محل کار و یا گیاهان کاشته شده در تراس و حتی پشت‌بام‌ها و یا قلمه‌هایی که در شیشه‌های اب و در خانه نگهداری می‌کنند می‌توان پی برد.

در خلال این عشق به طبیعت اما گیاهانی وجود دارند که به دلیل عدم آگاهی برخی شهروندان ممکن است پرورش و یا تکثیر آن‌ها به قیمت تهدید سلامتی و یا تخریب محیط‌زیست تمام شود.

گیاه سنبل آبی که از آن به‌عنوان قاتل مرداب‌ها، شیطان نیلگون، اهریمن بنفش و شیطان سبز هم یاد می‌شود در زمره چنین گیاهانی است که به‌تازگی پایش به خانه‌های مردم گیلان بازشده و خبرهای منتشره حکایت از فروش این گیاه در خیابان‌های تهران و سایر شهرهای هم‌جوار دارد.

کارشناسان محیط‌زیست در این رابطه هشدار می‌دهند سنبل آبی، تبهکار زیبایی است و علاوه بر اینکه جای گل‌های بومی تالاب انزلی نظیر لاله تالابی، نیلوفر آبی و سه کوله خیز را می‌گیرد، آبزیان را زیر چتر سبز زیبایش خفه و تالاب را خشک می‌کند.

به دلیل اینکه سنبل آبی به دلیل رشد دو برابری در عرض ۱۵ روز در محیط‌های آبی و مصرف مقادیر زیادی از اکسیژن آب، یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های گیاهان آبزی به شمار می‌آید.

این گیاه از نفوذ هوا به لایه‌های زیرین آب جلوگیری می‌کند و مانع تبادل اکسیژن آبزیان در بخش‌های زیرین می‌شود و تنفس ماهیان و سایر آبزیان را با انسداد مواجهه می‌کند.

هر چند که باز شدن پای این گیاه به تالاب انزلی داستان جدیدی نیست و در سال های گذشته هم دوستداران محیط زیست به صورت بسیجی وار برای پاکسازی تالاب از این گیاه مهاجم وارد عمل شدند اما تکثیر آن  و فروش در بازار موجب نگرانی های جدی شده است.

سنبل آبی خطرناک است

در همین رابطه رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست رشت بابیان اینکه سنبل آبی گرچه گیاه آبزی زیبایی است، اما خطرات مختلفی برای تالاب‌ها و محیط‌های آبی ایجاد می‌کند هشدار می‌دهد: به‌هیچ‌وجه نباید این گیاه را نگهداری و یا تکثیر کرد.

اصغر خودکار بابیان اینکه این گیاه به‌عنوان یک گیاه مهاجم شناخته می‌شود و محیط‌زیست استان را تهدید می‌کند ادامه می‌دهد: متأسفانه برخی افراد نسبت به پرورش این گیاه و فروش آن در بازار اقدام می‌کنند که باید به‌طورجدی با آن برخورد کرد.

وی بابیان اینکه سنبل آبی بخش‌هایی از تالاب انزلی به‌ویژه در منطقه «سیاه کیشم» را فراگرفته است هشدار داد: درصورتی‌که به‌طورجدی با این موضوع برخورد نشود، در آینده نزدیک تالاب انزلی خشک خواهد شد.

خریدوفروش شیطان سبز ممنوع

وی با اشاره به اینکه تهدید این گیاه بسیار جدی است بیان می‌کند: در همین راستا  نامه‌ای برای دادگستری استان جهت جلوگیری از فروش این گیاه زیبا و فریبنده اما خطرناک نوشتیم.

خودکار بابیان اینکه در این رابطه نسبت به دستگیری تعداد زیادی نیز از متخلفان و دست‌فروشان سنبل آبی نیز اقدام شده است یادآور می‌شود: تکثیر و فروش این قاتل تنها محیط‌زیست گیلان و مرداب انزلی را مورد تهدید قرار نمی‌دهد بلکه برای تمامی تالاب‌ها و رودخانه‌های سراسر کشور خطرناک است چون به‌محض تکثیر تمامی آبزیان و سایر گیاهان توسط این قاتل دچار خفگی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.