شاخص کل بورس تهران که در ابتدای معاملات روز جاری بیش از ۶۰۰ واحد افت کرده بود، در نهایت با افت ناچیز ۵۹ واحد به معاملات روز دوشنبه خود پایان داد.

قدرت‌نمایی بزرگان بورسی پس از مدت‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران که در ابتدای معاملات روز جاری بیش از ۶۰۰ واحد افت کرده بود، در ادامه با متعادل شدن روند معاملات روند صعودی خود را بازیافت و توانست تا ارتفاع ۲۳۸ هزار و ۴۲۰ واحد صعود کند. هر چند در نیم ساعت پایانی معاملات بار دیگر نزولی شد و در نهایت با افت ناچیز ۵۹ واحد به معاملات روز دوشنبه خود پایان داد.

شاخص هم وزن اما که در ماه‌های گذشته گوی سبقت را از شاخص کل ربوده بود، این بار ۱.۵ واحد سقوط کرد که حکایت از افت قیمت در کلیت بازار داشت. دیروز در میان ۴۰۰ نماد معامله شده در بورس و فرابورسی، ۲۷۳ نماد معادل ۶۸ درصد در محدوده منفی قیمت دادوستد شدند. با این حال معاملات مثبت در میان نمادهای بزرگ و کالایی بازار سبب شد تا شاخص کل چندان نزولی نشود. در این میان میتوان به نمادهای پتروپالایشی اشاره کرد که روز گذشته نیز سوخت جهش چار کانالی شاخص سهام را فراهم آورده بودند. ریشه اصلی سبقت شاخص کل از هم‌وزن را می‌توان در رشد قیمت نمادهای کوچک بازار در هفته‌های اخیر جستجو کرد. جایی که قیمت بسیاری از سهام مذکور رشدهای چشمگیری را تجربه کرده و حال به نظر می‌رسد نوبت اصلاح رسیده است. گروه‌های کالایی بازار اما روندی خلاف جهت را تجربه کرده‌اند و حال با نزدیک شدن به پایان ماه و انتظار برای انتشار گزارش عملکرد خردادماه و همچنین صورت‌های مالی ۳ ماهه شرکت‌ها مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته‌اند.

بازار جهانی پس از تهدیدها و تعلیق‌های تعرفه‌ای ترامپ امروز وضعیت نسبتا آرامی را تجربه کرد. قیمت نفت صبح امروز در بازگشایی بازارهای آسیایی روند رو به رشد آرامی را تجربه کرد و شاخص‌های سهام نیز رشد ملایم خود را از سر گرفتند. البته اختلافات تجاری و بروز علائم آن طی هفته‌های اخیر سایه رکود را همچنان بر سر بازارها نگه داشته است. با وجود این، انتشار آمار فراتر از انتظار خرده‌فروشی در آمریکا این فضای تیره را تا حدودی تلطیف کرد و ضمن تقویت شاخص دلار احتمال کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را تنزل داد.

از مهمترین تحولات روز جاری بورس تهران می‌توان به عرضه اولیه سهام شرکت پلی پروپیلن جم اشاره کرد. امروز (دوشنبه ۲۷ خرداد) ۲۰۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت پلی پروپیلن جم در بخش محصولات پتروشیمی برای اولین بار در بورس تهران و با نماد معاملاتی «جم پیلن» به شیوه ثبت سفارش و جهت کشف قیمت عرضه می‌شود. عملکرد شرکت مزبور در سال مالی گذشته نشانگر افزایش ۶۸ درصدی سود عملیاتی بود. سود خالص «جم پیلن» نیز در سال ۹۷ رشد ۸۲ درصدی را نسبت به سال ۹۶ تجربه کرد که آن را به بیش از ۶۵۱ میلیارد تومان رساند. تغییرات نرخ ارز در خلال سال گذشته نیز اثر مثبت ۴۹۹۲ درصدی را در عملکرد آن گذاشت.

در فرابورس ایران اما دیروز شاخص کل ۳۳ واحد مثبت شد و در ارتفاع ۳۰۱۸ واحد ایستاد. بازگشایی نماد «سمگا» پس از توقف ناشی از رشد ۵۰ درصدی این سهم از مهمترین اتفاقات دیروز این بازار بود که با رشد بیش از ۲ درصدی بازگشایی شد اما فرصت زیادی برای قدرتنمایی نیافت. در مجموع دیروز بیشترین تاثیر بر رشد شاخص بر عهده نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس، تولید برق عسلویه مپنا، پالایش نفت شیراز و صنایع ماشین‌های اداری ایران بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.