رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه برای راه اندازی اینستکس اروپایی‌ها یا باید از ما نفت بخرند و یا خط اعتباری بدهند، گفت تا کنون اتفاقی در جهت راهاندازی اینستکس نیفتاده است.

برای راه اندازی اینستکس اروپا یا باید نفت بخرد یا خط اعتباری بدهد/ وعده زیاد گرفته ایم اما هنوز اتفاقی نیفتاده است

قدس آنلاین، آرش خلیل‌خانه: رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه برای راه اندازی اینستکس اروپایی‌ها یا باید از ما نفت بخرند و یا خط اعتباری بدهند، گفت تا کنون اتفاقی در جهت راهاندازی اینستکس نیفتاده است.

عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره وعده هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی در سفر به تهران برای تأمین مالی  اینستکس، اظهار داشت: تا کنون وعده‌های زیادی خیلی داده‌اند، باید در عمل اقدامی انجام دهند اما تا کنون اتفاقی رخ نداده است.

وی در واکنش به ادعای برخی مقامات اروپای درباره آماده نبودن نهاد متناظر اینستکس در ایران با تأکید بر اینکه این ادعا دروغ و خلاف واقع است، گفت: نهاد متناظر در داخل ایران  تحت عنوان «ساتما» تشکیل شده و مدیرعامل و تشکیلاتش آماده است.

همتی تصریح کرد: من بارها گفته‌ام اروپا اگر می‌خواهد با ما کار کند یا باید از ایران نفت بخرد که با پول ان تبادل مالی کنیم یا خط اعتباری بدهد چون اینستکس خشک و خالی که نمی‌تواند کار کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره شایعه حذف ارز نیمایی با تأکید بر اینکه ارز نیمایی حذف نمی‌شود ولی نرخ نیما به بازار آزاد خیلی نزدیک است، اظهار داشت: نمی‌دانم چرا برخی‌ مدام حذف ارز نیمایی رامطرح می‌کنند. اتفاقا دلیل اینکه این روزها ارز نیمایی زیادی عرضه می‌شود اینست که این نوع یا نرخ ارز برای صادرکنندگان مطلوب است.

ناصر همتی همچنین دربارهدلیل راه نیفتادن بازار متشکل ارزی علی رغم اصرار و وعده بانک مرکزی، گفت:  بازار متشکل ارزی از بازارهای حساس و مهم است به همین دلیل من حداقل‌هایی را برای شروع کار این بازار تعیین کرده‌ام که در حال آماده سازی است مثلا ثبت نام از صرافی ها باید انجام شود، سیستم های آی تی  و ارتباط بانکها با این شبکه برقرار شود چون بانکها باید بتوانند خرید و فروش ارز را از طریق ارتباط با صرافی ها ناجام دهند. اینها کارهای پیچیده ایست اما بزودی نهایی خواهد شد. به محض اینکه اجرایی و فعال شود در واقعی کردن نرخ ارز تأثیر زیادی دارد.

وی درباره امکان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در جلسه سران سه قوه هم با بیان اینکه نمیدانم چه کسی این موضوع را مطرح کرده؟ گفت: این برداشت اشتباهی است که صورت گرفته. برخی  از کالاهای اساسی کماکان با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود و ما در بانک مرکزی برای انها گشایش اعتبار می کنیم و اتفاق خاصی قرار نیست رخ دهد. بحثی هم نشده اما صاحب نظران در حال جمع بندی و اخذ آرا هستند و هر وقت دولت تصمیم جدیدی بگیرد اعلام میکنیم.

همتی کم شدن منابع قرض الحسنه بانکها را نیز رد کرد و گفت، خوشبختانه این منابع رشد هم داشته است اما در مقابل مصرف آن نیز زیاد شده. مثلا وام ازدواج مبلغش بالا رفته  و بزودی می‌خواهیم پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به سیل زگان را شروع کنیم که ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار آن است، به کمیته امداد و ... نیزپرداخت ها در جریان است و رقم پرداختی ها اضافه شده است علاوه بر این در مصوبات ابلاغی به بانکها گفته شده از بخشی از منابع جاری خود هم برای تسهیلات قرض الحسنه استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.