کتاب «خانم مربی» با موضوع سبک تربیتی دهه نخست انقلاب که روایتگر مجاهدت سربازان فرهنگی انقلاب اسلامی است با حضور مربیان پرورشی و پژوهشگران به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در مشهد رونمایی شد.

روایت سبک تربیتی دهه ۶۰

محسن متولی اشکذری/

کتاب «خانم مربی» با موضوع سبک تربیتی دهه نخست انقلاب که روایتگر مجاهدت سربازان فرهنگی انقلاب اسلامی است با حضور مربیان پرورشی و پژوهشگران به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در مشهد رونمایی شد.

روایت بسیار خوب از جریان شکل‌گیری هویت

در این مراسم حسین باغگلی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی با بیان اینکه «خانم مربی» روایت بسیار خوب از جریان شکل‌گیری هویت دارد، گفت: با توجه به اینکه این کتاب همراه با تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در جامعه ایران بوده است، می‌توانیم با درک متفاوتی از منظر خانواده مذهبی این تحولات را ببینیم. همچنین این کتاب روایت خوبی از جریان شکل‌گیری پرورشی در مدارس و تحولات آن ارائه داده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: کتاب «خانم مربی» با ریزبینی‌های زیادی همراه بوده، روایت‌هایی که از شکل‌گیری و مهم‌تر از آن فرایندی که طی می‌شود تا پرورش، جنس رسمی پیدا کند و در پایان کتاب، گلایه‌ها به رسمی شدن جریان پرورشی در مدارس می‌انجامد را نیز ارائه داده است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی تصریح کرد: یکی از اشکالات در حوزه پرورشی حال حاضر، قرار گرفتن در چارچوب قالب‌هاست و برنامه‌هایی که موضوعیت دارد را پیگیری نمی‌کنیم.

وی اظهار داشت: امروز باور من این است که با مطالعه این کتاب می‌توان از تجربیاتی که توسط نسل گذشته تولید شده و روح تربیتی دارد در بخش پرورشی، بهترین بهره‌برداری را انجام داد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه ریزبینی در این کتاب مشهود است، اضافه کرد: در پایان کتاب از بی‌توجهی به مربیان پرورشی گلایه شده، و به این نکته که انسان‌ها مبتنی بر نیاز و فهم خود از موقعیت، دست به تولید و خلاقیت می‌زنند نیز اشاره شده است.

«خانم مربی» مدل جذاب و کارآمد

 سعید خورشیدی، مدیرمسئول نشریه راه دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: ثبت تاریخ شفاهی رسیدن، به خروجی هنری و تولیدات جذاب هنری است و این تجربیات و خاطرات قابلیت این را دارد تا به بیان هنری در سطح عمومی ارائه شود. همچنین بسیاری از خاطره‌ها در محافل علمی، قابلیت عبرت گیری و الگوگیری دارند.

تأثیر عمیق تربیتی مادر

سعیده صدیق زاده، راوی کتاب «خانم مربی» با تأکید بر تأثیر عمیق تربیتی مادر بر زندگی خود، تصریح کرد: آنچه مسلم است و در این کتاب هم مطرح شده، درونی شدن دین و مذهب را در خانه آموختم و بعد جریان انقلاب پیش آمد و پای آن ایستادم و همچنان هم ایستاده‌ام و امیدوارم خداوند عاقبت به خیرمان کند.

وی افزود: مادرم مرحومه منصوره مقدسیان، مدرس قرآن بودند و هر هفت فرزند ایشان هم مدرس قرآن هستند. ایشان خیریه‌ای را اداره و همه فرزندانشان نیز این کار را ادامه می‌دهند و این مسئله نشان دهنده اهمیت نقش مادر در زندگی انسان است.

صدیقزاده با اشاره به اینکه آنچه در امور تربیتی مهم است و باید به کار گرفته شود، عدم به ‌کارگیری یک روش تربیتی در دو مدرسه است، اظهار کرد: هیچ دو مدرسه‌ای نباید از یک روش تربیتی برای دانش‌آموزان استفاده کنند. همان‌گونه که انسان‌ها مثل یکدیگر نیستند و هر مدرسه نیاز به یک طرح، برنامه و روش خود دارد و مربیان تربیتی باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

حرف‌های جدی برای تحول در نظام آموزش و پرورش

رقیه فاضل، پژوهشگر و فعال فرهنگی و تربیتی نیز در این مراسم گفت: با خواندن کتاب حس کردم اثر ضرب دست امام راحل را می‌خوانم، بیش از همه هنرنمایی امام خمینی(ره) را در این کتاب ملاحظه کردم.

وی اظهار داشت: خواندن کتاب «خانم مربی» برای همه مربیان و پژوهشگران تربیتی واجب است و همه قشرها می‌توانند از این کتاب بهره ببرند.

فاضل با بیان اینکه بحث زن و مادری در کتاب «خانم مربی» بسیار جامع است و در همه جوانب ورود پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: این کتاب حرف‌های جدی در تحول نظام آموزش و پرورش دارد و بخوبی به بحث تحول و سند تحول که یکی از مسائل جدی نظام آموزشی حال حاضر ماست، پرداخته است.

وی افزود: کتاب «خانم مربی»، کتاب تحول است و فرازونشیب‌های تربیتی که در سیر تحولات رخ می‌دهد را، بخوبی نشان‌ می‌دهد.

سربازان انقلاب

در ادامه مرضیه ذاکری، نویسنده کتاب «خانم مربی» با تأکید بر اینکه نگاه ما برای نگارش کتاب، استفاده از تمام تجربیات مربیان پرورشی بود که به نمونه‌ای کامل و جامع برای استفاده مربیان پرورشی برسیم، خاطرنشان کرد: همان‌طور که شهید باهنر می‌گویند، مربیان پرورشی سربازان انقلاب بودند و در آن اوضاع اول انقلاب که از یک طرف فرهنگ طاغوت هنوز در مدارس وجود داشت و از آن طرف گروهک‌های ضدانقلاب فعالیت می‌کردند و هجمه بزرگی به سمت فرهنگ و ارزش‌های انقلاب انجام می‌شد، مجاهدت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه مصاحبه‌های متعددی با مربیان تربیتی دهه ۶۰ انجام شد، تصریح کرد: در بین مصاحبه‌هایی که داشتیم، خانم صدیق زاده بیشتر از همه، آن فاکتورهایی که در ذهن ما بود را به علت خلاقیت، تنوع کاری و درک درستی که از شرایط داشتند را، دارا بودند چون در هر مدرسه‌ای که می‌رفتند به تناسب موقعیت مدرسه و نیاز و ظرفیت آن با همان نگاه انقلابی خودشان و با هدف ترویج فرهنگ انقلاب، کارهایی را انجام می‌دادند.

ذاکری افزود: بعد از اینکه مصاحبه گرفتیم متوجه شدیم ایشان یک پیشینه تربیتی خیلی خاصی هم دارند که مربوط به مادر ایشان و ارتباط با بچه‌ها و اطرافیان است که این هم خیلی در انتخاب ما مؤثر بود چون بی‌ربط با مسائل تربیتی نبود. در واقع می‌خواستیم جدای از اینکه یک مربی تربیتی الگو را نشان بدهیم، یک سبک زندگی درست اسلامی را هم به نمایش بگذاریم. از این جهت خانم صدیقزاده، سوژه ما شدند و شروع کردیم به مصاحبه و از دل ۲۰ جلسه مصاحبه‌ای که با ایشان گرفتم، کتاب «خانم مربی» بیرون آمد و به این شکل تدوین شد.

شایان ذکر است، کتاب «خانم مربی» سومین جلد از مجموعه کتاب‌های تاریخ شفاهی مدارس انقلاب است که در آن خاطرات سعیده صدیق زاده، مربی پرورشی مدارس شهر مشهد از جمله دبستان حضرت زینب(س)، هنرستان ‌رازی، هنرستان ‌مطهری، دبیرستان پروین اعتصامی و دبیرستان ارض اقدس آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.