نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا که از جمله تسلیحات گران‌قیمت ایالات متحده است را در مناطق سرزمینی کشورمان ساقط کرد.

غول ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا در برابر سپاه زانو زد/ مشخصات پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک»

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، در نخستین ساعات بامداد امروز(پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبه روی  کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمریکا با نام اختصاری RQ-۴ است که به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود.

برد عملیاتی این پهپاد حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ ناتیکال مایل( بیش از ۲۲ هزار کیلومتر) است و قادر به اجرای ماموریت در تمام شرایط آب و هوایی خواهد بود.بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده «گلوبال هاوک» از جمله ویژگی‌های بارز این پهپاد، مداومت پروازی زیاد( بیش از ۳۲ ساعت بدون سوختگیری) در ارتفاع پروازی زیاد(۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کیلومتر از سطح زمین) برای انجام ماموریت اصلی خود یعنی تصویربرداری و نقشه‌برداری آنلاین مناطق وسیع به وسیله دوربین‌ها و سنسورهای مختلف است به طوری‌که قادر است محوطه ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند.

بیشترین وزن این پهپاد در هنگام برخاستن، کمی بیشتر از ۱۴.۵ تن است که می‌تواند محموله‌هایی تا وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم را با خود حمل کند.

بدنه این پهپاد از جنس آلومینیوم است و طراحی بدنه آن نیز به گونه ای طراحی شده تا از سطح مقطع راداری آن کاسته شود. از سویی این پهپاد مجهز به سیستم گرمایش سوخت است که به پرواز آن در ارتفاع بالا کمک خواهد کرد.

گلوبال هاوک را می‌توان از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا برشمرد چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترین پهپادهای آمریکایی محسوب می‌شود.

 سرنگونی پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا در سواحل هرمزگان توسط پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه پاسدران انقلاب اسلامی ایران تاکنون بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.

پایگاه العهد لبنان نوشت: سپاه پاسداران ایران پهپاد جاسوسی که به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران در سواحل استان هرمزگان وارد شده بود را سرنگون کرد.

شبکه المیادین نیز اعلام کرد: سپاه پاسداران یک پهپاد جاسوسی آمریکا را سرنگون کرده است. اسپوتنیک عربی هم نوشت: سپاه پاسداران ایران از سرنگونی یک پهپاد جاسوسی آمریکا که وارد حریم هوایی ایران شده بود، خبر داده است.

این خبرگزاری افزود: وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه گفته بود که جدیدترین عملیات استقرار هزار نیروی آمریکایی در خاورمیانه شامل موشک‌های پاتریوت، پهپاد و هواپیماهای شناسایی هم می‌شود.

روسیاالیوم نیز اعلام کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرده است که یک پهپاد جاسوسی آمریکا را بامداد امروز در استان هرمزگان واقع در جنوب این کشور سرنگون کرده است. این خبرگزاری افزود: با این حال سخنگوی پنتاگون گفته است که آمریکا برای جنگ با ایران تلاش نمی‌کند اما ما آمده ایم از نیروها و منافع آمریکا در منطقه دفاع کنیم.

اسکای نیوز عربی وابسته به امارات متحده عربی هم در این باره نوشت: ایران ادعا کرده است که یک هواپیمای جاسوسی آمریکا را در منطقه هرمزگان سرنگون کرده است اما آمریکا تکذیب می‌کند.

براساس این گزارش، اسکای نیوز افزود: این در حالی است که سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که هیچ پهپادی به آن منطقه از ایران فرستاده نشده است.

پایگاه النشره لبنان هم تیتر زد: سپاه پاسداران ایران، پهپاد جاسوسی آمریکایی را پس از ورود به حریم هوایی ایران سرنگون کرد.

القدس العربی اعلام کرد: ایران از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی بر فراز اراضی خود خبر داده است و واشنگتن تکذیب کرده است.سپاه پاسداران با اعلام اینکه این پهپاد مدل گلوبال هوک بوده، بیان کرده است که سرنگونی این پهپاد با آتش پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه پاسدران ایران در استان هرمزگان صورت گرفته شده است.

القدس العربی با اشاره به اینکه «بیل اوربان» سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرده است که هیچ پهپادی به منطقه مورد نظر ارسال نشده است، در ادامه نوشت: اوربان تنها به همین سخنان بسنده کرد و به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره ای نکرد.

همین پایگاه در ادامه نوشت: ارتش آمریکا پیش از این سرنگونی پهپاد این کشور توسط حوثی ها در ششم ژوئن گذشته را تایید کرده بود.

العربی الجدید با اشاره به این موضوع نوشت: شاخه رسانه ای سپاه پاسدران ایران روز پنج شنبه از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا در منطقه هرمزگان واقع در جنوب این کشور خبر داده است.

خبرگزاری بی‌بی‌سی در اولین واکنش رسانه‌ای به سرنگونی پهباد جاسوسی آمریکا در خاک ایران، اذعان کرد که پهپاد مذکور یک «پهپاد جاسوسی» بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این خصوص نوشت: بیل اوربان سخنگوی ستاد مرکزی فرماندهی آمریکا سنتکام حاضر به اظهار نظر درباره این موضوع نشد و تنها تصریج کرد، «هیچ عملیات پهپادی امروز بر فراز آسمان ایران صورت نگرفته است».

خبرگزاری رویترز نیز در این خصوص اعلام کرد که «بیل اوربان» (Bill Urban) سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا حاضر نشد به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره‌ای بکند.
خبرگزاری یورونیوز نیز در این خصوص نوشت: پس از انتشار بیانیه سپاه پاسداران در این خصوص، سنتکام اعلام کرد که «امروز پهپادی در آسمان ایران نداشتیم».

بازتاب بین‌المللی گسترده سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی سپاه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    0 0
    ماشاالله .الله اکبر .
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    0 0
    خداقوت داریدواقعا.دمتون گرم.روشون کم شد