روزهای گذشته روابط عمومی‌ مؤسسه خانه کتاب، با ارائه آماری اعلام کرد ۹۳ درصد کتاب‌های منتشر شده در فروردین ۱۳۹۸ مربوط به ناشران تهرانی و ۷ درصد مربوط به ناشران شهرستانی است. 

آمار ارائه شده توسط مؤسسه خانه کتاب نادرست است

ارائه این آمار شائبه‌های زیادی را میان اهالی فرهنگ و ادب به وجود آورد که ناشران شهرستانی اگر با مجوزها و سهمیه کاغذی که در اختیار دارند کتاب چاپ نمی‌کنند، پس به چه کاری مشغول هستند.

برمبنای آمار مؤسسه خانه کتاب، در فروردین امسال ناشران تهرانی ۲۴۵۲ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند و سهم ناشران شهرستانی تنها ۱۷۲ عنوان کتاب بوده است. از نظر جغرافیای نشر، ۹۳ درصد کتاب‌ها در تهران، ۴ درصد در خراسان رضوی، یک درصد در البرز و ۲ درصد در سایر استان‌ها منتشر شده‌اند.

اما تماس با یک ناشر فعال شهرستانی نشان داد آمار ارائه شده مؤسسه خانه کتاب درست نیست و بر اساس اطلاعات ثبت شده در سیستم این مؤسسه منتشر شده و نه واقعیت موجود!   

داریوش نویدگویی، مدیر انتشارات نوید شیراز که بیش از پنج دهه در صنعت نشر فعالیت دارد و کتاب‌های زیادی در همه این سال‌ها منتشر کرده، در واکنش به آمار منتشر شده، به خبرنگار ما گفت: پیش از این‌ها مؤسسه خانه کتاب بر اساس شمارگان کتاب‌های منتشر شده بین ناشران شهرستانی رتبه بندی کرده بود . این مؤسسه در همان زمان تعداد صد و چند عنوان کتاب را مربوط به ناشران استان فارس ذکر کرده بود، در حالی که فقط نشر من (نوید شیراز) در سال ۹۷، ۱۱۵ عنوان کتاب منتشر کرده است. وقتی این تعداد عنوان کتاب را مربوط به استان فارس دیدم متوجه اشتباه آماری شدم. وقتی فقط یک نشر توانسته بیشتر از ۱۰۰ عنوان کتاب منتشر کند باید نتیجه گرفت این آمار اشتباه است.

این ناشر ادامه داد: این مسئله را به مدیرعامل خانه کتاب اطلاع دادم و پس از بررسی‌ها متوجه شدم به خاطر ناهمانگی بین ادارات ارشاد شهرستان‌ها و مؤسسه خانه کتاب، فهرست کتاب‌هایی که در شهرستان‌ها مجوز می‌گیرند و اعلام وصول می‌شوند به تهران منتقل نمی‌شود و جزو آمار خانه کتاب قرار نمی‌گیرد. مثلاً  نشر من در چهارسال اخیر بیش از ۴۰۰ عنوان  کتاب منتشر کرده، در حالی که خانه کتاب از این تعداد کتاب منتشر شده مطلع نبود و ملاک آن‌ها برای ارائه آمار، تعداد کتاب‌های ثبت شده در سیستم خودشان است. 

به گفته نویدگویی در فروردین ۱۳۹۸ فقط انتشارات «نوید شیراز» ۱۲ عنوان کتاب منتشر کرده است در حالی که براساس آمار ارائه شده در رتبه‌بندی فروردین ماه، استان فارس جزو ناشرانی قرار گرفته است که اصلاً کتابی تولید نکرده‌اند.   

این ناشر می‌گوید: پس از پیگیری ناشران  قرار شد مؤسسه خانه کتاب از طریق نماینده‌ای که در شهرستان‌ها می‌گذارد در جریان انتشار کتاب‌ها قرار گیرد تا عناوین کتاب‌ها بی‌واسطه وارد سیستم خانه کتاب شود.

نویدگویی در پاسخ به این پرسش که وارد نشدن عنوان کتاب‌ها در سیستم مؤسسه خانه کتاب چه تبعاتی برای ناشر دارد، گفت: آمار نادرست سبب می‌شود در زمان نمایشگاه که براساس عنوان کتاب به ناشر غرفه می‌دهند، حق ناشران پرکار دیده نشده، ضایع شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی میرزا عبدالله ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    0 0
    ازاین اشتباهات خیلی می کنی آمارارائه شده توسط موسسه خانه کتاب بسیاربسیاردرست وصحیح است.حواست باشد دیگرازاین اشتباهات نکن