تهیه کننده سریال «شهید حججی» با بیان اینکه علت اصلی توقف این سریال کمبود بودجه در نتیجه مشکلات ارزی و تحریم‌هاست گفت: قصد داریم زندگی شهید حججی را در یک پروژه عظیم که در دست تولید است روایت کنیم و از پرداختن به آن منصرف نشدیم.

سعید کمانی: سریال‌سازی الویت تلویزیون است اما کمبود بودجه داریم/ شهید حججی را در دل پروژه عظیم‌تری روایت می‌کنیم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، ساخت مینی سریال «شهید حججی» که از سال گذشته در دست تولید بود به دلیل مشکلات مالی متوقف شد. سعید کمانی تهیه کننده این پروژه اخیراً در گفت وگو با یکی از رسانه‌ها عنوان کرده که با نویسنده فیلمنامه این سریال تسویه حساب شده و دیگر قرار نیست این پروژه به تولید برسد. وی همچنین درباره چرایی توقف تولید این سریال گفته است سازمان صداوسیما اواخر سال ۹۷ درصدی از بودجه سیما فیلم را برای سال ۹۸ کم کرد و مرکز سیما فیلم هم بودجه را به پروژه‌هایی که اولویت بیشتری دارند اختصاص می‌دهد.

با این حال اما کمانی در گفت‌وگو با قدس به ابعاد دیگری از این ماجرا نیز اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که بودجه سازمان کم شده و دولت هم این بودجه را در اختیار ما قرار نداده است. برهمین اساس تلویزیون مجبور شده کارهایی را که در دست تولید و نگارش است و اتفاقاً تعدادشان هم کم نیست، متوقف کند. یکی از همین کارها سریال «شهید حججی» است که درگیر چنین داستانی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که الویت تلویزیون در برنامه سازی چیست و ساخت سریال‌های باکیفیت در کجای این رده بندی قرار گرفته است، عنوان کرد: قطعاً سریال‌سازی الویت تلویزیون است اما وقتی قرار است بودجه‌ای به سازنده اختصاص داده شود اما در عمل می‌بینیم که این بودجه در اختیار گروه قرار نمی‌گیرد و از آن طرف معاون سیما هم از آن اطلاعی ندارد و فقط می‌داند که طبق قانون باید این بودجه به سازمان صدا و سیما تخصیص داده شود اما نمی‌شود؛ در این حالت وضعیت مشخص است. وقتی این بودجه به سازمان تخصیص پیدا نمی‌کند تلویزیون هم موظف است کارهایی که قرار است انجام بدهد را رسانه ای کند؛ قاعدتاً بدون بودجه هم طبیعی است که کارها بلاتکلیف می‌مانند.

این تهیه کننده در ادامه یادآور شد: این که ما می‌بینیم کارهای گفت وگو محور افزایش پیدا کرده به این دلیل است که این جنس کارها بودجه زیادی نمی‌خواهد. در حالی که یک کار نمایشی که سال گذشته با هزینه کمی قابل تولید بود باید امسال سه برابر آن مبلغ برایش هزینه شود تا بتوان مانند همان سریال ساخت. در حالی که این فشاری را که به سریالها وارد می شود را هیچ کس جبران نکرده و نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر در مورد پروژه ما هم مشکل همین است. به دلیل این که مینی سریال «شهید حججی» نیاز به ارز داشت و باید خارج از کشور می رفتیم اما با یک مشکلاتی روبه‌رو شدیم که واقعاً هیچ ارتباطی به رسانه نداشت و در واقع به تحریم‌ها مربوط بود. شما تصور کنید ما تولید این پروژه را با دلار سه هزار تومان برآورد کردیم اما در حال حاضر برایمان با دلار 14 هزار تومان تمام می‌شود و همه محاسبات ما را بهم ریخته است. بنابراین باید این را در نظر بگیریم که سازمان صدا و سیما باید بتواند و از طرفی امکانش را هم داشته باشد که چنین بودجه ای را که به دلیل تحریم‌ها افزایش پیدا کرده به ما بپردازد.

کمانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر چرایی حضور اسپانسرها در تلویزیون و کارکرد آنها در تأمین بودجه تصریح کرد: در مورد برنامه‌های سرگرمی مانند مسابقات یا تاک شوها هم کاملا مشخص است. این برنامه ها اسپانسر مالی دارند و حامی مالی هم این انگیزه را دارد که در این برنامه ها مشارکت کند. اما در سریال ها اینگونه نیست؛ چون قرار نیست ما اهداف اسپانسر را محقق کنیم بلکه هدف ما این است که مخاطب میلیونی و مردمی خود را راضی نگه داریم و در واقع نیازهای اجتماعی خودمان را برطرف کنیم و طبیعتاً در چنین شرایطی نمی‌توانیم در یک سریال تبلیغات مورد نظر اسپانسر را انجام دهیم. بنابراین آن اسپانسر هم ترجیح می دهد سراغ برنامه اجتماعی برود که بتواند راحت‌تر به اهدافش دست پیدا کند و این امکان را دارد که 100 درصد خودش را آن گونه که می‌خواهد تبلیغ کند.

این تهیه کننده تلویزیون در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: واقعیت این است که ما پروژه‌ای درباره شهدای مدافع حرم داریم که سه سال است درگیر آن شدیم و با کمک صدا و سیما و یکی از ارگان ها مشغول تهیه آن هستیم. این کار پروژه بسیار عظیمی است و با یکی از کارگردانان مطرح کشورمان که در حوزه دفاع مقدس فعال هستند، کار می کنیم و بخش زیادی از کار پیش رفته و اتفاقاً قرار بر این است که شهید حججی در آن پروژه دیده شود و این تعهد توسط سازمان از ما گرفته شده است. در واقع در این پروژه جدید شهید حججی از یک مینی سریال خارج شده و وارد یکی از مجموعه‌های بزرگ تلویزیون شده است. این روزها در مرحله پیش تولید کار هستیم و نگارش آن هم تا حدودی انجام شده است و کلیت موضوع آن درباره بحث دفاع از حرم است.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    0 0
    با آرزوی موفقیت برای گروه کارگردانی.