شاخص کل بورس تهران پس از ثبت چهار افت متوالی، امروز را در مسیر صعودی گام برداشت و با رشد ۳۵۷۴ واحدی پس از گذشته دو روز به کانال ۲۳۷ هزار واحدی بازگشت.

روند صعودی بورس پس از چهار روز

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران پس از ثبت چهار افت متوالی، امروز را در مسیر صعودی گام برداشت و با رشد ۳۵۷۴ واحدی پس از گذشته دو روز به کانال ۲۳۷ هزار واحدی بازگشت. با وجود رشد شاخص سهام و افزایش قیمت اغلب سهام بورسی، ارزش معاملات خرد سهام همچنان در سطوحی پایینی قرار دارد. به این ترتیب در حالی که سه ماهه بهار بورس تهران میانگین روزانه شاهد تبادل حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی بود، امروز این عدد به حدود ۷۰۰ میلیارد تومان رسید. موضوعی که برخی آن را به اجرای مرحله سوم مدیریت ریسک اعتباری‌ها ارتباط می‌دهند. با این حال آنچه مشهود است، استراحت طبیعی بورس تهران پس از رالی پرشتاب ۳۳ درصدی است. به نظر می‌رسد بسیاری از فعالان بازار در انتظار رسیدن قیمت سهام به سطوح جذاب برای خرید هستند. با وجود این طی معاملات روز جاری شاهد تقویت تقاضا در بسیاری از گروه‌های سهامی بودیم. در میان نمادهای با بیشترین اثر بر شاخص بورس نماینده‌هایی از گروه‌های معدنی، شیمیایی، مخابرات و همچنین پالایشی‌ها مشاهده می‌شود.

در شرایط فعلی اما با توجه به کم بودن ارزش معاملات نمی‌توان به قدرت در خصوص آینده بازار سهام اظهار نظر کرد. در این میان عملکرد شرکت‌ها در آخرین ماه از فصل بهار از اهمیت بسزایی برای فعالان بازار برخوردار است. پس از عملکرد قابل توجه برخی از شرکت‌ها در اردیبهشت، عملکرد خرداد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. علاوه بر این گزارش تجمعی خرداد برآوردی بهتر از سودآوری شرکت‌ها در فصل بهار را ارائه می‌دهد. گزارش سه ماه نخست سال ۹۸ که به تدریج تا اواخر ماه جاری از سوی شرکت‌ها منتشر می‌شود می‌تواند اثر قابل توجهی بر نوسان قیمتی سهام داشته باشد. در عین حال بازگشایی بازر جهانی در معاملات روز دوشنبه می‌تواند اثرگذار باشد.

در این شرایط امروز نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، پتروشیمی پارس، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری غدیر و ارتباطات سیار ایران بیشترین نقش در صعود شاخص را بر عهده داشتند. در میان نمادهای بورسی، نماد معاملاتی شرکت‌های پشم شیشه ایران، لبنیات کالبر، ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس و سیمان فارس با بیشنریت افزایش قیمت همراه شدند. بیشترین کاهش قیمت روزانه اما از آن سهام شرکت‌های بیسکویت کرجی، داروسازی زاگرس فارمد پارس، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، تولیدی مهرام و شیر پاستوریزه پگاه اصفهان شد.

در عین حال امروز بورس تهران میزبان سومین عرضه اولیه در سال ۹۸ بود. به این ترتیب  تعداد ۱۳۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت سیمرغ به روش ثبت سفارش در بورس تهران عرضه اولیه و کشف قیمت شد. در این عرضه هر سهم «سیمرغ» ۵۱۰۰ ریال در بورس تهران کشف قیمت و به هر کد معاملاتی ۳۰۳ سهم اختصاص پیدا کرد.

در فرابورس ایران نیز شاخص کل با رشد حدود ۸۰ واحدی همراه شد. در این بازار سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهرزمین، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی زاگرس بیشترین نقش در رشد آیفکس را عهده‌دار بودند. تولید نیروی برق دماوند اما به تنهایی فشاری ۲.۶ واحدی بر این نماگر تحمیل کرد. بیشترین افزایش قیمت روز یکشنبه فرابورسی‌ها نیز به نماد معاملاتی شرکت‌های گروه کارخانجات صنعتی تبرک، سنگ آهن گهرزمین، کشت و دام قیام اصفهان، توکا رنگ فولاد سپاهان و نفت پاسارگاد رسید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.