۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
کد خبر: 660918

سقوط هژمونی آمریکا با اقدام قدرتمندانه سپاه

ابوالفضل ظهره‌وند- کارشناس مسائل بین الملل و سفیر سابق ایران در ایتالیا

آمریکایی‏‌ها ناچارند واقعیتی به نام جمهوری اسلامی ایران را به عنوان قدرتی اثرگذار در غرب آسیا بپذیرند. سرنگونی پهپاد جاسوسی در واقع پیروزی اراده ایران در مقابل اراده آمریکایی‌ها بود. سقوط پهپاد، سقوط هژمونی منطقه‌ای آمریکاست. ما اساساً مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها خصوصاً دولت ترامپ نداریم و هرگز پیرامون ظرفیت‌ها و برگ برنده‌های خود توافقی نخواهیم داشت.

قدس آنلاین: تجاوز پهپاد جاسوسی آمریکا موضوعی نیست که بصورت یکطرفه در مجامع بین المللی مطرح شود. تمام سوابق و اطلاعاتی که بر روی رادار ثبت شده، موجود است و مشاهدات فضای رسانه های بین المللی نیز گویای این است که علاوه بر شوکی که به غربی ها درخصوص توان دفاعی کشورمان وارد شده، آنها به نوعی حق را به ایران می دهند و قطعاً در روزهای آینده ابعاد بیشتری از تجاوز آمریکایی ها آشکار خواهد شد و موقعیت آنان را بیش از آنچه که هست در سراشیبی سقوط قرار می دهد.

واقعیت این است که آمریکایی ها دیگر ناچارند واقعیتی به نام جمهوری اسلامی ایران را به عنوان قدرتی اثرگذار و تعیین کننده در غرب آسیا بپذیرند. از سوی دیگر آمریکایی ها باید این ذهنیت شان را که آمریکا قدرتی تعیین کننده در جهان محسوب می شود، کنار بگذارند و واقع بینانه واقعیتی به نام جمهوری اسلامی ایران و قدرت دفاعی و منطقه ای آنرا  پذیرا باشند.

نکته قابل توجه برای افکار عمومی کشورمان این است که سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در واقع پیروزی اراده ایران در مقابل اراده آمریکایی ها بود. همانطور که رهبری فرمودند جنگ امروز جنگ اراده هاست و یکطرف آمریکا و طرف دیگر آن ایران و اراده خداوند قرار دارد. سپاه با اراده محکم خود جواب تجاوز آمریکایی ها را با موشک داد و آمریکایی ها در عمل در برابر اراده ایران تسلیم شدند که آثار بعدی آن را خواهیم دید.

 سقوط پهپاد در واقع سقوط هژمونی منطقه ای آمریکاست. ما اساساً مذاکره ای با آمریکایی ها خصوصاً دولت ترامپ نداریم و هرگز پیرامون ظرفیت ها و برگ برنده های خود توافقی نخواهیم داشت و آن را قابل طرح نمی دانیم. این نکته باید در گذشته به آمریکایی ها تفهیم می شد که نشده، اما امروز این موضع ما با توان دفاعی سپاه به آمریکایی ها فهمانده شد و آنها ناگزیر به پذیرش این واقعیت هستند. توان موشکی، فعالیت های منطقه ای و نحوه اداره کشور به هیچ عنوان به سایر دولت ها ارتباطی ندارد و نمی تواند مورد مذاکره باشد.

 اصولاً مذاکره با هدف تقسیم غنایم، تقسیم موقعیت و تعریف محیط بازدارنده صورت می گیرد نه بر سر خط قرمزهای یک کشور. توان دفاعی و منطقه ای ایران نه تنها قابل مذاکره نیست بلکه اگر آمریکایی ها دوباره بخواهند بر این موضوع پافشاری کنند و روی موضع جاه طلبانه خود بایستند باید منتظر واقعیت های تلخ بعدی باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.