مدیر فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی از اجرای مسابقه کتاب‌نویسی خانوادگی برای نخستین بار در دهه کرامت خبر داد.

جزئیات مسابقه کتاب‌نویسی خانوادگی در دهه کرامت

محمدحسین مروج کاشانی/

مدیر فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی از اجرای مسابقه کتاب‌نویسی خانوادگی برای نخستین بار در دهه کرامت خبر داد.

جواد هاشمی گفت: در این طرح خانواده‌ها می‌توانند با برگزاری یک نشست درون خانوادگی نسبت به تعیین موضوع و ساختار کتاب مورد نظر خود اقدام کرده و براساس شیوه‌نامه اعلام شده در «سامانه اشتراک محتوای حرم مطهر رضوی» به نشانی  HARAM.Razavi.ir این محتوا را تهیه کنند.

وی ادامه داد: در این طرح موضوعاتی مانند امام رضا(ع)، سبک زندگی اسلامی، زیارت، حرم مطهر و حرم‌شناسی، انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب در اولویت قرار دارد.

مدیر فرهنگی حرم مطهر رضوی ادامه داد: کتاب تولیدی هر خانواده می‌تواند در قالب اثر چاپی، ارائه فایل دیجیتال و الکترونیکی یا روی هر ماده و جنس دیگری از قبیل پارچه، چوب، بوم و... به روش خلاقانه و ابتکاری ارائه شود.

هاشمی متذکر شد: خانواده‌ها می‌توانند آثار محتوایی و فایل‌های تولیدی خود را در سامانه اشتراک محتوا و اقلام تولیدی را هم به نشانی حرم مطهر امام رضا(ع)- صحن جامع رضوی- جنب باب الهادی(ع) - ساختمان مدیریت فرهنگی حرم مطهر رضوی ارسال نمایند.

این مقام مسئول یادآور شد: این مسابقه از دهه کرامت سال جاری آغاز و تا پایان دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت. 

وی اضافه کرد: این مسابقه پیش از این یک بار به صورت محدود برای مخاطبان شبکه نورالهدی حرم مطهر رضوی برگزار شد که در آن حدود 100 اثر ارزنده تولید شد؛ اما امسال برای نخستین بار این رقابت به شکل عمومی انجام می‌شود. 

هاشمی در بیان اهداف برگزاری این مسابقه گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، ترغیب خانواده‌ها به مطالعه، تحقیق و پژوهش و توجه به ویژگی‌های تولید کتاب و آثار خلاق، آشنایی و تسلط بیشتر با توجه به موضوع انتخابی مورد نظر در زمینه معارف دینی و انقلابی، هم‌افزایی و همکاری در انجام یک کار گروهی، تقویت کانون گرم خانواده بویژه در انجام یک کار فرهنگی و علمی هر چند در حد و اندازه محدود باشد از جمله اهداف برگزاری این مسابقه است.

فعالیت در سه حوزه تولید، تبلیغ و انتشار

مدیر فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه به تشریح دیگر فعالیت‌های این مدیریت در دهه کرامت پرداخت و گفت: به طور کلی فعالیت‌های این مدیریت در ایام دهه کرامت در سه حوزه شامل: «تولید و نشر آثار فرهنگی مکتوب و غیرمکتوب»، «تبلیغ، اطلاع‌رسانی و پوشش تصویری برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر در قالب تابلوها و نمایشگرهای پهن‌پیکر» و همچنین «حضور فعالانه در عرصه فضای مجازی، کانال‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی دست‌کم به 11 زبان زنده دنیا» است.

وی در زمینه آثار مکتوب و غیرمکتوب به مناسبت دهه کرامت گفت: آثار و محصولات فرهنگی شامل آثار مکتوب و غیرمکتوب از قبیل قاب شاسی مزین به تصاویر حرم مطهر و رهبر معظم انقلاب، مدال سینه(پیکسل)، پرچم دستی مزین به تصاویر حرم مطهر رضوی، بسته‌های نوشت‌افزار، کارت‌پستال، سجاده نماز و... است.

مدیر فرهنگی حرم مطهر رضوی اضافه کرد: از همین رو، 22 اثر به صورت مکتوب، 7 اثر به عنوان محصول فرهنگی غیرمکتوب(پرچم، نوشت‌افزار و...) و حدود 70 اثر در قالب تبلیغات محیطی(بنر، تابلو و...) در این دهه ارائه می‌شود.

این مدیر فرهنگی اضافه کرد: همچنین برپایی سه نگارخانه در صحن‌های غدیر و کوثر به صورت 24 ساعته با نمایش گذاشتن 138 تابلو با عناوین امام رضا(ع) و زیارت، بیانیه گام دوم انقلاب و عفاف و حجاب(به دلیل همزمانی روز ملی عفاف و حجاب با دهه کرامت) و تولید حدود 200 اثر در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در قالب‌های نماهنگ، موشن‌گرافی، استوری‌موشن، عکس‌نوشت، پوستر، استیکر، یادداشت، کلیپ و... با موضوع امام رضا(ع) و زیارت، حضرت فاطمه معصومه(س)، عفاف و حجاب و... از دیگر فعالیت‌ها، تولیدات و محصولات این مدیریت در دهه کرامت است.

وی در ارتباط با سایر فعالیت‌های این مدیریت در دهه کرامت افزود: مهمانسرای اندیشه یا پاتوق کتاب در ایام دهه کرامت به طور ویژه برای زائران از ساعت 8 صبح تا 20 در جوار باب‌الهادی(ع) صحن جامع رضوی ارائه خدمت خواهد کرد و فرصت مغتنمی است برای مطالعه کتاب برای رده‌های سنی مختلف و شرکت در مسابقات کتابخوانی و دریافت هدایای متبرک فرهنگی.

مسابقه‌ای با همکاری اعتاب مقدسه کشور

مدیر فرهنگی حرم مطهر رضوی به همکاری اعتاب مقدسه کشور در دهه کرامت نیز اشاره کرد و گفت: اجرای مسابقه فرهنگی با عنوان «بر مدار آفتاب2» با مشارکت اعتاب مقدس ایران یعنی حرم مطهر امام رضا(ع)، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) از دیگر برنامه‌های این مدیریت در دهه کرامت است.

وی اظهار داشت: این مسابقه در حقیقت یک مسابقه کتابخوانی مشترک و جامع بوده که حاوی مطالبی است در ارتباط با شخصیت امام رضا(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت احمد بن موسی(ع) که به صورت همزمان و در فضای مجازی و توسط این آستان‌های مبارک برگزار می‌شود.

طراحی و اجرای چهار مسابقه ویژه با موضوع‌های دهه کرامت، فراخوان خاطرات زیارت، عفاف و حجاب و حضرت فاطمه معصومه(س) از دیگر برنامه‌های اشاره شده توسط مدیر فرهنگی حرم مطهر رضوی است.

هاشمی همچنین تولید کتاب‌های «چشمه حکمت رضوی» با موضوع  تلخیص عیون اخبار الرضا(ع) به زبان‌های فارسی، عربی، عربی- فارسی به شمارگان 13هزار نسخه، «دورتاب» با موضوع هشت داستان کوتاه با موضوعات رضوی، به شمارگان 5000 نسخه، «گلپوش» در موضوع عفاف و حجاب و به شمارگان 5000 نسخه، «یک سفر شیرین» شامل داستان کودکانه در مورد امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س)، به شمارگان 10 هزار نسخه، «هنر دختر بودن» در زمینه آموزش انواع  مهارت‌های زندگی امروز و سواد رسانه‌ای بر اساس آموزه‌های اسلامی با توجه به نیازمندی روحی دختران نوجوان، به شمارگان 5000 نسخه و کتاب «زندگی حضرت فاطمه معصومه(س)» در قالب داستان کودکانه را از دیگر برنامه‌های این مدیریت در دهه کرامت عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.