ایران باید برای خروج از لیست سیاه FATF حداقل چهار عضو از پنج عضو «آمریکا، رژیم صهیونیستی، آرژانتین و عربستان و شورای همکاری خلیج فارس» را راضی کند و در نتیجه، با توجه به رفتار سیاسی این کشورها، احتمال خروج کشورمان از لیست سیاه این نهاد بین الدولی «تقریبا صفر» است.

عضویت عربستان در FATF و تاثیر آن بر خروج ایران از لیست سیاه

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، در گزارش پایانی نشست اخیر گروه ویژه اقدام مالی FATF که در شهر اورلاندو ایالت فلوریدای ایالات متحده آمریکا برگزار شد، FATF عضویت عربستان در این نهاد بین الدولی را تبریک گفت. در گزارش FATF درباره این موضوع آمده است: «در سال ۲۰۱۸ کشور عربستان وارد فرآیند ارزیابی متقابل شد. پس از آن، عربستان سعودی در طی فرآیند ارزیابی مطابق یک برنامه اقدام برای رسیدگی به مسائل مهم و اثربخش شناسایی شده ، کار کرده است. بر اساس تعهد این کشور برای اجرا و تکمیل بندهای برنامه اقدام خود و پیشرفت مداوم برای بهبود بخشیدن به اقدامات ضد پولشویی و تامین مالی تروریسم، مجمع عمومی با اعطای عضویت به عربستان موافقت کرد».

https://www.fatf-gafi.org/publications/fatfgeneral/documents/outcomes-plenary-june-۲۰۱۹.html

*کارنامه تاریک عربستان در زمینه حمایت از تروریسم

شواهد و اسناد بسیاری نشان می­دهد که عربستان منشا و حامی بزرگ تروریسم در منطقه است. گروه‌های تروریستی همچون داعش با تفکر تکفیری وهابی و با حمایت مالی و ایدئولوژیکی برخی کشورها از جمله عربستان سعودی به سرعت رشد کردند و در نقاط مختلف دنیا مستقر شدند و متاسفانه تحت نام اسلام به خشونت و اقدامات تروریستی دست زدند. مسلماً اگر مجاهدت­های رزمندگان محور مقاومت در عراق و سوریه با این گروه تروریستی نبود و آن‌ها موفق به تشکیل خلافت می‌شدند، جامعه بین‌المللی با فاجعه بزرگ سیاسی و امنیتی جدیدی مواجه می‌شد.

علاوه بر داعش، عربستان سعودی حامی گروه های تروریستی دیگری همچون القاعده و گروهک منافقین نیز به شمار می­رود. همچنین حدود ۴ سال است که عربستان سعودی با همراهی آمریکا و رژیم صهیونیستی مردم مسلمان و مظلوم یمن را به خاک و خون می­کشد، در حالیکه همه نهادهای مدعی مبارزه با تروریسم سکوت اختیار کرده اند!

بنابراین تصمیم گروه ویژه اقدام مالی در تایید عضویت رژیم تروریسم پرور سعودی نشان می­دهد که FATF بیش از آنکه یک نهاد فنی و کارشناسی باشد، یک نهاد سیاسی است. واقعیت این است که مساله مبارزه با تروریسم دستاویز نظام سلطه برای تحت فشار قراردادن کشوری مانند ایران است که به معنای واقعی کلمه با تروریسم مبارزه می­کند و هزاران شهید در این راه تقدیم نموده است.

*مدل تصمیم گیری در FATF

دولت با هدف خروج از لیست سیاهFATF ، تعهدی ۴۱ بندی به این نهاد تحت عنوان برنامه اقدام توسط علی طیب نیا وزیر وقت اقتصاد در سال ۹۵ داده است و طبق اظهارات حسین قریبی دستیار وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه خراسان در تاریخ ۲۳ مهرماه۹۷، تاکنون ۳۷ بند از آن را اجرایی کرده است. با نگاهی به شیوه تصمیم گیری در مجمع عمومی FATF می توانیم دریابیم که عضویت عربستان سعودی در این نهاد چه اثری بر خروج ایران از لیست سیاه دارد.

http://khorasannews.com/Newspaper/Page/۱۹۹۳۹/۸

در اساس نامه (Mandate) گروه ویژه اقدام مالی آمده است که شیوه تصمیم گیری در مجمع عمومی این نهاد، بر اساس «اجماع» است. همچنین اظهارات برخی از مقامات دولتی که درگیر با موضوع FATF هستند، این موضوع را تایید می کند. در بیانیه ۴ تیرماه ۹۶ مرکز اطلاعات مالی و دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد بعد از نشست والنسیا این نهاد بین الدولی آمده است: «بر اساس رویه حاکم بر فتف، مواضع رسمی این گروه بر پایه اجماع اتخاذ می‌گردد». همچنین، مهرداد سپه وند مدیر گروه پژوهشی بانکداری پژوهشکده پولی و بانکی وابسته به بانک مرکزی در یادداشتی درباره FATF تاریخ ۱۱ مهرماه ۹۷ اعلام کرد: «اجماع موثر مد نظر است که در آن علاوه بر مذاکرات مستدل باید دو یا چند عضو از اعضا FATF با بازگرداندن ایران به لیست اقدام متقابل مخالفت نمایند.»

https://www.mehrnews.com/news/۴۰۱۴۴۴۵

http://www.ibena.ir/news/۹۲۱۶۵

بنابراین طبق اظهارات مقامات دولتی، شیوه تصمیم گیری در مجمع عمومی FATF، بر اساس اجماع موثر است یعنی در مجمع عمومی که ۳۹ کشور و نهاد عضو آن هستند، برای گرفتن یک تصمیم باید حداکثر یک عضو مخالف باشد، یعنی اگر دو یا چند عضو با آن تصمیم مخالفت کنند، باعث رد شدن تصمیم می گردد.

*اثرات پیوستن عربستان به FATF بر خروج ایران از لیست سیاه

پس برای خروج ایران از لیست سیاه، باید حداکثر یک مخالف وجود داشته باشد. اما طبق بیانیه های وزارت اقتصاد، حداقل چهار عضو یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی، آرژانتین و شورای همکاری خلیج فارس ( بخوانید عربستان) مخالف سرسخت ایران در FATF هستند و تاکنون اجازه خروج از لیست سیاه را نداده اند. به عنوان مثال، در بیانیه ۴ تیرماه ۹۶ مرکز اطلاعات مالی و دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد بعد از نشست والنسیا این نهاد بین الدولی آمده است:  «اکثریت اعضا شامل عموم کشورهای اروپایی، روسیه، چین، برزیل، آفریقای جنوبی، کانادا، استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و مکزیک تدابیر متخذه و توفیقات حاصله را در حوزه‌های مزبور کافی و حتی قابل ملاحظه ارزیابی کرده و خواهان لغو کامل اقدامات مقابله‌ای (Counter Measure) شدند. اما معدود کشورهایی شامل آمریکا، آرژانتین، رژیم صهیونیستی و نماینده شورای همکاری خلیج فارس ( بخوانید عربستان) بدون استدلال فنی و صرفاً بر مبنای انگیزه‌های سیاسی خواهان اعمال مجدد اقدامات مقابله‌ای علیه کشورمان بودند و از آنجا که بر اساس رویه حاکم بر فتف، مواضع رسمی این گروه بر پایه اجماع اتخاذ می‌شود و با توجه به مخالفت‌های برخی کشورهای عضو که بدان اشاره شد، اعضا مبتنی بر راه حل مصالحه‌ای عمل کردند که نتیجه آن توافق کلیه اعضاء بر "تصمیم به تداوم تعلیق اقدامات مقابله‌ای" بود».

https://www.mehrnews.com/news/۴۰۱۴۴۴۵

این بیانیه نشان می دهد که ۴ عضو مذکور چگونه جلوی خروج ایران از لیست سیاه FATF را گرفته اند. جالب این جاست که خود دولت در این بیانیه اذعان دارد که رفتار این کشورها، فنی نبوده و بصورت کاملا سیاسی جلوی خروج ایران از لیست سیاه را گرفته اند اما با این وجود اصرار دارد با راهکارهای فنی، این مسئله سیاسی را حل کند.

در واقع، در زمانی که رژیم سعودی عضو ناظر FATF بود و نمی توانست علیه ایران رای بدهد، با اعمال نفوذ در شورای همکاری خلیج فارس مانع از خروج کامل ایران از لیست سیاه شده بود. حال که دیگر عضو رسمی این گروه شده است به مراتب کار ایران را برای خروج از لیست سیاه سخت تر می­کند. ایران باید برای خروج از لیست سیاه حداقل چهار عضو از پنج عضو «آمریکا، رژیم صهیونیستی، آرژانتین و عربستان و شورای همکاری خلیج فارس» را راضی کند که با توجه به رفتار سیاسی این کشورها، احتمال خروج کشورمان از لیست سیاه این نهاد بین الدولی «تقریبا صفر» است. بنابراین حامیان اجرای کامل برنامه اقدام FATF توسط ایران باید به این سوال پاسخ بدهند که چگونه می خواهند رژیم صهیونیستی، رژیم سعودی و آمریکا را راضی کنند تا به خروج کشورمان از لیست سیاه این نهاد بین الدولی رای مثبت بدهند؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.