سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به قدس آنلاین تأکید کرد: انجام چند تراکم مالی در قالب اینستکس با تخصیص مبالغ ناچیز و باری به هرجهت برای تأمین مالی این سازوکار ایران را راضی نمی‌کند و نمی‌تواند مانع از اجرای گام دوم اقدامات ایران شود.

انجام چند تراکنش مالی در اینستکس برای جلوگیری از اجرای گام دوم ایران کافی نیست/ایران باید به درآمد نفتی پیش از تحریم‌ها برگردد

قدس آنلاین:  سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آغاز به کار اینستکس در آینده نزدیک خبر داده و معاون او هلگا اشمیت نیز در تهران وعده تأمین مالی این سازوکار را داده بود، آیا آغاز به کار این سازوکار و انجام چند تراکنش می‌تواند مانع از اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران در پایان ۶۰ روز با برگشتن برخی از اقدامات صورت گرفته در گام اول باشد؟، گفت: ما صراحتاً حق و حقوق خود را اعلام کرده‌ایم و باید بین حقوق و تکالیف ما در برجام یک توازنی برقرار شود.

سید عباس موسوی افزود: من نمی‌دانم سازوکار اینستکس تا چه حد می‌تواند این توازن را برقرار کند، ولی اگر بخواهد یک چیز صوری باشد و یک مبلغ باری به‌هرجهت و ناچیز بگذارند ، ما را راضی نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: ایران باید به درآمدهای نفتی قبل از خروج آمریکا از برجام بازگردد. ما پیش از خروج آمریکا و بازگشت تحریم‌ها روزانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم و پول آن را می‌گرفتیم، لذا باید ببینیم از این مقدار چقدر در قالب اقدام اروپا تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر اروپایی‌ها اراده کنند و بخواهند به عنوان اجرای تعهدشان اقدامی انجام دهند، نه چیزی به ما بدهند و تعبیر دیگری داشته باشد، و در راستای اجرای تعهدشان تبادلات مالی را صورت دهند، باید ببینیم میزان، حجم و مبلغ تبادلات چقدر است و آیا می‌تواند خواسته‌های ایران را تأمین کند یا خیر؟ طبعاً اگر اقدام ویژه‌ای نباشد جمهوری اسلامی ایران و مردم ما را قانع نخواهد کرد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام گفته بود تهران به کشورهای اروپایی تذکر داده که تبادلات مالی در چارچوب اینستکس تنها یکی از ۱۱ بند توافق با اروپایی‌ها و تعهدات آنهاست و این اعضای برجام باید در حوزه تضمین ادامه فروش نفت و گاز، محصولات پتروشیمی، حوزه حمل و نقل و سرمایه‌گذاری، تجارت با ایران، تشکیل اتاق‌های بازرگانی مشترک، شوراهای تجاری و حمایت از شرکت های اروپایی برای کار با ایران نیز اقدام کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.