گیلان- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: طی سه ماه اول سال جاری، بیش از ۱۵۰ نفر بیمار فاویسمی، به مرکز تخصصی کودکان ۱۷ شهریور رشت مراجعه نموده و از خدمات این مرکز درمانی بهره مند شدند.

مراجعه بیش از ۱۵۰ بیمار فاویسمی به مرکز کودکان رشت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،نورصالحی ،اظهار کرد: طی سه‌ ماهه اول سالجاری، بیش از ۱۵۰ نفر بیمار فاویسمی به بیمارستان ۱۷شهریور رشت مراجعه کرده و از خدمات این مرکز آموزشی درمانی بهره مند شدند.

وی تصریح کرد: در ماه فروردین ۳۸ نفر، اردیبهشت ۶۲ نفر و خرداد ۵۰ نفر، در این مرکز تحت معالجه و آموزش قرار گرفتند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: تعداد مراجعین مبتلا به فاویسم به این مرکز، به عنوان تنها مرکز تخصصی و فوق تخصصی کودکان در استان گیلان، در سال های ۹۵، ۹۶ و۹۷ به ترتیب  ۱۸۶، ۱۳۵ و ۲۷۱ نفر بوده است که این میزان در سال ۹۸ با آموزش اساتید پزشکی و پرستاری این مرکز، به والدین و مراجعه کنندگان، کاهش چشمگیری را شاهد بوده است.

نورصالحی خاطرنشان کرد: فاویسم یک بیماری خونی، فصلی، ارثی و تغذیه ای است که به شکل کم خونی و بیشتر در اثر خوردن باقلای سبز خام به وجود می آید.

وی افزود: فاویسم در برخی از کودکان با نشانه های تقریبا مشابهی بروز می کند که به طور کلی خستگی، کوفتگی، استفراغ، تهوع، رنگ پریدگی، گاهی تب، ادرار پررنگ، ضعف شدید و زردی از علائم بیماری فاویسم است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان یادآور شد: علایم این بیماری در افراد، مختلف است. این علایم معمولا به طور ناگهانی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از خوردن ماده اکسیدان بروز می کنند. اگر فرد دچار نوع مزمن و شدید کمبود آنزیم گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز باشد، علاوه بر علایم بالا ممکن است دچار سنگ کیسه صفرا، بزرگی طحال، نارسایی کلیه، گلبول های ناقص سفید خونی و آب مروارید هم بشود.

نورصالحی افزود: فاویسم که در زیرگروه بیماری های عفونی قرار می گیرد، در همه افراد و بخصوص در کودکان باید بسیار جدی گرفته شود، چراکه کم خونی ناشی از این بیماری در صورت عدم کنترل به موقع می تواند آسیب جدی به کبد و کلیه وارد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.