شاخص کل بورس تهران که در ابتدای روز با ریزش ۲۲۸ واحدی مواجه شده بود، در ادامه بر هیجانات منفی غلبه کرد و بار دیگر به مسیر صعودی بازگشت و بر قله جدید ۲۴۵ هزار و ۹۹ واحدی ایستاد.

اهرم کالایی رشد بورس تهران/ شاخص سهام یک درصد دیگر رشد کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران معاملات امروز خود را در دو نیمه متفاوت به پایان برساند. به این ترتیب در حالی که در یک ساعت ابتدایی معاملات نماگر بازار سهام به سبب جو روانی منفی ناشی از اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها در شامگاه گذشته علیه برخی مقامات ایرانی با ریزش ۲۲۸ واحدی مواجه شده بود، در ادامه بر این هیجانات منفی غلبه کرد و بار دیگر به مسیر صعودی بازگشت. شرایطی که ماحصل آن رشد ۲۵۳۰ واحدی شاخص سهام و ایستادن بر قله جدید ۲۴۵ هزار و ۹۹ واحدی بود.

شب گذشته رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سیاست‌های فشار مضاعف و در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی در ایران، فرمانی اجرایی برای اعمال تحریم‌های علیه ایران را امضا کرد. تحریم‌هایی که نهاد رهبری ایران را نیز شامل می‌شود. خبرگزاری الجزیره همچنین در خبری مدعی شد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز از جمله کسانی است که در لیست جدید تحریم آمریکا قرار گرفته و قرار است این تحریم طی چند روز آینده اعمال شود. از سوی دیگر برخی رسانه‌ها به نقل از استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا مدعی شدند که نام سه فرمانده ارشد نظامی ایران نیز در فهرست تحریم‌های جدید گنجانده شده است. دیشب همچنین شورای امنیت همچنین از همه طرف‌های درگیر در منطقه خلیج فارس خواسته است تا اختلافات را از طریق صلح آمیز و مذاکره حل و فصل کنند. طبق این گزارش پس از نشست غیر علنی دو ساعته، اعضای شورای امنیت بر سر این بیانیه مطبوعاتی که در آن نامی از ایران برده نشده، توافق کردند.

طی روزهای اخیر به سبب تقویت جریان اطلاعات در نخستین ماه تابستان که همزمان با رونمایی از عملکرد خردادماه شرکت‌های سهامی و همچنین انتشار صورت‌های مالی فصلی است، عمده نگاه فعالان بازار به شرکت‌های بزرگ صادراتی جلب شده است. شرکت‌هایی که عمده در زمره گروه‌های کالایی بورس تهران قرار می‌گیرند و دیروز در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص ایستادند. این شرایط سبب شد تا در مقابل رشد یک درصدی شاخص کل، شاخص هم وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) به رشد ۰.۵ درصدی اکتفا کند.  

به این ترتیب طی معاملات روز جاری ارائه گزارش‌های درخشان ماهانه از سوی شرکت‌های گروه فلزات اساسی و تداوم روند رو به رشد تولید و فروش آنها سبب شد تا شاهد بازگشت تقاضا به این نمادهای کالایی بازار باشیم. در این میان نماد «فولاد» با ثبت فروش ۳۷۴۵ میلیارد تومانی در خردادماه و ثبت رکورد تاریخی فروش ۹۵۰۰ میلیارد تومانی در اولین فصل سال ۹۸، به عنوان پرچمدار صنعت فلزات اساسی، صدرنشین نمادهای موثر بر رشد شاخص کل شد. در این میان انتظار سرمایه‌گذاران در خصوص ارائه عملکرد مناسب ماهانه از سوی شرکت ملی مس ایران، این نماد فلزی را نیز با موج تقاضای معامله‌گران همراه کرد.

علاوه بر تاثیر مثبت این دو نماد فلزی، شاهد معاملات مثبت و پرتقاضا در نماد معاملاتی هلدینگ خلیج‌فارس و گل گهر بودیم. تشکیل صف خرید در نماد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با توجه به نزدیک شدن به عرضه اولیه پتروشیمی نوری و درجا زدن نماد «فارس» طی روزهای پر رونق، مهمترین دلیل برجسته شدن این نماد گروه محصولات شیمیایی در معاملات روز سه‌شنبه بود.

در فرابورس ایران نیز شاخص کل پس از نوسانات پرمقدار، در نهایت با رشد ۳۰ واحدی، در سطح ۳۱۳۴ واحدی قرار گرفت. در این بازار نماد معاملاتی شرکت‌های سنگ آهن گهرزمین، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس و فولاد هرمزگان جنوب بیشترین تاثیر در رشد شاخص را عهده‌دار بودند. در مقابل اما سهام پتروشیمی مارون به تنها با تاثیر منفی حدود ۱۱ واحدی خود مانع از رشد بیشتر این نماگر شد. در عین حال بیشترین افزایش قیمت نیز از آن سهم شرکت‌های سنگ آهن گهرزمین، صنایع بهداشتی ساینا، توکا رنگ فولاد سپاهان، شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه و ریل سیر کوثر شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.