۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 662302

جشن تولد یک سالگی محفل طنز انقلاب اسلامی در مشهد با عنوان «سمزقند» با طنازی طنزپردازان جوان، شعرخوانی، اجرای موسیقی، استندآپ کمدی و برنامه‌های متنوع با مضمون طنز شب گذشته برگزار شد.

ترامپ، سوژه طنزپردازان مشهدی‌ شد

به گزارش قدس آنلاین، چهارمین محفل طنز انقلاب اسلامی در مشهد با عنوان «سمزقند»، به مناسبت هفته حقوق بشر آمریکایی، عصر پنج‌شنبه در حسینیه هنر مشهد با حضور پرشور علاقه‌مندان برگزار شد.

در این مراسم که اجرای آن را سیدحمید علیزاده برعهده داشت، شاعران و طنزپردازان جوان به شعرخوانی، اجرای موسیقی، استندآپ کمدی و برنامه‌های متنوع با مضمون طنز پرداختند.

در ابتدای برنامه، عالیه رجبی، شاعر مشهدی در رابطه با سیاست‌های آمریکا و حقوق بشر آمریکایی به خوانش شعری در قالب طنز پرداخت که با تشویق حضار روبه رو شد.

"حرف زور را با جنگ وتهدید

به کرسی جهانی مینشانی

بدنبال حقوق بینوایان

بناکردی به هرجا پادگانی

فدای تو که خون میریزی اما

پی احقاق حق مردمانی

میان کشورت خیلی زیادست

جوان جاهل وجاسوس وجانی

بجای مشکلات خود به فکر

فضولی توی کار این وآنی"

ادامه این برنامه به مناسبت میلاد حضرت معصومه، با مداحی محمد صالحی‌پور همراه بود.

بخش بعدی چهارمین محفل طنز سمزقند، با حضور یک شاعر و طنزپرداز نیشابوری، جعفر خوش‌بیان اجرا شد که به خوانش شعر طنز با گویش نیشابوری پرداخت و مضمون آن شوخی با تهدیدات توخالی آمریکا و ماجرای حضور ناوهای آمریکایی به خلیج فارس بود.

پس از آن نوبت به مجتبی الله‌وردی، هنرمند جوان اهل قزوین رسید تا قطعه "فتنه شاید" که سروده مهدی جهاندار است، اجرا کند. آهنگ‌سازی این قطعه را نیز کامران میرزایی بر عهده داشته است و موضوع آن درباره شرایط خاصی که در زمان فتنه در جامعه بوجود می‌آید، بود.

بعد از آن علی نصیرنژاد هنرمند حوزه موسیقی، ترانه‌ای آمیخته به طنز که به سوژه شماره دادن آمریکایی ها به رئیس جمهور کشورمان، می‌پرداخت را، اجرا کرد و این ابتکار طنز وی با استقبال خیلی خوب تماشاگران همراه شد.

در قسمتی بعدی برنامه، محمدرضا شهبازی، مسئول باشگاه طنز انقلاب اسلامی، با سوژه کنکور سراسری و مشکلات دانشجویان به اجرای استندآپ کمدی پرداخت.

ادامه چهارمین برنامه سمزقند، اجرای دو نفره مجتبی الله‌وردی و علی نصیرنژاد قطعه "داستان ۱۳" بود که روایتی از جنایات دوره حکومت پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی است. این اجرا که پیش از این در اختتامیه نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار رونمایی شده بود مورد استقبال مخاطبان حاضر در برنامه واقع شد. در حاشیه این اجرا، علی نصیرنژاد از لزوم حمایت از هنرمندان انقلابی در حوزه طنز اشاره کرد و آن را برابر با جهاد دانست.

فرامرز اکبری، دیگر شاعر دعوت‌شده به این برنامه بود که مطلع شعرش شوخی با سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا در منطقه غرب آسیا بود:

ای ترامپت خالی کردیم با موشک باد تو رو

ترکوندیم تو هوا دوباره پهباد تو را... ا.

دیگه دنیا نمی خواد جهان آزاد تو رو

نمی خواد شیطنت دختر و داماد تو رو

و در ادامه از پوشالی بودن تلاش‌های حقوق بشری و سازمان مللی گفت:

باز می ری شورای امنیت و غوغا می کنی

با نتانیاهو می ری معرکه بر پا می کنی

با ترازمی میشینی چاک دهن وا می کنی

با ولیعهد سعودی خوش و بش ها می کنی

پول پهبادتو از اون ها تقاضا می کنی

آخرش با ابن کارا خودت رو رسوا می کنی

پس از آیتم شعرخوانی، سعید خدادوست و سیدرضا امیری، نمایشی با محوریت ممیزی شعر و ترانه در مجموعه فرهنگ و ارشاد اجرا کردند که مورد استقبال حضار قرار گرفت. در این نمایش، سخت‌گیری‌های بی‌مورد ناظرانی که معمولا فاقد تخصص در حوزه شعر و موسیقی هستند، نقد شد.

در ادامه برنامه زهرا فرقانی، به خوانش شعر طنز با موضوع فارسی‌سازی لغات نامانوس لاتین پرداخت که بخاطر مضمون انتقادی¬اش مورد توجه حضار قرار گرفت.

بعد از آن ابراهیم کاظمی با واکنش اقشار مختلف جامعه، نسبت به تحریم¬ها و مشکلات اقتصادی، شوخی کرد.

آیتم بعدی را آقای خداپرست با مکالمه طنزگونه تلفنی با ترامپ در قالب شعر اجرا کرد.

الو ترامپ! چطوری؟ سلام، احوالت؟

به روی گوشی‌ام افتاده بود میس کالت

شنیده‌ام که به خاورمیانه می‌خندی!؟

بخند، خنده می‌آید به گونه‌ی چال‌ات!

خبر نداری از اینجا ولی هوا خوب است

به جان بانو کلینتون که حال ما خوب است

پیامکی بده به پُمپئو؛ که حال همه

فقط به کوری چشم شما دو تا خوب است

قسمتی از این شعر و مکالمه با لهجه شیرین مشهدی و با فضای خاصی که این اجرا از نظر گویش نیاز داشت، اجرا شد که مورد استقبال ویژه مشهدی‌ها قرار گرفت:

الو ترامپ چی شد پس؟ مِگه صدا نمیه؟

مِگه صدای مو از مشهدالرّضا نمیه!؟

چته یره؟ تو برِی چی گیریفته ای لُکنت

لُ لُک ن نت گیـ گیـ ریفتن به کِدخدا نمیه

به قول مشهدیا مخلصمِ خداوِکیل

خدا خودش مدِنه مفلسِم خداوِکیل

سر قضیّه ی برجام مو غِلط کِردُم

سرِ قضّیه ی پهباد دِپرس ام خداوِکیل

بگِن به موشک تان کار ما رِ زارت نِکنه

به سمتِ سیبْل مقابل ه‌هوس دارت نِکنه

مِ‌میرم از گُ‌گُ‌گُشنگی اگه زِبونُم لال

ب‌بِن س‌سل س‌س‌سلمان کاکارت به کارت نِکنه

در انتهای برنامه، به برنده مسابقه پیامکی سمزقند که به صورت زنده در حین برنامه انجام شد، یک کیلو سیب زمینی اهدا شد و کیک تولدی که به مناسبت سالگرد یک سالگی سمزقند، تدارک دیده شده بود، بصورت نمادین توسط طنزپردازان باشگاه طنز انقلاب اسلامی برش خورد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.