سال 81 زمانی که مقام معظم رهبری برای بازدید به نیرو تشریف آوردند، دو نکته فرمودند: یکی کار برای جوانان و دوم اثر گذاری کار. از همان زمان، علاوه بر کارهای بسیاری که به نام طرح بصیرت اجرا شد، از سال 1387 یک کار خاص هم اجرایی شد و آن تشکیل کتابخانه دفاع مقدس در نیروی دریایی سپاه بود.

کتابهای دفاع مقدس با تقریظات «آقا» به چشم آمدند

قدس-فرحروز صداقت: حجة الاسلام علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در نیروی دریایی سپاه را در حالی ملاقات می کنم که به همراه تعدادی از خانواده شهدا و جانبازان 8 سال دفاع مقدس برای زیارت به مشهد مقدس آمده اند. یکی از کارهای مهم این فعال فرهنگی سالهای دفاع مقدس، گردآوری تقریظات مقام معظم رهبری بر کتابهای دفاع مقدس است.مؤلف کتاب «نسیم سبز خاطره ها» از کسانی است که بیشترین حمایت از کتابهای حوزه دفاع مقدس دارد. شیرازی در باره تالیف این کتاب می گوید:
از سال 1369 در همکاری که با دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری داشتیم، با تقریظاتی که مقام معظم رهبری بر کتابهای این حوزه می نوشتند، آشنایی داشتم. از همان زمان تصمیم گرفتم اقدامهایی روی کتابهای این حوزه صورت دهم، بخصوص با نگاهی که رهبری داشتند، اما به علت ممنوع بودن این تقریظات که رهبری فرموده بودند توزیع نشود، این کار به صورت گسترده انجام نشد. بعضی از این مطالب را در دو مقاله، در روزنامه جمهوری اسلامی 15 سال پیش چاپ کردم، تا اینکه سال 85 با آقای سرهنگی تصمیم گرفتیم این تقریظات چاپ شود، بنابراین این تقریظات و تدابیر جدیدتر رهبری را در کتاب «نسیم سبز خاطره ها» گردآوری و چاپ کردیم.

 نسیم سبز خاطره ها

وی جمع آوری تقریظات رهبری و تدوین آنها در یک کتاب را در جذب مخاطبان به کتابهای حوزه دفاع مقدس بسیار مهم می داند و می گوید: ما در این کتاب سعی کردیم چند نکته را مورد توجه قرار بدهیم. اول نگاه مقام معظم رهبری به دفاع مقدس و فرهنگ آن، دوم اهمیت این فرهنگ در رابطه با حفظ ارزشها و صدور انقلاب اسلامی و سوم باتوجه به نگاه ایشان، تقریظات به گونه ای انتخاب شدند که کتابهایی مورد توجه قرار بگیرند که وقتی افراد این کتابها را مطالعه می کنند، گرایششان به مطالعه کتابهای دفاع مقدس افزون تر شود. چهارم تلاش شد در این کتاب خلاصه ای از آن کتابها آورده شود که اگر کسی نتوانست کتاب را پیدا کند، بتواند با مراجعه به کتاب «نسیم سبز خاطره ها»، نمایی از این کتاب را به دست آورد.وی علت استقبال از کتابهای حوزه دفاع مقدس را تبلیغ درست کتابها می داند و می گوید: معرفی درست کتابها، نوع چاپ کتاب و زیبایی جلد در جذب مخاطبان مؤثر خواهد بود. در دسترس قرار دادن کتابها هم می تواند مؤثر باشد.

آمار کتابخوانی دفاع مقدس

یکی دیگر از حرکتهای فرهنگی این فعال فرهنگی، راه اندازی کتابخانه های دفاع مقدس در نیروی دریایی سپاه است.وی در این باره می گوید: سال 81 زمانی که مقام معظم رهبری برای بازدید به نیرو تشریف آوردند، دو نکته فرمودند: یکی کار برای جوانان و دوم اثر گذاری کار. از همان زمان، علاوه بر کارهای بسیاری که به نام طرح بصیرت اجرا شد، از سال 1387 یک کار خاص هم اجرایی شد و آن تشکیل کتابخانه دفاع مقدس در نیروی دریایی سپاه بود.
این کتابخانه ها ابتدا در سنگرها سپس در محل استقرار سربازان در آسایشگاه ها و سپس در نمازخانه ها و مساجد و امروز هم در شهرکها تشکیل شد و نتیجه اینکه بیش از ششصد کتابخانه دفاع مقدس در نیروی دریایی سپاه راه اندازی شده است. این حرکت، گام مهمی برای ترویج کتابخوانی بود و نیز آشنایی نسل جدید با فرهنگ دفاع مقدس.
شیرازی آمار استقبال از کتابخانه دفاع مقدس را در نیروی دریایی سپاه افزون بر شش- هفت هزار نفر اعلام می کند و می گوید: اجرای مسابقات کتابخوانی، گرایش به مطالعه کتابهای دفاع مقدس را بسیارزیاد کرد.
وی در ادامه می گوید: گروه های کتابخوانی را نیز درون مجموعه تشکیل دادیم و هم اکنون تعداد قابل توجهی از افراد کتابخوان داریم که بیش از 50 تا 60 کتاب خوانده اند و حتی تعدادی 100 کتاب دفاع مقدس را هم مطالعه کرده اند.
جانباز شیرازی، نماینده ولی فقیه در نیروی دریایی سپاه مطالعه کتابهای دفاع مقدس را در انتقال اهداف و ارزشها به نسل امروز از ضروریات ارزیابی می کند و می گوید: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند «شما برای صدور انقلاب کتابهای خاطرات دفاع مقدس را داشته باشید، کافی است» ما هم اگر تلاش کنیم نسل امروز را با گنجینه هشت سال دفاع مقدس که همانا ایثارگری، شهادت طلبی، شجاعت و ایمان و اخلاص است، آشنا کنیم، بسیاری از فاصله ها از بین خواهد رفت و به یقین جلوتر از همه حرکت خواهد کرد.

پرتویی از خورشید

از حجة الاسلام علی شیرازی کتابهایی به چاپ رسیده است. از جمله دو جلد کتاب به نام «افق اندیشه» در مقوله سیاسی، سه جلد کتاب به نام «سخن صمیمانه با رئیس جمهور» که نقد تفکر آقای خاتمی است و چندین کتاب گفتمان سیاسی در دوران اصلاحات، کتابهای «نامه های دلتنگی» و «نسیم سبز خاطره ها» با موضوع دفاع مقدس و کتاب زندگینامه مقام معظم رهبری «پرتویی از خورشید».

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.