اظهارات وزیر خارجه آمریکا علیه روسیه و چین که در مراسمی در آلمان ایراد شد، با انتقادات گسترده‌ای مواجه گردید.

تلاش وزیر خارجه آمریکا برای برانگیختن احساسات ضد روسی در آلمان با شکست مواجه شد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، اظهارات مداخله جویانه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که در مراسم گرامیداشت سالگرد فرو افتادن دیوار برلین در آلمان ایراد شده بود، با واکنش تند در داخل و خارج از آلمان روبه‌رو شده است.

وزیر خارجه آمریکا که برای گرامیداشت سی‌اُمین سالگرد برچیده شدن دیوار برلین به آلمان سفر کرده بود، از فرصت دست داده برای سخنرانی در این مراسم برای حمله به کشورهای دیگر از جمله روسیه و چین استفاده کرد.

مایک پمپئو گفت: «همه کسانی که در این اتاق حضور دارند، وظیفه‌ای دارند و باید این را بپذیریم که کشورهای آزاد در باورهای خود در رقابت با کشورهایی هستند که آزاد نیستند. امروز روسیه‌ای که در دستان مامور سابق ک. گ. ب که در درسدن حضور داشت قرار دارد، به همسایگان خود تجاوز می‌کند و مخالفان سیاسی خود را می‌کشد. حزب کمونیست چین از تاکتیک‌ها و شیوه‌های خود برای سرکوب مردم استفاده می‌کند، اقداماتی که به صورتی دهشتناک برای مردم آلمان شرقی سابق، آشناست».

در همین حال اظهارات پمپئو که خود زمانی ریاست سیا را به عهده داشت و در زمان خدمت در ارتش نیز در اطراف دیوار برلین گشت زنی می‌کرد، با واکنش برخی رسانه‌های بزرگ در داخل آلمان نیز روبه‌رو شده است.

دویچه وله، از رسانه‌های عمده در داخل آلمان در انتقاد به اظهارات وزیر خارجه آمریکا گفته است وی این کشور (آلمان) را به سبب حضور در زمان جنگ سرد در اینجا به خوبی می‌شناسد. ولی سوال اینجاست که نیروهای آمریکایی چه زمانی می‌خواهند آلمان را ترک کنند؟

نزدیک چهل هزار نیروی ارتش آمریکا در آلمان حضور دارند و واشنگتن همواره نگران از دست رفتن نفوذ خود در آلمان است.

توماس فاسبندر (THOMAS FASSBENDER) روزنامه‌نگار مقیم برلین می‌گوید: این اظهارات تلاشی دون‌مایه برای زنده کردن نوستالژی جنگ سرد و زنده کردن خشم آلمان‌ها از روسیه است. بهترین راه برای این کار و زنده کردن تصویری از یک دشمن قدرتمند در میان مردم و سیاستمداران آلمانی، ترسیم چهره‌ای از روسیه است که تا جایی که امکان داشته باشد، به شوروی نزدیک باشد. یکی از واهمه‌های اصلی که در تفکر ژئواستراتژیک آمریکا می‌توان آن را دید، نگرانیِ از دست دادن کنترل بر آلمان است، آلمانی که بالاخره سرنوشتش را خود به دست می‌گیرد. تلاش‌هایی که انجام می‌گیرد از دیدگاه من تلاشی برای نگه داشتن اروپای غربی در واهمه و ترس از روسیه است تا همچنان تفکر ژئواستراتژیک آمریکا در این منطقه جاری باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.