اهواز- پرداخت حقوق که در طی سال های گذشته در مجتمع کشت و صنعت هفته تپه به کابوس کارگران و مسئولان تبدیل شده است به رغم تلاش های انجام پذیرفته برای حل آن هم چنان با کم و کاست روبروست تا آن جا که یک بار دیگر کارگران کشاورزی این شرکت روز شنبه با تجمع در مقابل فرمانداری شهرستان شوش خواستار دریافت مطالبات خود شدند.

کارگران کشت و صنعت هفت تپه چشم انتظار پرداخت حقوق

قدس آنلاین-گروه استان ها: تعداد ۲۰۰ نفر از یک هزار و ۲۰۰ کارگر بخش کشاورزی این شرکت که بنا بر گفته آن ها حقوق سه ماه مرداد، شهریور و مهرماه را دریافت نکردند باری دیگر طی تجمعی اعتراض آمیز خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت معیشت خود شدند.

این کارگران پس از توقف ۲ ساعته مقابل فرمانداری شوش به سمت میدان بسیج این شهر حرکت کردند و برای دقایقی خیابان‌های شهید دانش، شریعتی و میدان هفت‌تیر به دلیل حضور کارگران بسته شد.

گفتنی است این تجمع در حالی انجام شد که رییس هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه پیش از این قول داده بود که حقوق معوقه کارگران قسمت کشاورزی این شرکت تا پایان آبان‌ماه پرداخت شود.

احسان اله اسدبیگی البته متذکر شده بود اعتصاب‌های گذشته خسارت‌های زیادی به بخش‌های مختلف بویژه کشاورزی وارد کرده و مشکلاتی برای برداشت نیشکر داشته است.

آنچه گذشت

ریشه تمام داستان های کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به بهمن ماه ۱۳۹۴ بازمی گردد؛ زمانی که صددرصد سهام این شرکت به دو جوان ۲۸ و ۳۱ ساله واگذار شد.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ـ که طی سال های گذشته به سوژه بسیاری از رسانه ها تبدیل شده است در ۱۴ کیلومتری شهر شوش و ۱۰ کیلومتری معبد چغازنبیل به وسعت ۲۴ هزار هکتار قرار دارد که در سال ۱۳۳۸ شروع به کار کرد.

فعالیت رسمی شرکت از سال ۱۳۴۰ آغاز شد، ولی در سال ۱۳۵۴ رسما با نام شرکت، دارای اختیار انجام عملیات کشاورزی برای تولید نیشکر و ایجاد صنایع و فرآورده های وابسته ثبت شد.

در سال ۱۳۹۱ پروژه بازسازی و نوسازی تجهیزات مکانیکی با هدف افزایش تولید شکر، بر عهده شرکت نوسازی صنایع ایران قرار گرفت.

تا سال ۱۳۹۴ این شرکت که یکی از بزرگترین کارخانه های صنعتی استان خوزستان محسوب می شد، صددرصد زیر در اختیار دولت بود.

نحوه اداره این شرکت توسط دولت به گونه ای بود که این شرکت تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفته بود.

به گفته علی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی زیان انباشته این شرکت در سال ۱۳۹۴ و قبل از واگذاری به حدود ۳۴۵ میلیارد تومان رسیده و حقوق کارگران و کارکنان شرکت هفت ماه بود که پرداخت نشده بود.

این شرکت قبل از واگذاری حدود ۱۵۰ میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار بود که این موضوع نشان می داد، بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال، حق بیمه کارگران پرداخت نشده. همچنین هدف گذاری تولید شکر در این شرکت، ۱۰۰ هزار تن بود که در زمان واگذاری این میزان به ۳۵ هزار تن رسیده بود.

با این شرایط، دولت تصمیم گرفت که این شرکت تحت کنترل خود را به بخش خصوصی واگذار کند. سازمان خصوصی سازی نیز مأمور انجام این کار شد.

در سیصد و پنجمین جلسه هیأت واگذاری در ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۴ که در محل سالن جهاد اقتصادی وزارت امور اقتصادی و داریی تشکیل شد، موضوع واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه تصمیم گرفته شد، ۱۰۰درصد سهام شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه متعلق به شرکت مادرتخصصی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به صورت مزایده واگذار شود.

حریف و حدیث های ناتمام

در ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۴ بود که روابط عمومی سازمان خصوصی سازی خبر مزایده این شرکت را منتشر کرد و سرانجام این شرکت دولتی در بهمن ماه ۱۳۹۴ و طی یک فرآیند قانونی در سازمان خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شد.

 با این واگذاری صاحبان جدید شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، دو شرکت زئیوس و آریاک بودند که با پیش پرداخت ۶۰ میلیارد ریال صاحب این شرکت عظیم شدند.

مهرداد رستمی چگنی و امید اسدبیگی به ‌عنوان دو جوان ۲۸ ساله و ۳۱ ساله بودند که توانستند در مزایده این شرکت را خریداری کنند.

از همان زمان واگذاری شرکت کشت و صنعت هفت تپه، اعتراضات به نحوه واگذاری آغاز شد. برخی به زیان ده بودن شرکت در زمان واگذاری به دیده تردید می نگریستند و معتقد بودند این موضوع به آن دلیل مطرح شده است که خریداران، شرکت را با مبلغ کمتری خریداری کنند و برخی دیگر پیش پرداخت ۶۰ میلیارد ریال برای در اختیار گرفتن شرکتی که دارای ۲۴ هزار هکتار زمین مرغوب از قرار هر هکتار ۱۰۰ میلیون تومان می باشد را ناعادلانه می خواندند.

عده ای نیز این پرسش برایشان مطرح بود که چگونه دو جوان ۲۸ ساله و ۳۱ ساله اهلیت خرید چنین شرکت بزرگی را داشته اند؟

به هر صورت این تردیدها و شک ها به نحوه واگذاری و سایر مسائل راه به جایی نبرد و صاحبان جدید شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه کار خود را در این شرکت آغاز کردند اما تاکنون این شرکت هم چنان با پرداخت حقوق معوقه روبرو بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.