۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 678686

افزایش و اصلاح قیمت بنزین و سهمیه‌بندی این محصول راهبردی طی دو روز گذشته حاشیه ها و واکنش های زیادی را در پی داشته است.

تأکید دولت و نظارت مجلس

روز جمعه دولت در راستای عادلانه‌سازی نحوه توزیع یارانه‌ها اقدام به افزایش و اصلاح قیمت بنزین و سهمیه‌بندی این محصول راهبردی کرد. به گفته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور پیش‌بینی دولت این است که ۳۱ هزار میلیارد تومان از این طریق درآمد حاصل شود که بر اساس مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در قالب افزایش یارانه‌نقدی میان هفت دهک جمعیتی یعنی بیش از ۱۷ میلیون خانوار ایرانی با ۶۰ میلیون نفر جمعیت بازتوزیع شود تا آن‌دسته از افراد جامعه که از خودرو شخصی استفاده نمی‌کنند هم از یارانه سوخت بهره‌مند شوند.

با این حال پس از اعلام یکباره افزایش قیمت بنزین، برخی نارضایتی‌ها و اعتراض‌ها قابل پیش‌بینی و معمول بود. اما در پایان هفته قبل برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و به تبع آن‌ها برخی از کانال‌های ضد انقلاب و اکانت‌های فیک وابسته به ضد انقلاب، سرویس‌های بیگانه و وابسته به عربستان سعودی و منافقین با انتشار اخبار و تصاویر جعلی از اعتراضات و اغتشاشات خیابانی و آتش زدن اماکن و پمپ بنزین‌ها مردم را برای پیوستن به این اعتراضات ساختگی و دروغین تحریک کرده و از آن‌ها خواستند در روزهای بعد هم این اقدامات را ادامه دهند.

اعتراضات پراکنده در تهران و برخی شهرها

در پی این فضاسازی‌ و دروغ‌پراکنی‌ها و موج‌سواری این شبکه‌ها بر برخی اعتراضات محدود و چند ده یا چند صد نفره، دیروز برخی از شهرها شاهد برخی تجمعات و عمدتاً ایجاد ترافیک‌های پراکنده و مقطعی بود. به گزارش ایرنا در شیراز،‌ گرگان،‌ خرم‌آباد،‌ قم،‌ ایلام، کرج و تهران، برخی رانندگان با خاموش کردن خودروهایشان و ایجاد ترافیک، ‌نارضایتی خود را از نرخ جدید بنزین اعلام کردند. در سنندج، ‌دورود و قزوین، مهدی‌شهر،‌ گرمسار و شاهرود و مشهد نیز اعتراض‌هایی انجام شده است. البته در تهران بارش نخستین برف پاییزی و آب گرفتگی خیابان‌ها نیز مزید بر برخی ترافیک‌ها در شماری از خیابان‌های شمالی شهر شد.

مشاهدات خبرنگاران قدس حاکی است، در برخی از مناطق نیز برخی عناصر و افراد با حرف‌های تحریک‌آمیز و دعوت از مردم برای تجمع سعی در تهییج مردم و مجاب کردن رانندگان به خاموش کردن خودرو و ترک آن داشتند و حتی گاه اقدام به تهدید و توهین به افرادی که به آن‌ها پاسخ منفی می‌دادند شده و تلاش داشتند در شهر راه‌بندان ایجاد کنند که البته این موارد زیاد نبود و به فوریت پایان یافت؛ چرا که ایجاد ترافیک برای آمبولانس‌ها و مردم عادی نیز زحمت زیادی ایجاد می‌کرد.

همزمان با این اتفاقات، جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه دیروز برای بررسی اجرای مصوبه اصلاح قیمت بنزین تشکیل شد و وزیر کشور گزارشی از این روند به سران قوا ارائه داد. در این جلسه تأکید شد همه قوا در دولت در اجرای این مصوبه همکاری کامل خواهند کرد و از همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور خواسته شد برای اجرای موفق این طرح و تحقق اهداف آن همکاری کنند.

دادستان کل: اصلاح قیمت بنزین مطابق قانون است

دادستان کل کشور هم در واکنش به برخی اعتراضات و ناآرامی‌ها با بیان اینکه مدیریت اصلاح قیمت بنزین بر اساس قانون و کارشناسی‌های انجام شده توسط دولت محترم ابلاغ شده است، گفت: مردم عزیز ما قطعاً خط خودشان را از تعداد اندکی از اخلالگرانی که به‌طور قطع ریشه در خارج از کشور دارند، جدا خواهند کرد.

محمدجعفر منتظری افزود: متأسفانه عده‌ای از افرادی که به دنبال ایجاد ناآرامی و سوءاستفاده از شرایط هستند با ایجاد اخلال در نظم عمومی، مشکلاتی برای مردم ایجاد کردند. بی‌شک مردم به تعدادی اخلالگر اجازه بهره‌برداری از شرایط را نخواهند داد و نیروهای نظامی و دستگاه قضایی وظیفه خود می‌دانند با افرادی که اخلال در نظم عمومی ایجاد می‌کنند طبق مقررات قانونی برخورد کنند.

وزارت کشور: با شایعه‌پراکنان برخورد می‌شود

گفتنی است، به دنبال خبرسازی و دروغ‌پراکنی شبکه‌های وابسته به خارج برای تحریک مردم به اغتشاش، مرکز فوریت‌های امنیتی، اطلاعات و اخبار وزارت کشور اعلام کرد با شایعه‌پراکنان فضای مجازی مطابق قانون برخورد می‌شود. به گزارش قدس آنلاین، صیدال فعال، رئیس مرکز فوریت‌های امنیتی، اطلاعات و اخبار وزارت کشور اعلام کرد: پس از اجرای برنامه تغییر قیمت بنزین، زمینه سوءاستفاده و شایعه‌پراکنی عده‌ای در فضای مجازی ایجاد شده است و در این راستا معاندان نیز در جهت بزرگنمایی رویدادها و برای دستیابی به اهداف ضد مردمی خود، اقدام به شایعه‌سازی و دروغ‌پراکنی می‌کنند. وی افزود: پخش کلیپ‌های مربوط به یال‌های پیش از حریق‌های غیرعمدی در برخی پمپ بنزین‌ها از جمله این اقدامات است که این حرکت موجب ترویج فضای بی‌اعتمادی و ناامنی در جامعه می‌شوند.

درخواست آیات عظام صافی گلپایگانی و علوی گرگانی از نمایندگان مجلس

دیروز همچنین آیت‌الله صافی گلپایگانی و آیت‌الله علوی گرگانی در پیام‌هایی جداگانه ازافزایش قیمت بنزین ابراز نگرانی کردند. در پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی آمده است: متأسفانه در حالی‌که گرانی، تورم و بیکاری بسیاری از اقشار مملکت را در وضعیت سخت و ناراحت‌کننده‌ای قرار داده، طرحی در شب میلاد رسول رحمت (ص) توسط سران قوا تصویب شد که موجب تأسف و نگرانی شدید است. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم لغو این طرح را اعلام کنند و برای رفع مشکلات مردم، با مشورت بزرگان و اساتید علم اقتصاد اقدام فوری نمایند.

همچنین آیت‌الله علوی گرگانی در پیام جداگانه‌ای اظهار کرد: خبر ناراحت‌کننده افزایش ناگهانی قیمت بنزین در شرایط فعلی که اثر تحریم‌ها و افزایش غیرمتعارف ارز بر زندگی مردم فشار زیادی را وارد کرده است موجب ناراحتی شدید اینجانب گردیده است. اینجانب از همه نمایندگان مجلس می‌خواهم با قاطعیت جلو ایجاد التهاب معیشتی در جامعه را گرفته و از دولت محترم نیز می‌خواهم تا دیر نشده در تصمیم خود تجدیدنظر کرده و با همفکری کارشناسان دلسوز و متعهد و به کارگیری جوانان مؤمن و متعهد و نخبه به تقویت تولید داخلی و حل اساسی مشکلات آن اهتمام ورزند.

ورود مجلس به پرونده بنزین

از سوی دیگر به دنبال تصمیم از پیش اعلام نشده دولت و اعتراضات مردمی، نمایندگان مجلس نیز تصمیم به ورود به موضوع گرفته و به این رخدادها واکنش نشان دادند. محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده مجلس برای بررسی موضوع افزایش قیمت بنزین شد و گفت: سران سه قوه و اعضای شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا باید دلایل این تصمیم را اعلام کنند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون بودجه و از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی هم با اشاره به اینکه نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن دارای ایرادات و اشکالاتی است و دولت در این زمینه حتی مجلس را هم در جریان کار نگذاشته بود، گفت: ما یکشنبه در مجلس از آقای لاریجانی می‌خواهیم وزرای مرتبط را به مجلس دعوت کند تا توضیحات لازم را درباره این افزایش قیمت ارائه دهند. اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس هم با بیان اینکه بهتر بود افزایش قیمت بنزین به صورت پلکانی انجام می‌شد، گفت: رئیس‌جمهور باید در یک گفت‌وگوی تلویزیونی مردم را درباره افزایش قیمت بنزین توجیه و قانع کند.

منبع: روزنامه قدس 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.