سی و چهارمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی این هفته در منطقه رسالت مشهد و در قالب افتتاح کتابخانه مسجد امیرالمؤمنین) ع(برگزار میشود.

افتتاح پنجاه و ششمین کتابخانه آستان قدس در منطقه رسالت مشهد

محمدحسین مروج کاشانی/

 سی و چهارمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی این هفته در منطقه رسالت مشهد و در قالب افتتاح کتابخانه مسجد امیرالمؤمنین) ع(برگزار میشود.

معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این مطلب به خبرنگار قدس گفت: همزمان با هفته کتاب، سی و چهارمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی مربوط به افتتاح پنجاه و ششمین کتابخانه وابسته به آستان قدس رضوی در مسجد امیرالمؤمنین) ع(واقع در منطقه رسالت مشهد برگزار میشود.

 مهدی قیصری‌نیک به مناســبت هفته کتاب و درباره چگونگی تأســیس کتابخانه آســتان قدس رضــوی افزود: دربــاره تاریخ و چگونگی تأســیس کتابخانه آســتان قدس رضــوی نمی‌توان مطلبی را به روشــنی بیان کرد. برخی سال 327 هجری قمری را کــه قدیمی‌ترین جــزوه قرآنِ خطی توســط فــردی به نام» کشواد بن امالس» (حکمران اصفهان) به روضه منوره رضوی وقف شده است را سال تأسیس و تشکیل قرآن خانه و کتابخانه آستان مقدس حضرت رضا(ع) میدانند.

این مقام مسئول ادامه داد: با این حال از مفاد برخی از وقفنامه‌ها چنین برمی‌آیدکه کتابخانه آستان مقدس رضوی در ســال 861 هجری قمری دایر و مورد استفاده عموم قرار گرفته اســت و از حدود ســال 1150 هجری قمری، مکان ویژه‌ای برای کتابخانه در نظر گرفته شــد؛ اما توجه جدی به جایگاه کتابخانه به اوایل قرن چهاردهم خورشیدی برمی‌گردد.

 وی تصریح کرد: همین امر، علت شتاب در روند توسعه کتابخانه و اقبال روزافزون پژوهشــگران و کتابخوانان به این مرکز به شمار میرود. اگرچه محل کتابخانه در طول سالیان متعدد بارها تغییر یافته، اما همواره در جوار مرقد مطهر رضوی و داخل حوزه اماکن متبرکه حرم منور امام هشتم(ع) قرار داشته است.

 قیصری نیک اظهار کرد: آنچه در این کتابخانه در ســال‌هایِ پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران مورد اهتمام جدی قرار گرفت، توســعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بــود و از آنجا که تولیت‌های این آستان مقدس، توجه ویژهای به توسعه کتابخانه‌ها داشــته‌اند، توسعه فراوانی هم در این حوزه ایجاد شده است که از سه باب کتابخانه در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به بیش از 56 باب کتابخانه در بعد از پیروزی انقاب اسالامی افزایش یافته است که ساخت بنای باشکوه کنونی ساختمان کتابخانه مرکزی آســتان قدس رضوی در سال 1374 شمســی با 28 هزار و 800 مترمربع زیربنا، یکی از توسعه‌های کتابخانه‌ای در این زمینه است.

معــاون امــور موزه‌ها دربــاره ویژگی‌هــای کتابخانه مســجد امیرالمؤمنین(ع) خاطرنشــان کرد: پنجاه و ششــمین کتابخانه وابسته به آستان قدس رضوی در مسجد امیرالمؤمنین(ع) افتتاح می‌شــود. این کتابخانه در منطقه رســالت مشهد، به متراژ 400 مترمربع و گنجایش 100 نفر در طبقه فوقانی این مسجد تجهیز و راه‌اندازی شده است.

 قیصری نیک گفــت: در حال حاضر این کتابخانــه دارای حدود 5 هزار و 500 نسخه منابع چاپی، تالارهای مطالعه قفسه باز آقایان و بانوان، تالار مطبوعات، واحد امانت کتاب، واحد اینترنت، کتابخانه دیجیتال و... است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.