مقام بلندپایه کره شمالی در بیانیه‌ای با اشاره به سیاست‌های آمریکا اعلام کرد پیونگ‌یانگ دیگر مذاکرات بی‌فایده با واشنگتن علاقه‌ای ندارد.

کره شمالی: دیگر به گفت‌وگوی بی‌فایده با آمریکا علاقه‌ای نداریم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، کیم کایه گوآن، مقام بلندپایه کره شمالی و معاون سابق وزیر خارجه این کشور، دوشنبه اعلام کرد این کشور به گفت‌وگوهای بی‌حاصل با آمریکا، که فقط باعث می‌شود ترامپ چیزی برای مباهات کردن داشته باشد، علاقه‌ای ندارد.

او ضمن بیان این مطلب از آمریکا خواست اگر خواهان گفت‌وگو است، به سیاست خصمانه خود پایان دهد. این مقام کره شمالی پس از آن این سخنان را بیان کرد که ترامپ یکشنبه با اشاره به برگزاری یک نشست دیگر با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، از وی خواست ”به سرعت اقدام کند“.

کیم کایه گوآن در بیانیه‌ای، که در خبرگزاری مرکزی کره شمالی منتشر شد، اعلام کرد توئیت ترامپ را دیده است، اما با وجود سه نشست دوجانبه بین سران دو کشور از ژوئن سال گذشته تاکنون، بهبود چندانی حاصل نشده است. وی گفت: ”ما دیگر به چنین گفتگوهایی که فایده‌ای برای ما ندارد، علاقه‌ای نداریم. “

کیم کایه گوان گفت: ”با توجه به اینکه در مقابل چیزی به دست نمی‌آوریم، دیگر به رئیس جمهور آمریکا چیزی نمی‌دهیم که بتواند به آن افتخار کند، مگر اینکه در مقابل موفقیت‌هایی که ترامپ به عنوان دستاوردهای اجرایی به آن افتخار می‌کند، چیزی دریافت کنیم.“

این دومین بار کمتر از یک هفته است که ترامپ هدف مستقیم اظهارات مقامات کره شمالی قرار گرفته است؛ اقدامی که کره شمالی از زمان از سرگیری روند گفتگوی دو طرف در سال ۲۰۱۸ -که به طور عمده غیرسازنده بوده است- از آن اجتناب کرده است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در بیانیه‌ای دیگر به نقل از کیم یونگ چول، مقام بلندپایه‌ای که قبلاً هدایت مذاکرات با آمریکا را بر عهده داشت، ظاهراً در اشاره به تمرین‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی و تحریم‌های تنبیهی آمریکا اعلام کرد واشنگتن ”نباید قبل از کنار گذاشتن سیاست خصمانه خود، رؤیای خلع سلاح هسته‌ای را در سر بپرورد.“

او گفت: ”ما هیچ اضطراری نداریم و قصد نداریم با آمریکای حقه‌باز پای میز بنشینیم.“

این مقام افزود کره شمالی انتظار دارد ”برای هر دستاورد اجرایی که رئیس جمهور آمریکا که بیش از یک سال، این همه درباره آن صحبت کرده است، ما به ازاء دریافت کند. تنها زمانی رایزنی درباره خلع سلاح هسته‌ای ممکن خواهد بود که اعتمادسازی بین کره شمالی و آمریکا در اولویت قرار گیرد و همه تهدیدها علیه امنیت و توسعه این کشور برطرف شود. “

ترامپ و رهبر کره شمالی ژوئن سال گذشته برای نخستین بار در اجلاس تاریخی در سنگاپور دیدار کردند. هدف از این دیدار، پیشبرد مذاکراتی بود که آمریکا امیدوار بود به برچیدن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی منجر شود.  این گفت‌وگوها پیشرفت چشمگیری نداشته است و دومین اجلاس ترامپ و کیم جونگ اون که ماه فوریه در ویتنام برگزار شد، شکست خورد.

سران دو کشور ماه ژوئن در سومین نشست بر سر آغازه دوباره مذاکرات توافق کردند، اما گفت‌گوهای دو کشور در سطح کاری ماه اکتبر پس از آن پایان یافت که فرستاده کره شمالی، آمریکایی‌ها را متهم کرد با دست خالی پای میز مذاکره آمده‌اند.

کره شمالی خواهان لغو تحریم‌هایی شده است که موجب تزلزل اقتصادی این کشور شده است. کیم جونگ اون ماه آوریل به واشنگتن تا پایان سال ضرب الاجل تعیین کرد تا نرمش بیشتری نشان دهد. این درخواست موجب نگرانی درباره اقدام احتمالی کره شمالی در از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های دوربرد شد که از سال ۲۰۱۷ به حال تعلیق درآورده بود؛ تعلیقی که ترامپ بارها از آن به عنوان دستاورد بزرگ تعامل با کره شمالی نام برده است.

کیم کایه گوآن گفت اگر آمریکا واقعاً خواهان گفت‌وگو است، باید گامی قاطعانه در جهت کنار گذاشتن سیاست خصمانه‌اش بردارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.