رئیس جمهوری روسیه گفت: ناتو برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی بوجود آمد، ولی به‌رغم فروپاشی شوروی، به موجودیت خود ادامه داده و حتی گسترش یافته و تفکرات منسوخ در ناتو مانع از همکاری برای مقابله با تهدیدات واقعی شده است.

 پوتین: تفکرات منسوخ در ناتو مانع از همکاری با روسیه می‌شود

قدس آنلاین؛ به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در دومین روز نشست خود با مقامات نظامی به منظور بررسی نیازهای ناوگان دریایی این کشور در بندر سوچی، اعلام کرد که الگوهای کلیشه‌ای و تفکرات منسوخ مورد استفاده قرار گرفته در ناتو نمی‌تواند ابزاری برای همکاری در جهان کنونی باشد که به سرعت در حال تغییر است.

پوتین گفت: «تفکرات منسوخ مربوط به سال‌های بسیار گذشته دیگر نمی تواند ابزاری برای یافتن راه حل و تصمیم گیری موثر درباره مشکلات جهان حاضر باشد که به سرعت در حال تغییر و تحول است. این در حالی است که ما بارها آمادگی خود را برای همکاری با ناتو اعلام  و تاکید کرده‌ایم که برای مقابله مشترک با تهدیدات واقعی درجهان، از جمله، همانطور که همه می‌دانید: تروریسم المللی، مناقشات مسلحانه منطقهای و خطر گسترش غیرقابل کنترل سلاحهای کشتار جمعی آمادگی داریم.»

رئیس جمهور افزود: «روسیه بارها برای همکاری با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را گام‌هایی را برداشته و تلاش کرده تا پیشنهادات سازنده‌ای برای همکاری و حتی برگزاری رویدادهای مشترک بدهد. ولی پس از سال ۲۰۰۸   عملاً همکاریهای ما از بین رفته، برای اینکه ناتو، اگر نگوییم بی‌ادبانه، برخورد نامناسبی با روسیه داشته، بدون تردید منافع فدراسیون روسیه را مورد در نظر نمیگیرد و تمامی پیشنهادات ما درباره همکاریرا رد کرده است.»

ولادیمیر پوتین با اشاره به مشکلات مربوط به ناتو، یادآور شد: « دقیقاً سوم و چهارم دسامبر (۱۲-۱۳ آذر ماه) در لندن نشست سران ناتو به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس پیمان آتلانتیک شمالی در حال برگزاری است. ناتو در تاریخ ۴ آوریل سال ۱۹۴۹ به عنوان مولفه اصلی جنگ سرد و مقابله با اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شد. همانطور که همه می‌دانند اتحاد جماهیر شوروی دیگر وجود ندارد. پیمان ورشو که بلوک نظامی بود که در پاسخ به تاسیس ناتو به وجود آمده بود، دیگر وجود ندارد. با این وجود، ناتو نه تنها همچنان به موجودیت خود ادامه می‌دهد، حتی در حال توسعه است. کشورهای عضو ناتو در زمان تأسیس آن شامل ۱۲ کشور میشد ولی این پیمان اکنون ۲۹ عضو دارد.»

علاوه بر این، طبق اطلاعات پوتین، هزینه‌های نظامی کشورهای عضو ناتو بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های نظامی در کل جهان است.

وی افزود: «ضمن اینکه امروزه شاهد گسترش ساختارهای نظامی این سازمان در نزدیکی مرزهای روسیه هستیم و این مسئله یکی از تهدیدات بالقوه برای امنیت کشور ماست. البته ما همچنان امیدوار هستیم که تامین امنیت مشترک و صلح و ثبات در جهان حاکم شود.»

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد که در سال ۲۰۱۹ ناوگان نظامی-دریایی این کشور  ۴۸۰ دستگاه تجهیزات و فناوری‌های نظامی جدید دریافت کرده که شامل: انواع زیردریایی‌ها، کشتیهای جنگی و سامانههای موشکی مدرن می‌شود.

پوتین با اعلام اینکه سهم کلی تسلیحات نظامی جدید در ناوگان دریایی روسیه ۶۸ درصد است، تاکید کرد که روند توسعه امکانات نظامی ناوگان باید همچنان ادامه یابد. وی ناوگان دریایی را عامل بسیار مهمی در تامین امنیت روسیه نامید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.