این احتمال مطرح شده که همزمان با به جریان افتادن استیضاح ترامپ، رهبر کره شمالی به دنبال اعمال فشار به رئیس جمهوری آمریکا و کسب امتیاز حداکثری به سود خود است.

 کره شمالی و افزایش فشار به ترامپ همزمان با طرح استیضاح

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پرتاب دو فروند موشک هفته گذشته توسط کره شمالی و واکنش ژاپن مبنی بر تهدید آمیز بودن این آزمایش موشکی نشان داد که موضوع کره شمالی همچنان حداقل برای متحدان آمریکا از حساسیت بالایی برخوردار است.

واکنش یک مقام ارشد وزارت خارجه کره شمالی که نخست وزیر ژاپن را فردی نادان در تاریخ این کشور خطاب کرده بود نیز همین موضوع را تایید کرد. این مقام کره شمالی حتی نخست وزیر ژاپن را تهدید کرد که به زودی شاهد یک موشک بالستیک واقعی خواهد بود. هرچند روند مذاکرات هسته‌ای بین آمریکا و کره شمالی چندان قابل باور به نظر نمی‌رسد و موضوعی مانند استیضاح ترامپ توجه بسیاری را به خود جلب کرده اما پیونگ‌یانگ همسایه‌ای است که توکیو و سئول همواره باید نگران تحرکات آن باشند.

به نظر می‌رسد درحالی که دموکرات‌ها به شدت بر روی موضوع استیضاح ترامپ تمرکز دارند، چالش‌هایی که در دنیا آمریکا را تهدید می‌کنند چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند. دیدارهای ترامپ و رهبر کره شمالی آنطور که در ابتدا به نظر موفقیت آمیز می‌رسید، به سرانجام مورد نظر آمریکا ختم نشد و حتی رابطه شخصی بین ترامپ و کیم نتیجه‌ای مشابه به نسخه رفاقت بین رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر ژاپن به همراه نداشت.

به اعتقاد هری کازیانیس، کارشناس مسائل شرق آسیا، کره شمالی با اقدامات اخیر خود نشان داده که به دنبال استفاده از نوع منحصر به فردی از فشار حداکثری به آمریکا در برابر تحریم‌های اقتصادی آمریکا و متحدانش به ویژه در همسایگی پیونگ‌یانگ است. هدف از تنظیم تحریم‌های اقتصادی علیه پیونگ یانگ ابتدا ممانعت از دستیابی این کشور به تسیلحات هسته‌ای و در مرحله بعد مجبور ساختن کره شمالی به حاضر شدن بر سر میز مذاکره بود اما تعیین ضرب الاجل از سوی رهبر کره شمالی برای پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با آمریکا تا پیش از پایان سال میلادی اقدامی پیش دستانه برای تحت فشار قرار دادن رئیس جمهوری آمریکا بود.

رهبر کره شمالی با اقدامات اخیر خود به دنبال ارسال این پیام به آمریکاست که حاضر شدن بر سر میز مذاکره واشنگتن نیازمند کنار رفتن سیاست‌های خصمانه واشنگتن است. اما نکته جالب در این بین تاثیری است که رفتارهای اخیر  کره شمالی به همراه خواهد داشت. این کشور در سال جاری میلادی چندین بار اقدام به آزمایشات موشکی کرده و تمام این اقدامات در اطراف شبه جزیره کره اتفاق افتاده است. مسلماً آزمایش‌های موشکی پیونگ یانگ نگرانی کره جنوبی و ژاپن را به همراه داشته اما به نظر حتی انتقال این نگرانی به کاخ سفید نیز نتوانسته تغییری در روند فعلی ایجاد کند.

در این بین برخی موضوع استیضاح ترامپ و تاثیر رفتار کشورهایی مانند کره شمالی برای اعمال فشار بیشتر بر رئیس جمهوری آمریکا را مطرح کرده‌اند. البته بررسی‌ها و شواهدی مانند استیضاح نیکسون و کلینتون حاکی از این مسئله است که دو حزب جمهوریخواه و دموکرات به درک کلی درباره حد و مرز اختلافات در حوزه سیاست خارجی رسیده‌اند. به عنوان مثال در دوره اوباما 47 سناتور جمهوریخواه در نامه‌ای سرگشاده به رهبر ایران از احتمال لغو توافق هسته‌ای در دوره رئیس‌جمهوری بعدی خبر داده‌ بودند؛ اتفاقی که در دوره جنگ سرد به هیچ عنوان قابل تصور نبود.

از سوی دیگر استیضاح ترامپ برای کره جنوبی و رئیس جمهوری این کشور که قمار بزرگی بر روی مذاکرات کره شمالی کرده نیز بسیار اهمیت دارد. مون جائه این که به دنبال حک کردن امضاء خود بر روی این دستاورد بزرگ بود تلاش زیادی برای ارتباط ترامپ و کیم انجام داد اما تاکنون این ریسک نتیجه بخش نبوده و درصورت کنار رفتن ترامپ می‌تواند برای او بسیار خطرناک باشد. او که همانند نخست وزیر ژاپن به دنبال ایجاده رابطه‌ای نزدیک و دوستانه با ترامپ (هرچند با شدت کمتر) بود اکنون خود را در میدانی می‌بیند که باتوجه به نزدیک شدن به انتخابات کره جنوبی می‌تواند به قتلگاهی برای او تبدیل شده و لبخند را از چهره مون جائه دور کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.