محمدرضا خادم حضرت - مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: ده هزار و 600 تعاونی درقالب 54 اتحادیه در استان فعال است و بخشهای خدمات و کشاورزی به ترتیب با 2276 و 2200 شرکت بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند. <BR>

 فعالیت 10600 تعاونی در خراسان رضوی

 

علی اکبر لبافی در نشست خبری به مناسبت هفته تعاون افزود: دو هزار تعاونی در قالب چهار اتحادیه به منظور سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال مناسب دارند که پس از ادغام وزارتخانه‌ها، بیش از 800 تعاونی تشکیل شده است. به گفته وی، امسال 350 تعاونی درخراسان رضوی تشکیل شده و استان رتبه اول کشور را در بخش تشکیل تعاونی کسب کرده است.
وی با اشاره به اشتغال 120 هزار نفر در بخش تعاون افزود: 350 تعاونی تشکیل شده امسال 6 هزار عضو دارد و پیش بینی می‌شود 6 هزار اشتغالزایی نیز داشته باشد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی از افتتاح 2300 واحد مسکونی مهر در مهر ماه سال جاری توسط تعاونی‌های مسکن خبرداد و گفت: در کشور 26 درصد از تعاونی‌ها در بخش ساخت و ساز مسکن مهر فعالیت دارند.
وی افزود: این رقم در استان خراسان رضوی 40 درصد است که با همکاری 12 دستگاه اجرایی زیر مجموعه 40 هزار مسکن مهر را ساخته است.
وی همچنین از افتتاح همزمان 38 تعاونی کشاورزی و معدنی با 2864 عضو و 538 نفر اشتغالزایی خبرداد و گفت: این در حالی است که 80 درصد از سرمایه گذاریها از سهم آورده اعضا و کمتر از 20 درصد آورده تسهیلات بانکی است که از نقاط قوت این تعاونی‌ها محسوب می‌شود.
لبافی همچنین افزود: 10 مرکز مشاوره و اطلاع رسانی و خدمات کارآفرین در هفته تعاون افتتاح می‌شود و مسابقات کوهنوردی نیز برای تعاونگران در روز جمعه برگزار می‌شود.وی گفت: همچنین در بوستانهای مناطق 13 گانه شهری مشهد، نمایشگاه عرضه محصولات خانگی برپا می‌شود که با دریافت تسهیلات خانگی تعاونی در توزیع مشاغل پشتیبانی شده‌اند.
وی همچنین از برگزاری همایش بزرگ تعاونگران برتر و کارآفرینان برتر استان با حضور مسؤولان کشوری و استانی در هفته تعاون خبرداد. وی افزود: در این هفته مجموعه ورزشی در تربت حیدریه و منطقه قاسم آباد مشهد با 30 میلیارد ریال سرمایه گذاری به بهره برداری می‌رسد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه حدود 300 میلیارد ریال از منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای ایجاد تعاونی‌های جدید، اختصاص داده شده است، تصریح کرد: مبلغ 600 میلیارد ریال نیز از صندوق مهر امام رضا(ع) با اولویت راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی پیش‌بینی و ابلاغ شده و در حال حاضر 955 متقاضی تشکیل تعاونی‌ها در استان ساماندهی شده‌اند.
پرداخت ماهیانه 6 میلیارد تومان بیمه بیکاری
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در ادامه گفت: میزان بیکاری در فصلهای مختلف سال متفاوت است و میانگین میزان بیکاری در سال گذشته 1/9 درصد بوده که امسال به 4/10 درصد رسیده است.
وی افزود: بیش از 12 هزار نفر در استان تحت پوشش بیمه بیکاری هستند و ماهیانه 6 میلیارد تومان از محل صندوق بیمه بیکاری به آنان پرداخت می‌شود.
وی در ادامه با تأکید بر بیمه کارگران از سوی کارفرمایان، راه برون رفت از معضل بیکاری را احیای روش استاد شاگردی دانست و گفت: کسانی که از کف بازار کار را شروع کرده‌اند، به موفقیتهای بزرگی رسیده‌اند، در حالی که ادامه کار دانش آموختگان در بخش‌های تولیدی با مشکل رو به رو بوده است.
وی در خصوص وضعیت اتباع خارجی، اشتغال و سرمایه‌ گذاری آنها، گفت: برای هر فردی که در خراسان رضوی 300 تا 500 هزار دلار بازرگانی کند، مجوز کار صادر می‌شود و در نتیجه می‌تواند اقامت بگیرد، البته تا کنون 100 سرمایه‌گذار خارجی با مجوز کار در استان فعالیت دارند.
لبافی در خصوص جریمه اشتغال اتباع خارجی، اظهار داشت: در 5 ماه گذشته 400 مدیر بنگاه اقتصادی، به میزان 300 میلیون تومان جریمه شده و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.
معاون امور تعاونی‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیزتعاونی‌های راکد و غیر فعال استان را 5/16 درصد عنوان کرد.
حمید وطنی با اشاره به 10 هزار و 618 تعاونی فعال یا در دست اجرا در استان، خاطر نشان کرد: مجموعه تعاونی‌ها بخشی از فعالیت‌های اقتصادی کشورند که کمترین اتکا را به دولت دارند.
وی با بیان اینکه بر اساس قوانین، دستورات و سیاست‌های بانک مرکزی، 14 موسسه مالی و اعتباری آزاد در قالب تعاونی مالی ساماندهی می شوند، اظهار داشت: از حدود 3 سال قبل هیچ تعاونی اعتباری تشکیل نشده و مجوز تاسیس آنها باید از طرف بانک مرکزی ابلاغ شود.در ادامه سید جواد رضویان راد، دبیر اتاق تعاون استان، با اشاره به هفتاد و هفتمین سال تاسیس تعاون در ایران، گفت: امروز بیش از 60 هزار نفر عضو خانواده تعاون در استان هستند.
وی با تصریح بر اینکه بین شرکت تعاونی و اعضای آن ارتباط دو سویه وجود دارد، خاطر نشان کرد: باید وظایف تعاونگران به آنها گوشزد شود و آنان بدانند که برای ایفای حق خود از مسیر و رویکرد درست اقدام کنند.
رضویان راد با بیان اینکه موفقیت‌ها در سایر کشورها به دلیل جدی گرفتن تعاون است، اظهار داشت: خراسان رضوی از استان‌های پیشرو در زمینه واگذاری تصدی‌گری تعاونی‌ها و امور تعاون و اتحادیه‌ها به اتاق تعاون است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.