قدس آنلاین :مراسم افتتاح 104 طرح تعاونی و تجلیل از تعاونی‌ها و کارآفرینان برتر استان اصفهان با حضور مسئولان کشوری و استانی در اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن این استان برگزار شد.

اگر اقتصاد تعاونی به سمت اقتصاد مقاومتی پیش برود در مقابل دشمن پیروز می‌شویم

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان ،در این مراسم وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: چنانچه اقتصاد تعاونی را به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی پیش ببریم در مقابل دشمن و تحریم‌ها پیروز را رقم می‌زند.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی افزود: تعاون می‌تواند در تمام زمینه‌ها و برنامه‌های کشور از قبیل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی امتیاز و کیفیت بالایی را رقم زند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به شرایط امروز کشور در امور بین‌الملل افزود: با توجه به آموزه‌های اسلامی و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد تعاونی‌ها دشمنی‌ها از گذشته آغاز شده و تاکنون ادامه پیدا کرده که ما به دلایلی مصلحت کشور از ذکر برخی مباحث خودداری می‌کنیم.

وی اضافه کرد: به فضل خدا دشمن راه به جایی پیدا نمی‌کند، به شرطی که با انگیزه کامل، توان و ظرفیت خود مقابل او بایستیم و با توکل به خدا پیروز شویم.

شیخ‌الاسلامی بیان کرد: لازمه مقاومت در برابر تهاجم کفر جهانی این است که تمامی مردم به صف شده و مانند یک سرباز و سردار وظایف خود را به خوبی ایفا کنند.

وی گفت: اگر در مقابل تحریم‌ها و تهاجم‌های خارجی پیروز شویم، این موفقیت تضمین کننده تمامی حرکت‌های رو به جلو در آینده ایران خواهد بود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز بار یک امانت سنگین الهی و انقلابی که به رنگ خون شهدای ما آغشته شده به دست ما و شما سپرده شده است، تاکید کرد: باید نقش خود را به درستی ایفا کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای مهم در زمینه اقتصاد پویا و فعال کشور تعاون است، افزود: اگر ما به این بخش اعتنا کنیم و روحیه تعاون را در تمامی زمینه‌های اقتصادی کشور بدمیم، به سرعت می‌توانیم به مقاصد خود برسیم.

شیخ‌الاسلامی تصریح کرد: چنانچه اقتصاد تعاونی را به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی پیش ببریم در مقابل دشمن پیروز می‌شویم.

وی با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) مبنی بر ایجاد تعاونی‌ها در کشور، گفت: موضوع تعاون در کشور جدی گرفته نشده و به همین دلیل گسترش چندانی پیدا نکرده در حالی که ظرفیت‌های قانونی و پشتیبانی دولت از این بخش بسیار زیاد است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از مزیت‌های ایجاد تعاون در کشور سخن گفت و ادامه داد: در نگاه سرمایه‌داری غرب که به جذب منفعت حداقلی می‌اندیشد، تعاونی‌ها نقش پررنگی دارند و در حال حاضر در کشوری مانند برزیل ما شاهد توسعه تعاونی‌ها در ابعاد مختلف هستیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 2 هزار مرکز پزشکی درمانی متکی به تعاون در کشور داریم، افزود: این بیمارستان‌ها جزو بهترین مراکز درمانی کشور محسوب می‌شوند، اما می‌تواند بهتر از این هم باشد.

شیخ‌الاسلامی یادآور شد: 300 شرکت تعاونی در سال 2008 درآمدشان به یک‌ هزار و 100 میلیارد تومان رسیده بود، در حالی که در کشور ما حتی یک تعاونی هم حرفی برای گفتن نداشت.

وی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اروپا علیه ایران تصریح کرد: با توجه به شرایط پیش آمده ما نباید خودمان و تولیداتمان را تحریم کرده و رو به محصولات خارجی و واردات آوریم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکلات پیش آمده در زمینه صنعت و اشتغال استان اصفهان بیان کرد: ما نخستین جلسه شورای عالی اشتغال را با حضور استاندار اصفهان تشکیل داده و به مشکلات پیش آمده رسیدگی می‌کنیم.
تشکیل شرکت‌های تعاونی در استان اصفهان 130 درصد رشد داشته است
در ادامه این مراسم مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تعداد اعضای شرکت تعاونی‌ها در استان اصفهان در مدت فعالیت دولت نهم و دهم چهار برابر رشد نسبت به دوره های گذشته اعلام کرد و گفت: طی فعالیت دولت‌های نهم و دهم تشکیل شرکت‌های تعاونی در استان اصفهان نسبت به دوره های قبل 130 درصد رشد داشته است.
غلامعلی قادری از تعداد تعاونی‌های بانوان در استان اصفهان سخن گفت و اضافه کرد: طی دولت‌های گذشته تنها 135 تعاونی بانوان وجود داشت که این تعداد در دولت نهم و دهم به566 تعاونی افزایش پیدا کرد.
وی رویکرد مجموعه مدیریت استان در راستای سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کاهش نرخ بیکاری و رسیدن به نرخ تک رقمی بیکاری را به دنبال دارد.
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اظهار داشت: از شهریورماه سال گذشته تاکنون 250 تعاونی با عضویت سه هزار و 800 نفر و سه هزار و 500 نفر اشتغال‌زایی در استان اصفهان به کار مشغول شده‌اند.
وی با اشاره به میزان صادرات بخش تعاون در یک سال گذشته ادامه داد: میزان صادرات این بخش 12 میلیارد و 169 میلیون و 384 هزار دلار بوده است.
قادری تصریح کرد: از سال 1357 تا 1384 در استان سه هزار و 400 شرکت تعاونی راه اندازی شد در حالی که تنها در طی دولت نهم و دهم تعداد چهار هزار و 700 شرکت تعاونی در اصفهان تاسیس شده است.
وی پروژه مسکن مهر را از جمله طرح‌های شاخص دولت نهم و دهم عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 300 شرکت تعاونی مسکن در زمینه ساخت حدود 32 هزار واحد مسکن مهر در استان اصفهان فعال هستند.
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تاکید کرد: تاکنون شش هزار واحد مسکن مهر در استان توسط تعاونی‌ها احداث و به بهره برداری رسیده که پنج هزار واحد مسکن مهر در هفته تعاون و مابقی نیز تا پایان دولت دهم در استان اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد.
وی از وجود تعاونی‌های سهام عدالت و فراگیر شهرستانی در دولت‌های نهم و دهم در استان سخن گفت و تصریح کرد: در حال حاضر 21 شرکت تعاونی سهام عدالت و 26 شرکت تعاونی فراگیر شهرستانی در اصفهان فعالیت می‌کنند.
قادری از کاهش نرخ بیکاری در استان خبر داد و گفت: در سال جاری نرخ بیکاری استان 13.3 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به رونمایی سند توسعه اشتغال و سرمایه گذاری استان اصفهان، اظهار داشت: این سند حاصل یک سال کار دقیق علمی، دانشگاهی و پژوهشی است که در شورای عالی اشتغال کشور مصوب شده است.
وی ادامه داد: رویکرد مجموعه مدیریت استان در راستای این سند کاهش نرخ بیکاری و رسیدن به نرخ تک رقمی بیکاری را به دنبال دارد.
در ادامه این مراسم نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز گفت: طبق بسته حمایتی کشور که شامل 10 بند است بانک‌ها به اندازه تسهیلاتی که پرداخت می‌کنند از افراد وثیقه طلب کنند.
حسن کامران اظهار کرد: به طور قطعی سند توسعه اشتغال باید بر مبنای آمایش سرزمین تدوین شده باشد.
وی از میزان تسهیلات بانکی در کشور سخن گفت و ادامه داد: دو میلیارد و 500 میلیارد تومان بانک‌ها معوقه دارند که باید پرداخت شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به بسته حمایتی تصریح کرد: این بسته در قالب 10 بند است که اشاره دارد به این که بانک‌ها به اندازه تسهیلاتی که پرداخت می‌کنند از افراد وثیقه طلب کنند.
وی افزود: در بند دیگر این بسته مطرح شده کارفرمایان در صورت پرداخت بیمه‌های خود تا پایان آذر ماه از پرداخت جریمه معاف می‌شوند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سه میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه در گردش کشور است که بر مبنای این بسته، اگر واردکنندگان و صادرکنندگان در واردات و صادرات محصولات مورد نیاز دچار زیان شدند دولت موظف به تأمین این ضرر است.
کامران تاکید کرد: بنده عضو برنامه تلفیق برنامه پنجم توسعه و همچنین کمیسیون امنیت هستم که در این کمیسیون موضوع بیکاری مطرح و مورد بحث است.
صادرات غیرنفتی اصفهان در سال جاری 48 درصد رشد داشته است
استاندار اصفهان بعنوان دیگر سخنران افتتاح 104 طرح تعاونی و تجلیل از تعاونی‌ها و کارآفرینان برتر استان اصفهان گفت: صادرات غیرنفتی استان اصفهان در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 48 درصد رشد داشته است.
علیرضا ذاکراصفهانی با اشاره به شاخص‌های آماری و اقتصادی استان اصفهان اظهار داشت: ارزش صادرات غیرنفتی استان اصفهان در طی سال‌های 1387 تا سال 1390 رشد صعودی به همراه داشته به صورتی که از یک‌هزار و 95 میلیارد دلار در سال 87 به بیش از 2هزار و 771 میلیارد دلار در پایان سال گذشته رسید.
وی افزود: بین سال‌های 1382 تا سال 1387 رشد صادرات استان اصفهان تنها 20 درصد بوده و از سال 87 تاکنون 120 درصد رشد داشته است.
استاندار اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر استان اصفهان در زمینه سهم صادرات غیرنفتی در مقایسه با استان‌های بوشهر، تهران و خوزستان در رتبه چهارم کشور قرار گرفته است.
وی با اشاره به آمار صادرات غیرنفتی چهار استان در چهار ماه نخست سال جاری گفت: در این مدت رشد صادرات غیرنفتی استان‌های بوشهر و خوزستان منفی بوده در حالی که استان اصفهان نسبت به مشابه سال گذشته 48 درصد رشد داشته است.
وی در خصوص وضعیت صنایع استان اصفهان گفت: استان اصفهان در زمینه صنعت طی سال‌های 1388 تا سال 1390 تعداد 2 هزار و 314 فقره جواز تاسیس، تعداد یک هزار 400 فقره پروانه بهره‌برداری و تعداد 434 فقره طرح توسعه در بخش صنعتی استان ارائه شده است.
ذاکراصفهانی افزود: استان اصفهان رتبه چهارم را در زمینه در پروانه تاسیس، رتبه دوم را در زمینه صدور پروانه بهره برداری و رتبه نخست را در زمینه طرح توسعه به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به طرح‌های افتتاح شده در استان در زمینه بخش کشاورزی تاکید کرد: 264 طرح کشاورزی به مناسبت هفته دولت در اصفهان به بهره‌برداری رسید که در مقایسه با دولت نهم با 136 درصد رشد همراه بوده است.
ذاکراصفهانی رشد اشتغال ایجاد شده در بخش کشاورزی در دولت دهم را بیش از 91 درصد اعلام کرد و ادامه داد: با وجود خشکسالی‌های پی در پی در استان ما توانسته‌ایم در زمینه تولید شیر خام رتبه نخست و در زمینه تولید گوشت مرغ رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص دهیم.
وی میزان تعهد ایجاد شده اشتغال در سال 89 در استان را 80 هزار نفر اعلام کرد و گفت: در این مدت 172 هزار و 858 هزار فرصت شغلی در استان نیز ایجاد شد.
استاندار اصفهان تصریح کرد: در سال گذشته در قبال تعهد ایجاد اشتغال 186 هزار نفری برای 323 هزار و 161 هزار نفر با احتساب بخش ساختمان شغل ایجاد شد که بیانگر رشد 174 درصدی است.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.