یاسوج- ۸۷ درصد مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد را جنگل و مرتع تشکیل می‌دهد و با توجه به اینکه آتش‌سوزی در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به‌صورت زنجیره‌وار ادامه داشته لذا حالا عمدی بودن این آتش‌افروزی‌ها باهدف نامعلوم بیش از هرزمانی مردم و مسئولان را به گمانه‌زنی و واکاوی واداشته است.

آتش‌سوزی‌های کهگیلویه و بویراحمد عمدی یا سهوی است؟ادامه سریالی آتش‌سوزی‌ها

قدس آنلاین، گروه استان ها: البرز جوان ۲۹ ساله و عضو یک تشکل مردم‌نهاد و تیم کوهنوردی که در جریان مهار آتش جنگل‌های «دیل» جان خود را از دست داد یکی از همین افرادی که معلوم نیست جان وی را طبیعت گرفت یا کینه‌توزی و جهالت برخی افراد؟

متأسفانه در آتش‌سوزی‌های اخیر سه نفر در آتش‌سوزی خائیز کهگیلویه، ۴ نفر در آتش‌سوزی «خونگه بنار» گچساران و ۲ نفر در جنگل‌های دیل گچساران دچار مصدومیت شدند.

بازداشت برخی مظنونین

در این راستا سید علی ملک حسینی، دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از تشکیل سه پرونده و بازداشت دو نفر در رابطه با آتش‌سوزی جنگل‌های این استان خبر داده است.

ملک حسینی در جمع خبرنگاران گفت:  سه پرونده در چند شهرستان استان در رابطه با آتش‌سوزی جنگل‌های استان تشکیل‌شده، دو نفر که اقدام به آتش زدن آن‌ها محرز است، در یاسوج بازداشت هستند.

وی افزود: البته عمدی یا سهوی بودن کارشان باید مشخص شود و لذا هنوز در رابطه با عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها منتهی به شناسایی شخصی نشده است. درصورتی‌که محرز شود عمدی در آتش‌سوزی جنگل‌های استان بوده، طبق قانون با عاملان آتش‌سوزی برخورد خواهد شد.

۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی است

در همین راستا استاندار کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع تعمدی است در شورای قضایی استان اظهار کرد: در موضوع آتش‌سوزی در «لوداب» عده‌ای به دنبال سیاه نمایی و زیر سؤال بردن خدمات بودند درصورتی‌که نیروهای مردمی، بسیج، دستگاه‌های اجرایی خدمات رسان و عوامل مدیریت بحران استان در اسرع وقت نسبت به خاموش کردن آتش اقدام کردند.

وی از مسئولان قضایی خواست برخورد جدی با تخریب‌کنندگان و عاملان آتش‌سوزی‌های عمدی را در دستور کار قرار دهند.

 سه پرونده در چند شهرستان استان در رابطه با آتش‌سوزی جنگل‌های استان تشکیل‌شده، دو نفر که اقدام به آتش زدن آن‌ها محرز است، در یاسوج بازداشت هستند

کلانتری از برخی بی‌انصافی‌ها در فضای مجازی انتقاد کرد و افزود: در دو ماه اخیر برای خرید و تأمین تجهیزات اطفای حریق ازجمله دمنده و سایر وسایل خاموش کردن آتش با پیگیری‌های انجام‌شده به‌اندازه همه این ۴۰ سال امکانات در اختیار استان قرار گذاشته‌شده است.

آتش‌سوزی‌های سریالی

در همین راستا مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه فقط در روز ششم تیتر ماه ۹ آتش‌سوزی مهار و اطفا شده است افزود: علت این آتش‌سوزی‌ها بیشتر عامل انسانی که در برخی موارد به علت آتش زدن پسماند مزارع است اما سهوی یا عمدی بودن آتش‌سوزی مشخص نیست.

غلامحسین حکمتیان اصل بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۵۱۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد طی حدود ۷۳ مورد آتش‌سوزی طعمه حریق شد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ مورد از این تعداد آتش‌سوزی در سطح زیر یک هکتار کنترل و مهار شدند، بیان کرد: در سراسر کشور میزان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ۲.۵ برابر افزایش داشته اما در این استان ۱.۵ برابر سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.