پس از سکوت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی، در مورد ماجرای اختصاص یک‌هزارو ۲۰۰ تن شکر طرح تنظیم بازار به یک واحد شناخته شده فعال در حوزه بسته‌بندی چای و حبوبات، حالا اسنادی بدست آمده که نشان می‌دهد این رویه مشکوک در جایی دیگر هم تکرار شد و یکی از مسئولان سازمان مذکور حواله‌ای عجیب صادر و در پی آن ۵ تن گوشت طرح تنظیم بازار را به شرکت تعاونی متعلق به یک فوتبالیست سال‌های نه چندان دور مشهد تحویل داده است.

اختصاص ۵ تن گوشت برای کارکنان یک شرکت تعاونی در مشهد !؟

عقیل رحمانی/

پس از سکوت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی، در مورد ماجرای اختصاص یک‌هزارو ۲۰۰ تن شکر طرح تنظیم بازار به یک واحد شناخته شده فعال در حوزه بسته‌بندی چای و حبوبات، حالا اسنادی بدست آمده که نشان می‌دهد این رویه مشکوک در جایی دیگر هم تکرار شد و یکی از مسئولان سازمان مذکور حواله‌ای عجیب صادر و در پی آن ۵ تن گوشت طرح تنظیم بازار را به شرکت تعاونی متعلق به یک فوتبالیست سال‌های نه چندان دور مشهد تحویل داده است.

سکوت رئیس

چهارشنبه یازدهم تیرماه بود که ماجرای پیگیری‌های دو هفته‌ای از مدیرکل صمت استان در مورد اختصاص یک‌هزار و ۲۰۰ تن شکر طرح تنظیم بازار به یک واحد شناخته شده که رنگ و بوی سوء‌جریان و وجود رانت در پس پرده آن دیده می‌شد را رسانه‌ای کردیم. در آن گزارش که هر چه تلاش شد مس‌فروش؛ رئیس سازمان صمت استان، پاسخی به پرسش‌ها و شبهات ایجاد شده پیرامون این ماجرا بدهد، اما فایده‌ای نداشت، عنوان شد:  پس از حــدود دو هفته پیگیری در مورد یک ماجرای حاشیه‌دار، آخر سرهم رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی، برای پاسخ به افکار عمومی و شفاف‌سازی اقدامی نکرد و پرسش‌های رسانه بی‌پاسخ ماند.

در ادامه آمده بود: ۲۷ فروردین ماه سال جاری معاون هماهنگی امور اقتصادی اســتانداری خراســان‌رضوی اعلام کرد: ۴هزارو ۴۴ تن شکر طرح تنظیم بازار سهمیه ماه مبارک رمضان به این اســتان اختصــاص یافت که به زودی در بازار عرضه می‌شود.

ماه رمضان هم تمام شد و پس از آن اطلاعاتی به تحریریه روزنامه قدس رسید که نشان می‌داد بیش از یک‌چهارم حجم شــکرهای طرح تنظیم بازار(یک‌هزار و ۲۰۰ تن) تحویل یک نفر که در حوزه چای و بســته‌بندی حبوبات فعالیت می‌کند، شــده اســت. این ماجرا با حاشــیه‌هایی رو به رو بود که چرا این حجم از شــکر به جای توزیــع عادلانه بین تمامی واحدهــای موجود در ســطح اســتان، فقط تحویل یک برند شناخته شده گردیده بود؟ از طرفی شنیده‌ها حاکی از وجود سوءجریان در این زمینه بود که قسمتی از این محموله عظیم به جای فروش در بازار با قیمت مصوب، با صدور برخی حواله‌هــای غیرواقعی راهی بازار آزاد شده است. از همین رو برای آنکه پاسخی برای پرسش‌های مطرح شده دریافت کنیم و صحت یا عدم‌صحت ماجرا را بررسی کرده باشیم، موضوع را به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اطلاع داده و از وی درخواست کردیم در این زمینه شفاف‌سازی کند، اما این گونه نشد.

۵ تن گوشت برای تعاونی که ۲۰ نیرو هم ندارد!

از این ماجرا چند روزی گذشته بود که مستنداتی تازه به دست خبرنگار ما رسید که ماجرای صدور حواله‌های حاشیه‌دار را بیش از پیش پیچیده‌تر می‌کرد.

بررسی این سند حاکی از وجود یک سوء‌جریان بود؛ چراکه در متن حواله‌ای که با درخواست یک شرکت تعاونی صادر شده بود، مسئول مربوط در سازمان صمت خراسان‌رضوی دستور داد: «خواهشمند است دستور فرمایید میزان ۵هزار کیلوگرم گوشت قرمز منجمد برزیلی طرح تنظیم بازار(به قیمت توزیع) برای توزیع در بین پرسنل و بازنشستگان شرکت تعاونی ... به نماینده تعاونی مذکور تحویل دهند».

این حواله که برای تحویل محموله به پشتیبانی امور دام ارسال شده بود به دقت از سوی خبرنگار ما مورد تحقیق قرار گرفت و مشخص شد پشت پرده ماجرا یک فوتبالیست مشهدی قرار دارد که تا کمتر از ۱۰ سال پیش در این عرصه فعالیت و پس از آن در حاشیه شهر مشهد اقدام به ایجاد یک شرکت تعاونی می‌کند.

ماجرا زمانی عجیب و بودار می‌شود که چگونه است به یک شرکت تعاونی که حدود ۲۰ نفر هم نیرو ندارد و حتی سابقه ایجاد آن نمی‌تواند آن‌قدر باشد که بازنشسته‌ای داشته باشد، این حجم گوشت طرح تنظیم بازار آن هم با این عنوان تحویل می‌شود!

در ادامه بازهم به رئیس سازمان صمت خراسان‌رضوی پیامکی ارسال و از وی درخواست کردیم در این زمینه پاسخگوی افکار عمومی باشد، اما باز هم هیچ پاسخی به این ماجرا داده نشد.

این حواله می‌تواند نمونه‌ای از حواله‌هایی باشد که در پس پرده آن احتمال رفتارهای خلاف قانون نهفته باشد. از همین رو احساس می‌شود دستگاه قضایی و نظارتی باید هر چه زود تر به این ماجرا ورود کرده و تمامی جوانب کار را مورد بررسی قرار دهند.

از سوی دیگر برخی شائبه‌ها در این زمینه وجود دارد که شاید این نوع حواله‌ها اصلاً تحویل مقصد نشده باشد و سر از بازار آزاد درآورده است که این نکته هم جای بررسی دقیق‌تری دارد.

افکار عمومی منتظر پاسخ

آنچه در این حواله مشخص است، اگر ما فرض را بر این بگیریم که نیروهای این فروشگاه ۲۰ نفر که نه ۵۰ نفر هستند، با این حواله به هر نفر باید ۱۰۰ کیلوگرم گوشت برسد! چگونگی نحوه مصرف این ۱۰۰کیلوگرم گوشت طرح تنظیم بازاری برای نیروهای این شرکت تعاونی به کنار، آیا اسم این کار رانت نیست، آن هم در زمان تحویل حواله که برخی از افراد شهر نیاز مبرم به آن داشتند!؟

در این زمینه حواله‌های مشکوک دیگر هم در اختیار رسانه قرار دارد که در صورت نیاز منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.