به گفته فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو عرضه خودرو در بورس کالا به همان میزان کار اشتباهی است که قیمت گذاری دستوری توسط شورای رقابت؛ سازوکار بورس کالا تنها جهت کاهش پیچیدگی و افزایش رقابت‌پذیری تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد شده، نه برای سرکوب قیمت.

ورود خودرو به بورس کالا یک پروژه از پیش شکست خورده است

قدس آنلاین؛ این روزها صحبت از قیمت‌گذاری خودرو در بورس مطرح است؛ این اتفاق پس از آن شنیده می‌شود که پس از تعلل در عرضه خودرو به بورس کالا، اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در طرحی، زمینه قیمت‌گذاری و فروش خودرو در بورس را فراهم کرده‌اند.

پیش‌تر رییس قوه‌قضائیه خواستار عرضه خودرو در بورس کالا بود، این در شرایطی است که رییس انجمن خودروسازان نیز از ارائه پیشنهادی به رییس‌جمهور مبنی بر عرضه خودرو در بورس در راستای حمایت دولت از بازار سرمایه خبر داده بود.

عرضه در بورس منتفی است مگر استدلال قانع کننده بیاورند

امروز اما «رضا شیوا» رئیس شواری رقابت پیشنهاد ورود خودرو به بورس کالا برای قیمت گذاری و حل مشکل بازار خودرو از این طریق را منتفی دانست.

به گفته شیوا یکبار این موضوع در شورای رقابت مطرح شد اما رأی نیاورد، به این دلیل که عرضه خودرو محدود و تقاضا بالاست، از این رو شاید مانند سایر کالاهایی که وارد بورس کالا می‌شوند نتواند قیمت کشف شده و پاسخگو باشد.

وی با بیان این‌که وظیفه شورای رقابت در مورد کالاهای انحصاری تدوین دستورالعمل قیمت منصفانه با در نظر گرفتن تمام شرایط تولید برای مصرف کننده است، افزود: تا زمانی که شورا تشخیص ندهد که خودرو می‌تواند وارد بورس شود این موضوع امکان‌پذیر نیست، چراکه خودرو جزو کالاهای انحصاری بوده و باید شورای رقابت تعیین کند که می‌تواند وارد بورس شود یا خیر؟ که با توجه به طرح و بررسی آن در شورا، فعلا عرضه خودرو در بورس منتفی است مگر این‌که کسانی بیایند استدلال قانع کننده‌ای برای آن بیاورند.

شیوا این را هم گفت که مشکل ما عرضه است و تا هنگامی که این مساله حل نشود با ورود خودرو به بورس و افزایش تقاضا ممکن است قیمت‌هایی برای خودرو کشف شود که بالاتر از بهای تمام شده به اضافه سود منطقی یا دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت باشد، به هرحال تا زمانی که این مشکل وجود دارد، قیمت‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.

عرضه خودرو در بورس کالا به همان میزان اشتباه است که قیمت گذاری دستوری توسط شورای رقابت

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با قدس آنلاین ضمن زیر سوال بردن اقدام شورای رقابت، گفت: متاسفانه اقداماتی که جناب شیوا در شورای رقابت انجام می‌دهند تلویزیون ایران اینترنشنال با این همه هزینه هم نمی تواند در راستای کاهش اعتماد مردم به حاکمیت انجام دهد.

زاوه با بیان اینکه طرح عرضه خودرو در بورس کالا به همان میزان کار اشتباهی است که قیمت گذاری دستوری توسط شورای رقابت، افزود: شما کالایی را به بورس می‌برید که کشف قیمت کنید، نه اینکه  بر ای آن  ساز و کار خرید و فروش تعریف کنید؛ اصلاً ساز و کاری برای خرید و فروش خودرو در بورس وجود ندارد که شما چنین هدفی را دنبال کنید.

وی تصریح کرد : به عقیده بنده اصل ماجرا لجاجت است؛ واقعیت این است که اقتصاد کشور دچار تورم است و همه چیز در این اقتصاد گرفتار گرانی شده است. حال ما آمده‌ایم در چنین وضعیتی با روش‌های دستوری با برخی از این اقلام مثل خودرو که به عنوان ویترین تورم کشور شناخته می‌شوند برخورد کردیم. نتیجه این شده است که این شرکت ها حدود ۶۰ -۷۰ هزار میلیارد تومان زیان ثبت کرده‌اند که خود این مسئله باعث تشدید تورم شده است چرا که اینها از بازپرداخت وامی که از بانک ها گرفته اند عاجز مانده‌اند بانک ها هم با اضافه برداشت مواجه شده‌اند و مجدد نقدینگی جدید خلق شده است یعنی به اندازه ما به تفاوتی که از مردم نگرفتند می‌توان گفت سال گذشته که از جیب همه ایرانی‌ها ۱ و نیم میلیون تومان برداشت کرده‌اند.

ورود خودرو به بورس کالا یک پروژه از پیش شکست خورده خواهد بود

به گفته ای کارشناس صنعت خودرو "در مورد بورس کالا هم ماجرا به همین شکل است؛ اولا چه تضمینی وجود دارد که دلالی که همه تقصیرها را در گرانی خودرو به گردن او می اندازید نتوانند در بورس کالا فعال شوند؟ نکته دوم اینکه مگر ما در کشور چند تولیدکننده خودرو داریم که بخواهیم برای تعیین قیمت پراید به بورس برویم؟ خودرو کالای عمومی با چند تولیدکننده نیست که برای کشف قیمت به بورس واگذار شود؛ سازوکار بورس کالا تنها جهت کاهش پیچیدگی و افزایش رقابت‌پذیری تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد شده، نه برای سرکوب قیمت؛ تصور می‌کنم ورود خودرو به بورس کالا همچون بقیه مسائلی که حرف و حدیث در موردشان زیاد است یک پروژه از پیش شکست خورده خواهد بود که جر اینکه وضعیت را از اینی که هست بدتر کند هیچ کمکی به بهبود شرایط نمی کند."

شورای رقابت مسئول از بین بردن انحصار است نه قیمت گذاری

وی در باره آن بخش از صحبت های رئیس شورای رقابت که مشکل خودروی کشور را عرضه تلقی کرده است، تصریح کرد: ایشان ۱۰ سال است که رئیس شورای رقابت هستند؛ در این سالها یک پرسش خیلی ساده را پاسخ نداده اند. ایشان باید بگوید که در این مدت آیا یک اقدام برای رفع انحصار در بازار انجام داده است؟ ما در حال حاضر با مشکلات مختلفی مواجه هستیم. شورای رقابت مسئول از بین بردن انحصار بودید نه قیمت گذاری. چرا در این زمینه طی این ۱۰ سال اقدامی انجام نداده است؟  قیمت‌گذاری همه کالاها تابع بازار است، همان‌طور که فرمول‌های بی‌پایه و اساس شورای رقابت تورم را کنترل نکرده، سایر روش‌های ابداعی هم کارساز نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرگ بر دلال و انحصار و شورای انحصار ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 0
    شورای رقابت نه شورای حافظ منافع دلال و فساد و رانت و انحصار