وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه چیزی بنام سیم کارت شاد وجود ندارد به مردم توصیه کرد به تماس‌های تلفنی و تبلیغات در این زمینه توجه نکنند.

سیم کارتی با عنوان شاد نداریم/ بسته‌های اینترنت شاد و دانشجویی هفته آینده ارائه می‌شود/بعضی از انتظارات از شبکه ملی اطلاعات فراتر از مصوبات است

قدس آنلاین: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه بحث عدالت آموزشی یک موضوع بسیار حائز اهمیت است که در شرایطی که آموزش مجازی فراگیر و اجتناب ناپذیر شده باید در این مسیر اقدامات جدی بعمل آورد، گفت: بحث اول ما توسعه روستایی بود و از فروردین تا کنون ۳۵۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند و این ماکان برای آنها فراهم آمده که از ظرفیت فضای مجازی بهره ببرند.

آذری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت افزود: بحث این بود که دانش‌آموز و دانشجویی بخاطر هزینه اینترنت از اموزش باز نماند. به همین منظور شبکه شاد در سراسر کشور رایگان شد و ۷۰۰ هزار معمل بسته‌های  سه ماهه رایگان دریافت کردند.

وی خاطرنشان کرد: یکشنبه نیز با وزیر علوم هم جلسه داریم که جزئیات بسته های آموزشی اساتید دانشگاه و دانشجویان را هم برنامه‌ریزی بکنیم و تا سه شنبه هفته آینده سایت ثبت نام به این منظور باز خواهد شد.

آذری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره تماس با خانواده ها یا تبلیغ برای فروش سیم کارت‌هایی با عنوان شاد، با تأکید بر اینکه ما سیم کارتی تحت عنوان شاد نداریم، گفت: مردم به کلاه‌برداری‌های این حوزه توجه نکنند.

وی با بیان اینکه ما سیم کارت کودک داریم که تحت عنوان سیم کارتهای انارستان توسط همراه اول و سیم کارت کودک ایرانسل ارائه می‌شود، تصریح کرد: هزینه مازادی نباید برای این سیم کارتها پرداخت شود. لذا مردم به تماس های تلفنی توجه نکنند و آن‌را کلاه‌برداری ببینند و برای تهیه این سیم کارتها به پرتال همراه اول یا دفاتر خدماتی مراجعه کنند. 

وزیر ارتباطات درباره ویژه‌گی‌های این سیم کارتها گفت: سیم کارت‌های کودک یک لیست سفید دارد و همه سایتهای اینترنتی به رویشان باز نیستند و فقط  نیازهای آموزشی کودکان را در اختیار آنها می‌گذارد. این سیم کارتها از سال ۹۶ موجود بود اما در ماه های اخیر تقاضا برای آنها بیشتر شد و به همین دلیل زیر ساخت‌هایش کم بود و ظرف چند روز گذشته در حال توسعه زیر ساخت‌های آن بوده‌ایم تا مشکلات این نوع سیم کارتها حل شود.

بسته های اینترنت شاد هفته اول مهر عرضه می‌شود

آذری جهرمی به خبرنگار ما گفت: آنچه ما داریم بسته شاد است که تا هفته اول مهر جزئیات آن‌را اعلام و در اختیار دانش آموزان  قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این بسته‌ها در هر سیم کارتی قابل اجرا است در زمانی که سیم کارت دست والدین است بسته عادی آنها  مصرف می شود و وقتی تلفن همراه در اختیار کودکان قرار می‌گیرد با کد ویژه‌ای بسته شاد فعال می‌شود.

وی افزود: این بسته تفاوتش در این است که یکسری از موتورهای جستجو و پیام رسانها با توجه به نیاز دانش آموزان روی آن تعریف شده که می‌توانند استفاده کنند.

وزیر ارتباطات درباره مشکلات اجرای برنامه شاد بر روی گوشی‌های تلفن و تبلت و اینکه آیا این مسئله به پهنای باند اختصاصی به شاد ارتباط دارد، به قدس آنلاین گفت: شاد مشکل پهنای باند ندارد و ۷۰۰ گیگ پهنای باند در اختیار ان قرار داده شده. 

وی تصریح کرد: من دیروز که چک کردم و ۱۰۰ فقط گیگ از این ظرفیت بیشتر پر نشده و اگر بیشتر از ۷۰۰ گیگ هم بخواهد سریع تأمین می‌کنیم و مشکلی نیست. 

آذری جهرمی خاطرنشان کرد:  شاد یک سیستم بزرگ است و طبعا مشکلاتی دارد لذا ما با همراه اول صحبت کردیم و احتمالا ظرف همین هفته یک مرکز رسمی تماس برای شاد راه اندازی می‌کنند و شماره تلفنی به این منظور اعلام خواهد شد تا مردم بتوانند برای حل مشکلاتشان با این برنامه از آن راهنمایی بگیرند. ضمن اینکه یک کلاه برداری هم به اسم مرکز تماس شاد صورت گرفته بود که با آن برخورد کردیم. 

وی درباره بکارگیری پیام رسانها و اپ های خارجی توسط مدارس هم گفت: ممنوعیت پیام رسانهای خارجی به صورت رسمی از طریق مرکز ملی فضای مجازی اعلام شده ولی به صورت غیر رسمی برخی موارد استفاده می‌کنند که طبیعتا هزینه هایی را به آنها و دانش آموزان تحمیل می‌کند.

بعضی از انتظارات از شبکه ملی اطلاعات فراتر از مصوبات است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سند نهایی معماری و و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات هم با اشاره به تاریخچه ارائه این طرح در دولتهای نهم، یازدهم و دوازدهم و اختلاف نظر زیاد وزارت ارتباطات با مرکز ملی فضای مجازی بر سر آن گفت: ما در این دوره با همکاری خوبی که با این مرکز داشتیم این سند را ملی و مشترک کردیم و الان ابعاد و محورها و وظایف و شاخص های شبکه ملی اطلاعات مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه مثلا وقتی در جامعه یک قتل یا یک خلاف اخلاقی رخ می‌دهد فوراً می‌گویند اگر شبکه ملی اطلاعات بود این اتفاق نمی‌افتاد چون در یک پیام رسان خارجی بستر این قتل رخ داد، اظهار داشت: خوب در پیام رسان داخلی هم این اتفاق ممکن است رخ دهد.  راه حل همه مشکلات فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات نیست.

وی تصریح کرد: فضای مجازی فراتر از شبکه ملی اطلاعات است و  شبکه ملی اطلاعات فقط زیرساخت است. بعضی از انتظارات از شبکه ملی اطلاعات فراتر از چیزی است که در اسناد آمده خیلی خوب است که ما علی الارض بکنیم این ابعاد را و بگوییم این شبکه چیست.

وی گفت: این تفاهم حاصل شده و دستوری که مقام رهبری سال گذشته دادند که ما ظرف دو هفته برنامه را بدهیم. ما نزدیک ۳ هفته طول کشید که سند را نهایی کردیم. نزدیک سه ماه مرکز  ملی فضای مجازی آن‌را بررسی کرد و  در چندین جلسه شورای عالی فضای مجازی بحث شد. و دیشب در جلسه شورای‌عالی سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات به تصویب رسیده و الان می توان اندازه گیری کرد که چقدر کار انجام شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.