قدس آنلاین: حدود دو هفته از بازگشایی مدارس میگذرد و آموزش در مدارس به شیوه ترکیبی " آموزش مجازی و حضوری" در جریان است و نکته جالب استقبال دانشآموزان پایه دوازدهم از کلاسهای درس حضوری است.
در گزارشهای قبل سعی کردیم به "دوگانه آموزش و سلامت " از نگاه معلمان و خانوادهها بپردازیم تا بررسی کنیم برای حذف این دوگانه و رقم زدن آموزش حضوری در کنار تضمین سلامت دانشآموزان چه الزاماتی نیاز است و هماکنون مدارس با چه کمبودهایی برای تحقق این مهم مواجه هستند.
در این گزارش به آموزش مجازی دانشآموزان و مشکلات پیش روی آنها میپردازیم. دانشآموزانی که به هر دلیل ترجیح دادهاند به جای حضور در مدرسه، آموزش مجازی را انتخاب کنند اما در این مسیر مشکلاتی پیش پای معلمان و دانشآموزان وجود دارد.
در بازدیدی که از برخی مدارس دولتی شهر تهران داشتیم معلمان و دانشآموزانی که این روزها با آموزش مجازی درگیر هستند به مشکلاتی اشاره کردند و شاید بتوان مهمترین آن را دغدغه تأمین هزینههای اینترنت یا نداشتن ابزار برای آموزش مجازی عنوان کرد.
با وجود اینکه بستههای اینترنت سه ماهه 20 گیگا بایتی برای معلمان فعال شده است اما برخی معلمان امسال نخستین سال شروع فعالیشان است از سوی دیگر برخی معلمان هم سال گذشته موفق نشدند در سایت وزارت ارتباطات ثبتنام کنند و از اینترنت رایگان جا ماندند.
به نظر میرسد باید برای این دو گروه از معلمان چارهای اندیشید البته محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات قول داده است تا امکان ثبتنام مجدد برای معلمانی که در فروردین ماه موفق به ثبت اطلاعات خود برای دریافت بستههای هدیه آموزش مجازی نشدند، ظرف روزهای آینده فعال شود.
برخی معلمان هم میگویند در شرایطی که روزانه سه ساعت آموزش مجازی دارند این حجم از اینترنت نمیتواند پاسخگوی نیاز آنها باشد.
در همین باره خانم حسنوند دبیر ریاضی میگوید: هزینههای اینترنت برای آموزش مجازی بسیار زیاد است از سوی دیگر 20 گیگا بایت اینترنت نمیتواند پاسخگوی سه ماه فعالیت باشد چون حداقل روزانه سه ساعت آموزش مجازی دارم و چند ساعت هم باید صرف تولید فیلمهای آموزشی شود.
هزینههای معلمان و مدارس برای آموزش مجازی
معلم دیگری که حسابان درس میدهد، با اشاره به هزینههای آموزش مجازی میگوید: برای آموزش مجازی ناگزیر به خرید قلم نوری برای لپ تاپ شدم و آپدیت یک نرم افزار 400 هزار تومان هزینه داشت حتی یکی از همکاران لپتاپش سوخت و الان از لپتاپ همسرش استفاده میکند.
دبیر ادبیات یکی از مدارس هم با اشاره به اینکه تصمیم گرفتیم برای تدریس مجازی معلمان در مدرسه، قلم نوری بخریم تا معلمان پس از ساعات آموزش حضوری در همان محیط مدرسه آموزش مجازی داشته باشند، بیان میکند: قیمت قلم نوری 4 میلیون تومان است در حالیکه مدیر مدرسه فقط توانسته یک میلیون تومان را تأمین کند و قطعاً مدرسه 4 میلیون تومان ندارد که بتوانیم قلم نوری بخریم.
هزینههای سنگین اینترنت در آموزش مجازی پیش روی خانوادهها
هزینههای اینترنت برای دانشآموزان نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت، اگر چه اینترنت "شاد" رایگان شده است اما هماکنون برخی کلاسهای درس به دلیل مشکلاتی که برخی معلمان مدعی هستند در بستر "شاد" وجود دارد، در فضای سایر پیامرسانها برگزار میشود و در این میان هزینههای اینترنت برای خانوادهها سنگین میشود.
در همین باره مادری که فرزندش در کلاس چهارم دبستان درس میخواند، میگوید: به دلیل اینکه معلم دائم فیلمها و محتوای آموزشی ارسال میکند و آنها را دانلود میکنم، دائم پیام میآید که حجم بسته اینترنت شما به پایان رسید و در ماه بیش از 100 هزار تومان فقط بسته اینترنت برای آموزش مجازی دو فرزندم میخرم.
ریحانه محمدی دانش آموز پایه دوازدهم درباره هزینههای اینترنت میگوید: معلم چند فیلم گذاشته بود اما نتوانستم ببینم چون اینترنت نداشتم و باید بستههای صبحانت را بخرم. دو خواهر هستیم که با یک گوشی باید آموزشهای مجازی را دنبال کنیم بنابراین ترجیحم این است برای رفع اشکال به صورت حضوری به مدرسه بیایم.
مشکلاتی که معلمان از "شاد" میگویند
درباره آموزش در بستر شاد نیز مدارس متفاوت عمل میکنند، برخی معلمان با این استناد که گروههای درسی در شاد تشکیل نشده است، دانشآموز احراز هویت نمیشود یا اینکه "وویس" دانشآموز ارسال نمیشود، آموزش مجازی را در فضای واتساپ دنبال میکنند که این موضوع هزینههای اینترنت را به دانشآموزان و خانوادهها تحمیل میکند.
یکی از معلمان کلاس پنجم درباره مشکلات "شاد" میگوید: محتوای آموزشی برای دروس مختلف در شاد بارگذاری شده است اما فقط برای درس مطالعات اجتماعی و فارسی باز میشود و به سایر محتواها نمیتوان دسترسی داشت همچنین آزمونساز و حضور و غیاب در "شاد" فعال نیست. با وجود اینکه اسامی دانشآموزان وارد سناد شده است اما در "شاد" احراز هویت نمیشوند همچنین صوت آنها ارسال نمیشود و برای دیدن پیام بچهها باید از شاد خارج و مجدد وارد شوم که زمانبر است بنابراین وقتی بستر فراهم نیست در واتساپ درس میدهم.
اینترنت رایگان مدرسه فعال نیست
مدیر یکی از مدارس ابتدایی شهر تهران هم میگوید: سرعت شاد در ساعات پیک ترافیک ضعیفتر میشود و معلمان میگویند که "وویسهای" دانشآموزان در شاد نمیرسد از طرف دیگر برخی معلمان از شاد خارج شدهاند و حالا من به عنوان مدیر مدرسه هر چه تلاش میکنم نمیتوانم آنها را دوباره در شاد عضو کنم.اینترنت رایگان مدرسه نیز فعال نشده است تا معلمان در ساعاتی که در مدرسه حضور دارند بتوانند با استفاده از اینترنت مدرسه آموزش مجازی را ارائه دهند. خانواده دانشآموزان نیز برای تأمین هزینههای اینترنت مشکل دارند و از سایر خانوادههای مدرسه خواستهایم تا از خانوادههایی که توانایی تأمین هزینههای اینترنت را ندارند، حمایت کنند.
مدیر یکی از هنرستانها نیز با اشاره به مشکلات شاد میگوید: شاد هنوز کُند است و سه هفته میشود در سامانه سناد اسامی دانشآموزان و کلاسهای درس تعریف شده است اما در شاد کلاسهای درس تشکیل نشده است و تمام این مشکلات باعث شد تا برای تدریس مجازی دوباره به واتساپ برگردیم.
با این وجود برخی معلمان و خانوادهها هم معتقدند مشکلات شاد نسبت به سال قبل کمتر شده است.
معلمان و خانوادههایی که از امکانات "شاد" میگویند
خانم رمضانی که دو فرزند دانشآموز دارد و فرزند بزرگترش در پایه هفتم درس میخواند، از لایو "شاد" رضایت دارد و میگوید: پسرم خیلی از آن استقبال میکند و میگوید میتوانم به صورت مستقیم تدریس معلم را ببینم و در درک مطالب درسی خیلی کمک میکند.
محمدرضا راضی دبیر ادبیات فارسی دوره متوسطه اول هم معتقد است که مشکلات "شاد" نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده است، و حتی در ساعات پیک ترافیک نیز میتوان آموزش مجازی را ارائه داد. اینترنت شاد با سیمکارت همراه اول نیز رایگان است اما با سیمکارت ایرانسل هنوز رایگان نشده است.
او میگوید: محتوای آموزش مجازی را از قبل آماده کردم و هر روز از ساعت 11 تا 12 محتواها را بارگذاری میکنم و دانشآموزان موظفند حضور داشته باشند و بعد از آن تا ساعت 5 عصر میتوانند برای رفع اشکال پیام دهند در زمان آموزش حضوری نیز اگر احساس کنم نیاز است برای دانشآموزانی که در خانه هستند مباحث ارائه شود از لایو شاد استفاده میکنم و همزمان از تدریسم فیلم میگیرم.
این معلم درباره مشکلات شاد عنوان میکند: حضور و غیاب در شاد هنوز فعال نشده است، محتوا و فیلمهای آموزشی تولید شده برای دوره متوسطه اول در دسترس نیست و معلم نمیتواند کانال یا گروه اختصاصی برای درسش ایجاد کند.
دسترسی به این محتواهای آموزشی فراهم نیست
به گزارش تسنیم، تسهیل مسیر آموزش مجازی برای معلمان و مدارس و دسترسی آسان دانشآموزان به این سبک از آموزش نیاز به حمایتهای جدی از مدارس دولتی دارد تا بتوانند با تأمین ابزار مورد نیاز، شرایط آموزش مجازی در محیط مدرسه را برای معلمان فراهم کنند.
به نظر میرسد هماکنون یک نوع رهاشدگی در کار وجود دارد و فراهم کردن تمام زیرساختها بهرمدارس واگذار شده است و همین موضوع سبب میشود کیفیت آموزش مجازی در برخی مدارس با افت قابل توجهی مواجه شود.
نظر شما