مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: محور گردشگری خراسان محور زیارتی است و اما چیزی که در حقیقت ما بر روی آن تاکید داریم توزیع سفر پس از زیارت است و منظور از توزیع سفر این است که زائران به شهرهای دیگر نیز سفر کنند.

توزیع سفر پس از زیارت، یکی از اهداف ماست

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر در خصوص گردشگری مذهبی اظهار کرد: گردشگری مذهبی یکی از کهن‌ترین شاخه‌های گردشگری دنیا است؛ گردشگری از ابتدا با گردشگری مذهبی و سفر به کربلا، عتبات عالیات، مکه مکرمه، معابد، زیارتگاه‌ها و کلیساها آغاز شده است.  از آن‌جایی که گردشگری مذهبی قدیمی‌ترین نوع گردشگری بوده و به عبارتی قبل از رونق گردشگری ابتدا گردشگری مذهبی رخ داده است، بنابراین تمام افرادی که به خراسان سفر می‌کنند نیت زیارت دارند. محور گردشگری خراسان محور زیارتی است و اما چیزی که در حقیقت ما بر روی آن تاکید داریم، توزیع سفر پس از زیارت است و منظور از توزیع سفر این است که زائران به شهرهای دیگر نیز سفر کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: حال افرادی که برای زیارت به خراسان و مشهد سفر می‌کنند از سلایق متفاوتی برخوردارند. برای مثال برخی که تنها برای زیارت به خراسان و مشهد سفر می‌کنند، می‌توانند از تمام زیارتگاه‌های استان نیز دیدن کرده و به زیارت مشغول شوند؛ چرا که تمام زیارتگاه‌های استان بر اساس شجرنامه‌های موجود به ائمه ما منتسب بوده و بسیار مقدس هستند. ‌

مکرمی‌فر یادآور شد: لازم به ذکر است که استان خراسان رضوی از لحاظ سایر مباحث مانند تاریخ، طبیعت و فرهنگ کمتر شناخته شده است؛ در گذشته افرادی که قصد داشتند از غرب به شرق سفر کنند، حتما باید از خراسان که دروازه شرق بوده عبور می‌کردند، به همین دلیل خراسان در طول تاریخ از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

وی عنوان کرد: پس می‌توان علاوه بر گردشگری زیارت که سالانه حضور حدود ۳۰ میلیون گردشگر داخلی و ۶ میلیون گردشگر خارجی را برای خراسان به همراه داشت، به عنوان مهم‌ترین محور گردشگری استان معرفی کرد، اما باید از دیگر مزایای استان مانند طبیعت‌گردی نیز برای جذب گردشگر بهره برد.

معرفی مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها، حرکتی روبه‌جلو برای جذب گردشگر است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی به واسطه جاذبه‌هایی مانند بندهای آبی، سدهای مختلف، رودخانه‌های فصلی، دشت، کویر، بناهای تاریخی، آبشار، کوه، دشت، معادن و محیط زیستی که میزبان انواع مختلف پرندگان و حیوانات است می‌تواند جذب گردشگر داشته باشد.

مکرمی‌فر اضافه کرد: وجود سنگ‌های قیمتی مانند عقیق و فیروزه نیشابور در استان خراسان، هم‌چنین باعث شده است که مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها مصوب و معرفی شود که این خود برای جذب گردشگر حرکتی رو به جلو است.

وی تصریح کرد: البته خراسان و مشهد به واسطه موزه‌های خود نیز می‌تواند جذب گردشگر داشته باشد. برای مثال در یکی از موزه‌های مشهد که به عقیده من بزرگ‌ترین در ایران و خاورمیانه است باید به مرکز نگهداری فسیل‌هایی اشاره کرد که قدمتی ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون سال دارند و بخش عمده آن‌ها از خراسان کشف شده‌اند و متعلق به این منطقه هستند.

ثبت ملی معراج شهدای مشهد به عنوان میراث معنوی خراسان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین جاذبه‌ها هم‌چنین می‌توان به میراث معنوی استان اشاره کرد، در این مورد توانسته‌ایم تعداد زیادی از میراث قبل انقلاب و بعد انقلاب را به ثبت برسانیم. مانند معراج شهدا که چندی پیش به ثبت ملی رسید که این مکان را از لحاظ معنوی به ثبت رسانده‌ایم؛ البته از این دست موارد بسیار به ثبت رسیده که می‌توان به بیرق‌هایی که در ماه محرم در نیشابور علم می‌شوند، اشاره کرد.  

وی با بیان این که از معراج شهدا حدود ۲۰ هزار شهید استان خراسان تشییع شده‌اند و ارزش معنوی زیادی دارد، افزود: معراج شهدا در اصل از لحاظ معنوی و به عنوان فضایی مقدس به ثبت ملی رسیده است و در احیای آن نیز پیشنهاد داده شده بود طراحی آن به گونه‌ای باشد تا گذشته این مکان را تداعی کند، البته نیت ما بیشتر از ثبت این بود که نسل جوان نیز با مراجعه به این مکان و بازدید از آن ادامه‌دهنده راه افرادی باشند که یک وجب از خاک این کشور را به بیگانگان نداده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به این که در دهه ۶۰ عزیزانی که در دفاع مقدس به شهادت می‌رسیدند، پیکر پاکشان پس از دیدار و وداع با خانواده‌های آن‌ها از این مکان تشییع می‌شده، ادامه داد: در نتیجه دو هدف از ثبت ملی این فضا به عنوان یک ارزش معنوی داشته‌ایم، اولین دلیل این بود که فضای معراج شهدا به مردم معرفی شود و هدف بعدی نیز این بود که جوانان ما با حضور در این فضا ادامه‌دهنده راه گذشتگان باشند.

افزایش ماندگاری گردشگر در روستاها از اهداف ماست

مکرمی‌فر در خصوص گردشگری روستایی در استان بیان کرد: در گذشته ۷۰ درصد از جمعیت ایران در روستا و ۳۰ درصد باقی‌مانده در شهر سکونت داشتند و این ارقام در حال حاضر برعکس شده است و این تغییر، عوامل بسیار زیادی دارد؛ برخی از عوامل مانند کمبود آب، بیکاری و خدماتی که در شهرها وجود دارد، باعث شده افراد زیادی از روستاها به شهر مهاجرت کنند.

وی عنوان کرد: هدف ما این است که در روستاها ماندگاری ایجاد کنیم و این کار تنها با ایجاد شغل در روستاها امکان‌پذیر خواهد بود؛ حال یکی از مواردی که می‌تواند در این موضوع موثر واقع شود، ایجاد بوم‌گردی‌ها است که این اواخر در روستاها بسیار صورت گرفته و با استقبال نیز مواجه شده است و گردشگران زیادی را به روستاها می‌کشاند.    

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اضافه کرد: علاوه بر بوم‌گردی‌ها در روستاها چیزی حدود ۶۶۰ کارگاه صنایع‌دستی فعال هستند که این فعالیت بیشتر مربوط به رشته بافت بوده و در همین راستا نزدیک به ۱۵۰۰ ساعت آموزش صنایع ‌دستی برای روستاها در سال ۹۸ ارائه شده است.

مکرمی‌فر ابراز کرد: شکل‌گیری خانه‌های صنایع‌دستی در روستاها نیز باعث ایجاد فرایندهای صنایع‌دستی در روستاها شده‌اند، به این صورت که فعالیت از ابتدا تا تولید و فروش در مکان مورد نظر انجام می‌گیرد و ارزش افزوده تولید در اختیار افراد است.

وی ادامه داد: برای مثال در روستای «بسک» خانه ابریشم احداث شده است که تمام مشتقات مربوط به ابریشم مانند بافت، نخ و... در این مکان انجام می‌شود، در حال حاضر به دنبال تعمیم این گونه موارد در تمام روستاها هستیم. این کار در نهایت باعث می‌شود که چرخه تولید در روستا از سر گرفته و مهاجرت روستاییان از روستا به شهر کاهش یافته و یا قطع شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تشکیلاتی که می‌توانند در کشور باعث اشتغال و رفع بیکاری شوند صنعت، کشاورزی و گردشگری است، البته گردشگری خود یک صنعت است که به آن صنعت بدون دود نیز گفته می‌شود. در روستاها دو صنعت کشاورزی و گردشگری که صنایع بدون دود هستند جریان دارد و به عقیده من این دو مورد خود می‌توانند باعث توسعه روستایی شوند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.