همزمان با دهه آخر ماه صفر و در آستانه ایام سوگواری پیامبر اکرم(ص)، سبط اکبر امام حسن مجتبی(ع) و هشتمین خورشید آسمان ولایت حضرت رضا(ع)؛ تنی چند از اعضای گروه فرهنگی دربانان کشیک پنجم آستان قدس رضوی طی مراسمی از زوج کارآفرین و روشندل نیشابوری قدردانی کردند.

قدردانی خدام رضوی از زوج کارآفرین و روشندل نیشابوری

به گزارش قدس آنلاین، یکی از خدام بارگاه رضوی در این مراسم که در مجتمع خدمات بهزیستی شهید جلیلیان مشهد برگزار شد با قدردانی از آقای هندآبادی و سرکار خانم جعفری، زوج نابینا و کم‌بینای موفق نیشابوری اظهار کرد: شما ثابت کردید با اراده و همت می‌توان به هر هدفی دست یافت و به واقع قضیه خواستن، توانستن است را عینیت بخشیدید.

در حاشیه این مراسم، آقای شادلو از خادمان کشیک پنجم اظهار کرد: این مجموعه هر ماه برنامه دیدار، قدردانی و تجلیل از گروه‌های متعدد اجتماعی را دارد، چنان که پیش از این نیز به مناسبت‌های مختلف دیدارهایی از ایستگاه آتش‌نشانی و آسایشگاه جانبازان امام خمینی(ره) داشته‌ایم. از همین رو در آستانه روز جهانی عصای سفید نیز در جمع نابینایان مجتمع خدمات بهزیستی شهید جلیلیان مشهد حضور یافتیم که ضمن قدردانی از تلاش‌های آنان، به طور نیابتی نیز سلام آن‌ها را به بارگاه سلطان سریر ارتضا، حضرت امام رضا(ع) انتقال داده و نائب‌الزیاره این عزیزان هستیم.

وی درباره آثار این گونه برنامه‌ها و مراسم افزود: چنین بازدیدهایی بازخوردهای قابل توجهی داشته و موجب تشویق و دلگرمی گروه‌های مورد نظر شده است. همچنین گروه‌های یاد شده نیز بر آثار سازنده این گونه برنامه‌ها و ایجاد ارتباط افزون‌تر با پیشگاه امام هشتم(ع) تأکید داشتند.

*تبلیغ محصولات خاص در اثر خاص

بهزاد هندآبادی، کارآفرین نابینای نیشابوری نیز در این مراسم با اشاره به تحصیلات و فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش گفت: در حال حاضر حیطه جدی فعالیتم؛ آموزش بازاریابی و تبلیغ‌نویسی است. به این ترتیب به مجموعه فعالان حوزه کسب و کار کمک می‌کنیم که در عرضه محصولات و خدمات خود موفق‌تر عمل کرده و مشتریان بیشتری را جذب کنند. البته اغلب خدمات ما به صورت اینترنتی و در قالب سایتی با عنوان «اثرخاص» www.asarekhas.com، ارائه می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: گرچه در بدو امر افراد تحت مجموعه ما معدود بوده و اغلب به صورت پروژه‌ای و دورکاری فعالیت داشتند اما در حال حاضر حدود ۶ تا ۷ نفر در شرکت ما به طور مستقیم مشغول هستند و در زمینه تصویرسازی و تدوین ویدئوها همکاری دارند. همچنین مقالاتی که در وبسایت منتشر شده، متونی که برای تبلیغ تألیف شده و تمامی امور مرتبط با سایت نظیر تغییر المان‌ها توسط خودم انجام می‌شود.

*تلاش برای تزریق امید به جامعه

هندآبادی که در زمینه زبان‌های برنامه‌نویسی css، html و php تبحر دارد، همچنین اظهار کرد: در آغاز بسیاری از دوستانی که می‌خواستند مباحثی همانند برنامه‌نویسی و طراحی سایت را به من آموزش بدهند چندان رغبتی نداشتند؛ چراکه گمان می‌کردند انجام این آموزش‌ها به من به عنوان فردی که توانایی بینایی ندارد غیرممکن و مسئله بیهوده‌ای است. از این رو از آموزش مباحث مورد نظر طفره رفتند. به هر حال توانستم فردی را برای آموزش مقدماتی پیدا کنم و البته گرچه مایل بودم از وی یاد کنم اما ترجیح داد که نامی ذکر نشود. به این ترتیب با تسلطی که به زبان انگلیسی داشتم و با آموزش‌ها و مطالعات تکمیلی توانستم در این عرصه مهارت‌های بیشتری کسب کنم. البته از چالش‌هایی که در اوایل فعالیتم مواجه شدم این بود که اغلب مجموعه‌هایی که قصد دریافت خدماتی داشتند با روبه‌رو شدن با من به عنوان مدیر شرکت و با وجود مشکلی که در بینایی داشتم، احساس می‌کردند پروژه‌ها در زمینه طراحی سایت نواقصی خواهد داشت. در حالی که ما در بخش طراحی دخالتی نداشته و تنها به طراحان توصیه می‌کنیم قالب مزبور و گرافیک مجموعه را طوری طراحی کنند که پیام تبلیغی ارائه شده موجب فروش بیشتر محصول و خدمات شود. در واقع نتیجه طراحی قرار نیست تنها خلق یک اثر هنری باشد بلکه باید زمینه را برای جذب مشتری نیز فراهم کند.

این فعال حوزه بازاریابی با اشاره به اینکه همواره سعی کردم با تلاش‌هایم به عنوان فردی که قادر به دیدن نیست و حتی هیچ تصوری از نور ندارد امید را به جامعه تزریق کنم، تأکید می‌کند: بی‌تردید فردی که مانند من با محدودیت‌هایی مواجه هست در ایجاد بستری برای اشتغال؛ با چالش‌های چندین برابر دیگران مواجه است؛ چراکه باید در عرصه فعالیتش از همراهی افراد معتبر، مطمئن و امینی بهره‌مند شود که قرار است نقش چشم‌های او را داشته باشند. این در حالی است که من توانستم با وجود محدودیت‌هایی در زمینه فعالیتم به توفیق برسم و فرصتی را برای اشتغال گروهی ایجاد کنم، چنان که به طور متوسط در ماه ۸ تا ۱۰ میلیون تومان حقوق نیروها را بپردازم. آن هم در شرایطی که سرمایه اولیه فعالیتم را نیز با دریافت وام و قرض از دیگران فراهم کردم. بنابراین بی‌شک افرادی که از سلامت بیشتری برخوردارند، قادر خواهند بود با ایجاد کسب و کارهایی؛ دستاوردها و درآمدهای افزون‌تری داشته باشند.

هندآبادی که سال‌ها سابقه آموزش مهارت‌های حوزه رایانه به دیگر معلولان را داشته است، درباره محدودیت منابع و امکانات آموزشی و نرم‌افزاری اظهار کرد: نرم‌افزارهای موجود که به زبان فارسی در جامعه دیده می‌شود چندان مؤثر و کارآمد نیستند، زیرا برای فعالان، تولید چنین محصولاتی توجیه اقتصادی ندارد. همچنین دولت نیز حمایت‌های خاصی از این گروه‌ها انجام نمی‌دهد. سرمایه‌گذاری در این مقوله نیز چندان رایج نیست؛ چراکه بیشتر معلولان همانند گروه نابینایان جزو اقشار ضعیف جامعه از نظر اقتصادی محسوب می‌شوند چنان که اغلب افراد این مجموعه دچار چالش‌های متعدد مادی هستند. از همین رو از نرم‌افزارهای خارجی استفاده می‌کنیم که زبان فارسی را نیز پشتیبانی می‌کند، البته خوشبختانه طی چند سال اخیر نرم‌افزارهایی در بازار وجود دارد که توانسته در استقلال بیشتر افراد دارای محدودیت آثار ارزشمندی داشته باشد.

وی همچنین با تأکید بر نقش همسرش خانم جعفری در رشد حوزه فعالیت‌هایش افزود: گرچه همسرم در عرصه‌های متعدد همانند تولید منابع صوتی همانند پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی حضور قابل توجهی دارد اما از آنجا که به طور کلی فعالیت‌هایم در عرصه‌های متعدد نیازمند وجود فضای همدلانه و آرامش‌بخشی است، به نظرم نقش وی در این عرصه قابل تحسین است.  

*حسن ختام یک مراسم

گفتنی است در حاشیه همین مراسم که مورد استقبال کارکنان مجتمع خدمات بهزیستی شهید جلیلیان مشهد و مراجعه‌کنندگان بسیاری قرار گرفت، اقلام متبرک رضوی بین افراد حاضر توزیع شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.