۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 725290

مجموع تهدیدهای نظامی که از ابتدای حیات جمهوری اسلامی علیه ایران وجود داشت و از سوی استکبار جهانی به آن دامن زده می‌شد، تصمیم‌گیران نظامی و امنیتی کشورمان را بر آن داشت با وجود دشواری و موانع بسیار خودکفایی در این حوزه را به عنوان فاکتوری مهم در جهت استقلال کشور با اتکا به توان بومی مد نظر قرار دهند.

قدس آنلاین: مجموع تهدیدهای نظامی که از ابتدای حیات جمهوری اسلامی علیه ایران وجود داشت و از سوی استکبار جهانی به آن دامن زده می‌شد، تصمیم‌گیران نظامی و امنیتی کشورمان را بر آن داشت با وجود دشواری و موانع بسیار خودکفایی در این حوزه را به عنوان فاکتوری مهم در جهت استقلال کشور با اتکا به توان بومی مد نظر قرار دهند. بر اساس این راهبرد، نیروهای مسلح کشور با وجود تحریم‌های ظالمانه غرب در طول یک دهه گذشته گام‌های خوبی در این مسیر برداشته و در بحث خودکفایی تجهیزات نظامی به پیشرفت‌های چشمگیری رسیدند. در این میان به واسطه تهدیدهای همیشگی علیه حاکمیت ارضی ما موضوع دفاع هوایی به جد مورد تأکید تصمیم سازان قرار گرفته و روی آن کار شد. البته به دلیل اهمیت و از سوی دیگر پیچیدگی این بخش، مجموعه نیروهای مسلح از همان ابتدا تلاش کرد در همکاری با دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان بر مشکلات فائق آید. نتیجه این همکاری متقابل به‌ویژه در حوزه پدافندی کشور بسیار قابل توجه بود که امروز برخی از نتایج آن قابل مشاهده است. شکار دو پهپاد فوق پیشرفته RQ-۱۷۰ و «گلوبال هاوک» در یکی دو سال اخیر نشان داد که تهران در حوزه پدافندی نه تنها چیزی از فناوری روز دنیا کم ندارد، بلکه می‌تواند به عنوان کشوری مرجع در این حوزه شناخته شود. خودباوری ایجاد شده پس از شکار این دو پهپاد آمریکایی سبب شد نیروهای مسلح گام‌های جدی تر در حوزه پدافندی را عملیاتی کرده که نتیجه آن ساخت سامانه‌های مختلف از خانواده صیاد، سوم خرداد و باور بوده که ما می‌توانیم را به بهترین شکل تعبیر کرده است.

در این مسیر انجام رزمایش‌های مختلف با هدف ارتقای سطح توانمندی و انجام هماهنگی‌های عملیاتی نیز جزو نیازهای حوزه پدافندی بوده و از چشم مسئولان کشور پنهان نمانده است. در این راستا رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ که از به تازگی در کشور برگزار شد، از جهات مختلف حائز اهمیت است. رزمایش‌های نظامی معمولاً در دستور کار سالانه نیروهای مسلح قرار دارد، ولی اقدام اخیر از یک جنبه حائز اهمیت است و آن ایجاد آمادگی، هم افزایی و هماهنگی در فرماندهی رزمی است. همه کسانی که در حوزه مسائل نظامی تخصص داشته و حرفی برای گفتن دارند، می‌دانند که هماهنگی بین یگان‌های رزمی به‌ویژه اگر این یگان‌ها از دو نیروی مختلف باشند، بسیار دشوار است. بر این اساس ضرورت دارد با انجام رزمایش مشترک تخصصی مانند پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ که با حضور ارتش و سپاه پاسداران تحت فرماندهی مشترک قرارگاه خاتم الانبیا در حال انجام است، ضمن سنجش وضعیت آمادگی نیروها، گام‌های بیشتری در زمینه هماهنگی صورت گیرد.

جدا از بحث هماهنگی نیروها، موضوع مهم دیگری که در مورد رزمایش اخیر قابل توجه به نظر می‌رسد، وسعت عملیاتی رزمایش است. رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ طبق پیش‌بینی‌ها در منطقه‌ای به وسعت بیش از نیمی از کشور، صورت گرفت و این در حالی است که انجام رزمایشی در این سطح بسیار نادر است. تحت پوشش عملیاتی قرار دادن چنین حوزه سرزمینی از توان بالای عملیاتی نیروهای مسلح کشورمان سرچشمه گرفته و نتیجه آن دفع هرگونه خطر احتمالی از سرزمینمان خواهد بود. بعد دیگر اهمیت رزمایش اخیر انجام گام هایی تمرینی گذشته در محیط واقعی است. در این تعریف مبنا بر آن گذاشته شده که بر اساس تهدیدهای واقعی آمادگی‌های لازم عملیاتی برای نیروها فراهم شود. اما موضوع قابل توجه در مورد رزمایش پدافندی نیروهای مسلح دید فرامرزی به سطح تهدیدهاست. در این تعریف با این نگرش که در سطح منطقه‌ای هیچ کشوری قادر به ایجاد تهدید علیه ایران نیست، سطح مقابله با اهداف متخاصم حوزه بیرونی و کشورهای سلطه‌گر و متجاوز بین‌المللی مورد نظر قرار گرفته است. این نوع نگرش البته برای کشورهای متخاصم که هدف خود را در تضعیف امنیت کشورمان قرار داده‌اند هم پیام‌هایی دارد و این پیام باز داشتن آن‌ها از هر گونه اندیشه تجاوز به خاک کشورمان خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.